Jump to content

MB-drivverk i Porsche 928?

Tore Robert Klerud

Recommended Posts

Hallo. Jeg sysler litt forsiktig med tanken på å kjøpe meg en Porsche 928 på litt sikt. En Porsche skal man jo liksom ha eid en gang, og siden jeg nå er glad i biler med litt motorvolum og pondus tror jeg en 928 med automatgear er tingen for meg.

I den anledning; da E500 kom på banen var det jo en del snakk om at bilen var håndbygget hos Porsche, og at de blant annet hadde massert torpedoveggen og deltatt i utviklingen av bilen for å gjøre plass til 500-motoren. I den anledning ble det ett eller annet sted sagt at MB og Porsche hadde samarbeidet også tidligere, mener noen hevdet at V8-motoren og automaten i 928 faktisk var Mercedes egen 450-motor i begynnelsen (928 kom som 1978-modell), og senere 500-motoren, med tilhørende automatkasser maken til de som ville ha sittet bak en slik motor i en 116- eller 126-bil.

Stemmer dette? Er det i det hele tatt noe slektskap, eller er det tilfeldig at Porsche utviklet motorer med samme volum som MB hadde? Og om noen her har noen kjennskap til Porsche 928 som de ønsker å dele med seg, så er jeg selvsagt mottagelig for dette også (kanskje helst på PM). Tanken på en "tysk Corvette" tiltaler meg, ikke minst siden jeg har den amerikanske originalen fra før, men det er unektelig litt kilent å kjøpe en bil hvor reservedelsprisene er berømt for å ligge helt oppe på Audi-nivå når man er vant med amerikanske biler hvor reservedeler er nærmest gratis og Mercedeser som ikke trenger slikt...

MVH Tore

Var vel bare Automatkassa som MB leverte mener jeg å huske..

Husk å ta 1981 eller nyere da :-)

OK, så automaten er fra MB i hvertfall. Sikkert greit å huske dersom den skulle streike, billigere å bestille en MB-automat enn en Porsche-automat selv om de er kliss like, antar jeg. Og etter 1981, ja, du tenker selvsagt på å få tak i en 928S i stedet for en standard 928? Eller er det andre variasjoner jeg ikke er klar over?

MVH Tore

digresjon: 928 er vel den Porscha som har mindre luftmotstand bakover enn forover  :shock:

Hva var vel livet uten digresjoner... Hvis dette stemmer er den vel i en relativt "eksklusiv" klubb sammen med Renault Fuego, som jeg mener å huske at kom på markedet omtrent samtidig. Få som husker den i dag, etter tre-fire år var vel alle rustet bort. Nu vel...

MVH Tore

Var vel bare Automatkassa som MB leverte mener jeg å huske..

Husk å ta 1981 eller nyere da :-)

OK, så automaten er fra MB i hvertfall. Sikkert greit å huske dersom den skulle streike, billigere å bestille en MB-automat enn en Porsche-automat selv om de er kliss like, antar jeg. Og etter 1981, ja, du tenker selvsagt på å få tak i en 928S i stedet for en standard 928? Eller er det andre variasjoner jeg ikke er klar over?

MVH Tore

i 1981 kom det en motoroppgradering, noe som gjorde den til verdens "heftigste" serieproduserte bil :-)

Husker ikke helt hvor mye det var snakk om men...  var noe småting

• 2 weeks later...