Jump to content

Recommended Posts

Posted

Startet bilen her om dagen med startkabler og da oppsto et problem. Har fått en diagnose på dette. Feilkode B1049 klemme 30 underspenning < 7V - B1050 underspenning < 8V  - B1051 underspenning <10,5V  - B1003 åpen krets ellerkortslutning til jord.

B1055 Høyre bremselys; kortslutning eller åpen krets. B1054 Venstre bremselys; kortslutning eller åpen krets. B1066 Venstre blinklys; kortslutning eller åpen krets. B1056 Høyt montert stopplys; kortslutning eller åpen krets. B1042Klemme 30:underspenning< 7V. B1043 Klemme 30:underspenning< 8V. B1044Klemme 30: underspenning <10,5V

9020 CAN; feil med kommunikasjon med styreenhet EIS.  9021 CAN; kommunikasjonsfeil med IC (instrumentgruppe). 9023 Feil i CAN-komunikkasjon med Bakre SAM.  9024 Feil i CAN-kommunikasjon med kontrollmodul takmontert betjeningspanel. 9026 CAN-Kommunikasjon. 9027 CAN-kommunikasjon, informasjon (krets 15) fra EIS- kontrollmodul mottas ikke. 9034 Seteoppvarmingsfunksjon slått av, styreenhet øvre betjeningspanel har detektert underspenning. 9030 Styreenhet øvte betjeningspanel, underspenning.

Posted

Kva var problemet?

Som nevnt over, vil lav spenning gi mange feilkodar, men feilkodane i seg sjølv skal i utgangspunktet ikkje medføre problem, det er berre ein logg at det har vore ei hending i systemet som ikkje er normal.

Men likevel i enkelte tilfeller kan mange lagra feilkodar medføre diverse rar oppførsel, og sletting av feilkodane kan faktisk fikse enkelte uforklarlege problem.

Posted

Har brukt et lokalt bilverksted, litt langt til merkeverksted. Var inne til oljeskift og filter og spurte om de kunne se på problemet. De tok en utskrift av alle feilkodene som lå inne og slettet det som var mulig men det ligger flere feil inne som ikke lot seg slette. F.eks.  H ryggelys og H bremselys lyser konstant, selv om nøkkelen er tatt ut. V blinklys fungerer ikke. Feilkode B 1003 kom tilbake etter sletting og noen flere. Jeg har toppladet batteri.

B 1003 er; Oppvarming vannsirkulasjonspumpe,- feilmelding: åpen krets eller kortslutning til jord.

Hva er det? Er det noe som er i alle biler?

De snakket noe om en CAN-modul som kansje var defekt.

Posted

Oppvarming vannsirkulasjonspumpe høyres ut som elektrisk sirkulasjonspumpe for restvarme og/eller parkeringsvarmer.

 

Det høyres litt muffins ut, ja. Feil på ein styreenhet som er tilkobla CAN-bus kan forårsake ein heil del uforklarlege feil, som kan vere ekstremt vanskelig å spore.

 

Du kan prøve å koble batteriet av, lat det vere frakobla et minutt eller 2, og koble til. Da får du tilbakestilt alt av modular, og dei startar på nytt. Det kan hjelpe viss det er noko som har hengt seg opp i forbindelse med lav spenning.

 

Ut over det er det vanskelig å sei kva det kan vere.

 

Usikker på kor mykje du skrur sjølv, men det er egentlig berre å begynne å koble ut modular, og sjå om det kjem seg.. Det er enklast å gjer det via sikringsboks i første omgang. Når ein modul er spenningslaus vil den heller ikkje lage forstyrrande signal på bussen.

Posted
12 hours ago, Simen Arntsen said:

Oppvarming vannsirkulasjonspumpe høyres ut som elektrisk sirkulasjonspumpe for restvarme og/eller parkeringsvarmer.

 

Det høyres litt muffins ut, ja. Feil på ein styreenhet som er tilkobla CAN-bus kan forårsake ein heil del uforklarlege feil, som kan vere ekstremt vanskelig å spore.

 

Du kan prøve å koble batteriet av, lat det vere frakobla et minutt eller 2, og koble til. Da får du tilbakestilt alt av modular, og dei startar på nytt. Det kan hjelpe viss det er noko som har hengt seg opp i forbindelse med lav spenning.

 

Ut over det er det vanskelig å sei kva det kan vere.

 

Usikker på kor mykje du skrur sjølv, men det er egentlig berre å begynne å koble ut modular, og sjå om det kjem seg.. Det er enklast å gjer det via sikringsboks i første omgang. Når ein modul er spenningslaus vil den heller ikkje lage forstyrrande signal på bussen.

 

Posted

Har koblet fra batteriet ca 1 time men ingen endringer. Noen som kan si hva en CAM kommunikasjon er. hvis det er den som er defekt kan den vel skiftes ut. Her er det spørsmål om pris. Hvis ny er kjempedyr er brukt alternativ. Noen som vet hvor den sitter? Må vel finnes noen kloke hoder der ute.

Posted

😀Noe rart har skjedd, har kjørt noen småturer i dag med mange start/stopp og plutselig var alle feilene borte. Det eneste som er igjen er at bremselyset er på selv om jeg har tatt ut nøkkelen  og låst bilen. Rart!!!

Posted

CAN står for Controller Area Network, og er eit nettverk som går rundt i heile bilen.

Det er ikkje slik at det er berre ein dings å bytte ut.

Alt av elektronikk i bilen din kommuniserer i lag over 2 ledningar. Feil på ein modul kan føre til at denne sender forstyrrelsar på desse to ledningane, som andre modular oppfattar som kommandoar, f.eks slå på lys.

Derfor er det ikkje heilt enkelt å feilsøke. Du må finne den modulen som lagar krøll på nettverket......

Posted

Oi, det  hørte dyyyyrt!!! Vet ikke hva som skjedde men etter noen start/stopp var alt i orden. Nå etterlyser jeg noen som vet hvor jeg kan få tak i oversikt over sikringskursene, det er jo tre sikringsboker, som jeg har oppdaget, men ingen beskrivelse hva som går til hva. Noen her som vet?

Posted

Det er jo litt rart om det skulle være feil med bremseltsbryter nå det er bare venster bremselys som lyser selv om nøkkel ikke er i tenning. Ser i sikringeoversiketen at der ikke er noen sikringer for utvendige lys som hovedlys nær og fjern, blinklys, ryggelys og bremselys. Er det slik at alle lys går over et rele`? Tenker at det kansje er der problemet ligger, ihvertfall virker det veldig snodig.

 

Posted

På 210 er sikringane til utvendige lys i lysbryteren.

Viss det er likt på 203, finn du dei ved å opne dekselet på sida av dashbord når du opnar førerdør.

 

Dette er veldig vanskelig å feilsøke uten å ha måleinstrument, koblingsskjema, diagnosemaskin og kompetanse..

Posted

I kursoversikten  for sikringer, (det er 3 sikringsboksen) er F62 (5A) Datalink connector (DLC), lamps control module, brake pedal position (BPP) switch. F63 (5A) lamps control module.    Så er spørsmålet hvor er lamps control module???

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...