Yankee Posted April 19, 2021 Share Posted April 19, 2021 Sikkert mange meninger om dette, men ønsker innspill på erfaringer og eventuelt om det finnes tester på hva som er best egnet. Biler som skal behandles er 212 fra 2014 og en c klasse fra 2004. Sistnevnte har litt rust i hjulbuer bak. Vil det stoppe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted April 19, 2021 Share Posted April 19, 2021 Du skal i alle fall ikkje legge tectyl på rust. Det blir ofte gjort, men det vil fortsette å ruste. Lanolin veit eg ikkje. MB anbefalar Mercasol. Det er bedre enn Tectyl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utlending Posted April 19, 2021 Share Posted April 19, 2021 Eller du kan sjekke Fluid Film, som alternativ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted April 19, 2021 Author Share Posted April 19, 2021 Fluid film er vel det samme som lanolin. Mercasol skal jeg sjekke ut. noen som kjenner til om det finnes noe tester på dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Kåre Isdal Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 om du har rust. er fluidfilm(olje behandling) amebefalt på det sterkaste. så det stanser rust som er der. det er både tynn og god tjukk type som er der det slites mest. har då ikkje lest så masse om mercasol då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 26, 2021 Share Posted April 26, 2021 (edited) OBS! Jeg spurte et antirustverksted som bruker Mercasol om de kunne rustbehandle ML'en min, som fikk en runde med FluidFilm i 2014, av forrige eier. Svaret var NEI! Problemet med FF er at den vaskes bort fra 'åpne' flater ganske fort, men et tynt lag sitter igjen i alle kriker og kroker. Det høres jo fint ut, men det betyr at all annen antirustbehandlig blir uaktuell, etter at bilen har fått en omgang med FF, for en annen type rustbehandlig vil ikke kunne finne feste på andre steder enn store, renvaskede flater. De som driver med antirustbehandling har jo en garanti på jobbene sine, det er jo lovpålagt, men i og med at den garantien ikke er verd noen ting hvis behandlingen faller av, så tar de heller ikke jobben. En behandling med FF bør forøvrig gjentas annet hvert år på en vanlig bruksbil. Jeg vet at mange av dere dyrker FF, sjøl bruker jeg den kun til å løsne fastrustede ting, jeg kan ikke fordra lukta, og det er alvorlig oppskrytt! Det som er noe forbanna drit, er at med mindre jeg kjører til Tyskland og får isblåst bilen fullstendig under, så har jeg ikke noe valg, jeg må bruke svineriet. Fro å beskytte allerede rustne overflater, er jo diverse Ovatrol produkter glimrende, de binder rust. Med vennlig hilsen, Olaf Edited April 26, 2021 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted April 26, 2021 Author Share Posted April 26, 2021 Bra tips. Noen spesielle owatrolorodukt du bruker? Er vel ingen rustbehandlere som bruker det? snakket med mercasol behandler som hevder å bruke epoxyprimer etter rustfjerning der det er rust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 (edited) Har hørt med et par rustbehandlere. De brukte Owatrol før, men tapte for mange kunder på det. "Problemet" er at Owatrol har lang tørketid. Det anbefales 24-48 timer før overmaling, og så vil en kanskje ha på to strøk.... Da gikk kundene heller til andre som klarte å ha bilen kjappere ferdig. Det fine med Owatrol er at den kryper en del, pga lang tørketid, der en ikke får tatt vekk all rusten, slik som punktsveiseskjøter osv. Uten at jeg har så stor erfaring, vil vel epoxyprimer fungere dårlig på plasser en ikke får fjerne rusten helt. https://www.owatrolshop.no/produkt/owatrol-olje/ Edited April 27, 2021 by Will Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 27, 2021 Share Posted April 27, 2021 Enig med deg, Will. Når det gjelder Owatrol, tenkte jeg mere på rust man kan behandle sjøl, uten å behøve å sveise eller sandblåse, det var jo nevnt noe rust i hjulbuer. Så vidt jeg husker fra den store tyske testen for noen år siden, var ikke Owatrol spesielt effektiv som rustbeskytter på nye eller rene flater. Det kan jo ha noe med at den ikke fester godt nok på glatte flater. Jeg har erfaring med Owatrol på eksisterende rust, og der synes jeg den er suveren. Etter at Olsen&Wang ble kjøpt opp av franskmennene, så har de gjort en veldig god jobb med å videreutvikle konseptet med flere typer maling, bl.a. Owatrol CPI som kan overmales med andre typer lakk, ikke bare med oljebasert maling slik det var før. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 Har brukt owatrol, den originale gulbrune boksen, på endel biler og annet før. Den funker jo fint på overflater den men kan ikke si jeg har opplevd at den trekker inn over alt. Bar det jeg tenkte om lanolin var bedre på. Prøver nå lanolin på 2004 modell og ser hvordan det går. På 2012 modell uten nevneverdig angrep tror jeg det blir mercasol selv om prisen er over det dobbelte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted October 24, 2021 Author Share Posted October 24, 2021 Testet ut Lanolinbehandling på eldre c klasse. Vil tro det vil funke bra mot begynnende rust, men etter en tur på bukken nå fire måneder etter ser jeg at de ikke har fått lagt på noen av de utsatte steder over bakaksel😱 kontakter selvfølgelig verksted om det men var ikke bra. ellers er erfaringen at lanolin er noe skikkelig griseri som renner og drypper overalt, så vil ikke ha dette på nyere bil som ellers er bra under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted October 26, 2021 Share Posted October 26, 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted November 19, 2021 Author Share Posted November 19, 2021 Ser i en artikkel i motor at nye Mercedes blir behandlet under med voks fra. Fabrikk. Noen som vet hva slag voks dette er? mercasol verksted sier nå de har sluttet å sandblåste og grunne med epoxy, de har bedre erfaring med å bremse rusten med tynnstoff..... jeg blir skeptisk, og prisen var nå 8000 🙀 for første behandling. Og det er jo noe griseri å ha på bilen. tenker om det er en god løsning å gjøre det selv med å bruke ferobet rustkiller på de stedene som er noe begynnende rust, male over med arcanol eller epoxygrunning også legge på ett nytt lag voks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yankee Posted May 15, 2022 Author Share Posted May 15, 2022 Deler noe mer erfaring med lanolin. Har nå hatt det på en eldre c klasse over vinteren. Gjør nok nytten på beskyttede steder under deksler ol. Men i hjulbuer som var begynnende rust før behandling i fjor har det vært katastrofalt dårlig. Må være dårligste nytte jeg har hatt av noe rustbehandling, sikker på at hvilke som helst annen behandling ville vært bedre. Mulig at lanolin vaskes for fort vekk på slike steder sprut fra hjul kommer hele tiden? Blir ikke mer lanolin for min del i hvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.