Jump to content

Motorras, AMG C36

Guest Torbjørn

Recommended Posts

"se medlemmenes forum for hele historieforløpet..."

Da var motoren plukket ned, og det har tydligvis vært litt av noen påkjenninger på stempel og ringer. Stemplene (org. AMG, smidde) var vridd og deformert. Stempelringene falt av i biter når stempelet ble tatt ut. 6 av 6 stempel var ødelagt pga. tenningsbank.

Så til alle dere som tenker å justere bil i trondheims området, undersøk litt før dere lar en kar med navn Haugen juster motoren deres, vil ikke henge ut noen, men det ble dyrt til meg i allefall, derfor ville jeg bare videreformiddle mine erfaringer.

Kan ikke la en slik glipp som vil koste meg rundt 40 000++ bare gå ubemerket forbi.....Det er jo en av grunnene til at vi har slike forum.

st.jpg

st1.jpg

Føler med deg Torbjørn... Det der var jæv... ergelig. Håper du får prosjektet opp og stå igjen. Hadde jeg vært rik skulle jeg gjerne ha spyttet i litt bare for en prøvetur, men det er jeg dessverre ikke :?

Guest Bengt E Jacobsen

Så til alle dere som tenker å justere bil i trondheims området, undersøk litt før dere lar en kar med navn Haugen juster motoren deres,

Er dette mannen med Stv av merke opel fra mandag?

Ja, jeg skulle hatt litt ekstra sparepenger nå ja... blir ikke enkelt med baby som kommer snart og alt.

Men opp å gå det skal det, spørsmålet er bare når. Hadde vært morro å kjørt litt i sommer også, men tror det blir tøft.

@Bengt: Ja, det var Geir. Men nå skal ikke han alene henges ut som synder, men skal man bruke han til å justere, har jeg villet undersøkt om han har erfaring med den type motor som skal justeres.

Han hadde ikke vært borti AMG med kompressor før i allefall, men det kan jo være andre grunner som bidro til havariet også.

Det blir mega kjip i sitte på til Gol da :oops: men men.

Copy&paste from http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/index.php

Detonation is the spontaneous combustion of the end-gas (remaining fuel/air mixture) in the chamber. It always occurs after normal combustion is initiated by the spark plug. The initial combustion at the spark plug is followed by a normal combustion burn. For some reason, likely heat and pressure, the end gas in the chamber spontaneously combusts. The key point here is that detonation occurs after you have initiated the normal combustion with the spark plug.

The sharp spike in pressure creates a force in the combustion chamber. It causes the structure of the engine to ring, or resonate, much as if it were hit by a hammer. Resonance, which is characteristic of combustion detonation, occurs at about 6400 Hertz. So the pinging you hear is actually the structure of the engine reacting to the pressure spikes. This noise of detonation is commonly called spark knock.

Detonation causes three types of failure:

- Mehanical damage (broken ring lands)

- Abrasion (pitting of the piston crown)

- Overheating (scuffed piston skirts due to excess heat input or high coolant temperatures)

Another thing detonation can cause is a sandblasted appearance to the top of the piston. The piston near the perimeter will typically have that kind of look if detonation occurs. It is a swiss-cheesy look on a microscopic basis. The detonation, the mechanical pounding, actually mechanically erodes or fatigues material out of the piston. You can typically expect to see that sanded look in the part of the chamber most distant from the spark plug.

Many times you will see a piston that is scuffed at the "four corners". If you look at the bottom side of a piston you see the piston pin boss. If you look across each pin boss it's solid aluminum with no flexibility. It expands directly into the cylinder wall. However, the skirt of a piston is relatively flexible. If it gets hot, it can deflect. The crown of the piston is actually slightly smaller in diameter on purpose so it doesn't contact the cylinder walls. So if the piston soaks up a lot of heat, because of detonation for instance, the piston expands and drives the piston structure into the cylinder wall causing it to scuff in four places directly across each boss. It's another dead give-a-way sign of detonation. Many times detonation damage is just limited to this.

Bilen ble vel mappet med en bredbånds lamba.

til senere så budre du montere en eksostempføler, da skjønner du mye.

Jeg mener det er en ting som bør være i disse resprator motorene.

Jeg skulle egentlig ha det selv,men etter at samtlige motorkyndige påstår at det er helt unødvendig på en sugemotor så ble det en blandingsmåler istedenfor. Da er det ivhertfall mulig å se om den får mager eller fet blanding. Tror haugen kunne selge bredbåndslamba og måler til 3500,-

Nå har jeg ikke erfaring med detonasjon selv, men teksten i artikkelen gir inntrykk av at de fleste motorer tåler litt detonasjon (lærerikt godt lesestoff var det jaffal for meg).

Men, bildene av havariet til Torbjørns kan umulig være resultat av 3 sekunders detonasjon. Min forståelse utifra tekst og skader, inkludert riper i sylindre tyder vel på at her har det detonert rimelig godt i lengre perioder. Kan virke som det har vært større avvik i mappinga her ja.

Som Tor Anton påpeker bør man nok til en hver tid sørge for å ha en viss kontroll over Air/Fuel og kansje EGT. Forbanna surt dette for Torbjørn som virkelig har stått på med sitt prosjekt. Ja - det koster å ligge i "bleeding edge" !

