Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eg har ein w123 der EUen er gått ut og bilen trenger veldig mykje stell før det er håp om å gå godkjent den.

Bilen har dei originale skilta fra 1984 og eg ønsker av den grunn ikkje å levere inn skilta da dei kommer til å bli makulert før eg får godkjent bilen og kan hente ut skilt igjen.

 

Er det ein lur måte å få avregistrert bilen, men beholde skilta?

Posted
On 3/31/2021 at 3:38 PM, Olav said:

Kanskje du kan bestille nye skilt fra f. eks Lator og levere inn dem i stedet for de originale?

 

Eg har lurt på om dette er mulig eller om dei kan sjå at skilta ikkje er fra SVV?

Posted

De vil nok se det, ikke minst på at skiltet er nytt. Men det er nå verdt å prøve. Det vil jo koste deg noen kroner, men det er uansett en kostnad du må ta om de makulerer originalskiltet. En annen mulighet er jo å melde skiltene tapt, men da vil du vel få helt nytt nummer. Jeg ville nok tatt turen innom en trafikkstasjon og lagt frem problemet. Er du heldig treffer du noen som har forståelse for at du vil beholde bilens originale skilter.

 

Posted

Med veteranforsikring så blir jo dette kanskje en tusenlapp i året. