mrkozmic Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 Pedalen kommer ikke helt ut. Selve bremsen virker til å løsne, men pedalen har noen få millimeter igjen. Det gjør at varselslampa og lyden er på en god stund. Den går av når jeg har kjørt noen kilometer. Den kommer fortere av jo varmere det er ute (!). Når det er over 10 grader så løsner den helt fra starten. C200 2006 160.000km
Sven Håkon Posted April 14, 2021 Posted April 14, 2021 Jeg lurer på om vi har samme problem.. På min bil endres den også avhengig av temperatur, men en annen ting jeg har merket meg i det siste er at jeg må trekke ekstra hardt i hendelen, altså sørge for at den kommer heeelt ut. Jeg har vendt meg til å trekke hardt i utløseren og eventuelt hjelpe selve pedalen ut med foten for å speede opp prosessen, men det er jo ingen permanent løsning 😄
Sven Håkon Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Er det noen som har tips til hvor det mest sannsynlig butter? Har som sagt merket at pedalen kommer raskere ut dersom jeg trekker utløsergrepet helt ut (mye motstand i dette også, ikke et 'knepp' som jeg er vant med).
Simen Arntsen Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Uten at eg har vore borti dette direkte, vil eg anta at det er slitasje i overføringa mellom utløyser og pedal, eller i pedalen. Evt at låsemekanismen på pedalen berre treng litt smørning..?
Sven Håkon Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Godt innspill det - googlet bilder av pedalmekanikken, og ut fra dette ser jeg to potensielle feilkilder; Fjæren og 'bremsen' (sistnevnte skal dempe pedalens fart når den løses ut, så vidt jeg kan se): Dersom fjæren har løsnet eller bremsen har kjørt seg fast, gir symptomene mening siden det da ikke er rare kraften igjen til å dra i vaierne som går bak til bremsene..
Sven Håkon Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Da jeg søkte etter bilder fant jeg tilfeldigvis en tråd på et tysk forum med en bileier som hadde samme symptomer - hen fant ut det var smøring mellom to metallplater som hadde hardnet: Pilene peker på den hardnede smøringen mellom det lyse og mørke metallet. Etter litt rensing med bremserens og ny smøring, fungerte denne mekanismen fint igjen. I denne tråden lenkes det også til en video på YouTube hvor en mekaniker i USA viser et annet problemområde og hvordan dette kan løses - problemstillingen er den samme, altså at smøringen hardner og skaper friksjon: Ut fra videoen får jeg inntrykk av at dette er et relativt vanlig problem, så jeg anser det som veldig sannsynlig årsak i begge våre tilfeller.
Simen Arntsen Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Det er nok ganske sannsynlig at du er inne på det der, ja 👍
Sven Håkon Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Suksess! 🥳 Åpnet og fant ut at det nok har vært andre her og forsøkt å smøre opp mekanismen tidligere også - fikk renset godt med WD40, og vips så virker det som det skal. Må nok tilføre smøring etter hvert også, men vil la WD40en trekke godt inn overalt først.
mrkozmic Posted April 22, 2021 Author Posted April 22, 2021 Det kan forklare at problemet blir borte ved høyere temperaturer. Fettet mykner opp.
mrkozmic Posted April 23, 2021 Author Posted April 23, 2021 (edited) Så enkelt er det ikke på min bil. Jeg ser ikke fjæra slik han gjør på filmen. Jeg har sikringer og deksler imellom som jeg ikke får fjernet. Jeg ser så vidt fjæra fra undersiden. Jeg sprayet masse WD40, men det hjalp ikke. Har lest meg til at det kan også skje hvis fjæra er knekt eller fordi kabelen er for slakk(!). Den glir ikke tilbake sli at den danner en liten løkke som fungerer som en fjær i motsatt retning. Det ser ut som det er det som er problemet hos meg. Skal ta en titt på kabelen under baksettet i morgen. Edited April 23, 2021 by mrkozmic
mrkozmic Posted April 24, 2021 Author Posted April 24, 2021 Jepp, det var bare å stramme skruen under baksettet så er problemet løst
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now