Ja, synes dette er veldig rart jeg også..... grunne vil jeg kanskje aldri få vite.

A/F ratio har alltid vært bra under kjøring, og i allefall under mapping. Bilen gikk jo bra i fjor, bremset 238hk med nedsatt kompresjon og alle tall fortalte at motoren fungerte optimalt. Så gikk bilen i 2 uker med det mappet før den ble plukket ned for ombygging. I år hadde jeg knapt kjørt før bilen ble mappet...så jeg kan ikke helt forstå hva som har skjedd.

En mulighet er at motoren ikke takklet å gå fra vakuum til overtrykk på veldig kort tid, og på lavt turtall... Men jeg hørte ikke bank eller noe andre ulyder i det heletatt.

Motoren ytet også ikke noe spesielt bra...mer som den gjorde som sugemotor egentlig....

Dette blir en del synsing: Tipper havariet skyldes overladdinga selv om du ikke har merket noe spes (men jeg vil ikke putte penger i noe veddemål....).

- Har hørt at banking er vanskeligere å høre på nyere motorerer, spes 4v pr syl.

- Pre-ignition er selvtenning før gnist. Detonasjon skjer etter gnist, men før all bensin/luft er forbrent. Dersom du har kjørt på 'oktan'grensen kan du fått detonasjon eksempelvis etter at 75% av blandingen var forbrent.

- Dermed vil varmen stige betraktelig, mens effekten antageligvis reduseres. Du sier effekten var omtrent som sugemotoren. Om du kjørte med 0,5 - 0,6 i ladetrykk har antageligvis all "boost-effekt" gått i varme.

- Vet ikke om du retardet tenninga når du konverterte (regner med det). Agressiv fortenning kan jo være medvirkende uavhengig A/F.

- Hadde du hatt EGT ville du sett at eksos tempen ville sunket under detonasjon.

Som sagt, dette er synsing fra min side. Sjekk linken lenger oppe i tråden, her står det myye nyttig.

Guest 500SL

Er du sikker på bensintrykk regulatoren din? Fikk akkurat det samme "havariet" på en nybygget cosworth motor. Feilen var at ved maks trykk, begynte regulatoren å slippe.

Hadde A/F monitor, men dette skjedde kun helt "på topp", så jeg fikk ingen utslag på denne....

Har ikke noe annen bensintrykk regulator enn den som står der org.

Men fikk høre at den skulle holde...men jeg har tenkt tanken selv i ettertid. Rart jeg ikke oppdaget dette (vist det har vært tilfeldet..) lamda verdiene indikerte feit blanding :roll:

Guest martin c36 AMG

ja æ har nå c36 motorn hel enda æ .synd æ ska ha den da. så kunna du ha brukt den. hel på går over den no

ja æ har nå c36 motorn hel enda æ .synd æ ska ha den da. så kunna du ha brukt den. hel på går over den no

He he, ja trenger du nå deler så har jeg alt, bortsett fra noen svidde stempel :wink:

Skal dåg bruke toppen, veiven og kammene i et nytt prosjekt...

Men jeg har en helt fin blokk, og alt annet vist du trenger noe.

Et lite tips, du snakket om turbo og greier: da ville jeg ha byttet stempel først, har funnet ut at det er veldig lite gods i mellom ringene på disse stemplene, å det funker perfekt som sugemotor, men ikke like bra med overtrykk....

• 3 weeks later...
Guest martin c36 AMG

d bli te neste vinter tru æ. brukt nok pæng på bilen no..fikk styling å eksosanlegge i hælga. tru d bli nok lyd æ. lambodøran et hælvetes arbeid no. når æ bygg d så tenkjt æ itj på dørtrekk som kjæm på å. gjett om æ hold på ødelagt d. d koste bare 13000 for et nytt dørtrekk!!! :twisted:

motor trade e itj d billigste firma her i norge nei.. :?:

• 3 weeks later...
Guest MixaloT

Takk for oppdateringen Torbjørn!

Kjedelig & dyr sak du har vært igjennom :(

Schnais'n kjærre det der, se til å kjør fint med den, veiene er fulle av prikker på sommeren. Kanskje ikke så lett å unngå å 'teste' litt med en slik motor. ;)

May the force B with U.

Takk for oppdateringen Torbjørn!

Kjedelig & dyr sak du har vært igjennom :(

Schnais'n kjærre det der' date=' se til å kjør fint med den, veiene er fulle av prikker på sommeren. Kanskje ikke så lett å unngå å 'teste' litt med en slik motor. ;)

May the force B with U.[/quote']

Takk, takk. For håpe at det holder litt lengere denne gang ja :D Ryker det nå, så blir bilen stående og det hadde jo vært surt.

Da er det bedre å sanke prikker, he he :) Nei, blir vel finkjøring vist dette fungerer tenker jeg

DU finkjøring' date='ha ha, narr mæ ikke til og le :D :D tenke det blir uttrykt på veian rundt om i trondheim no. :D[/quote']

Vel vel, har fått time hos Bjørnstad kl 14 mandag, så da får vi se om jeg sitter på med Falken hjem eller om jeg kjører selv :wink:

Time will show!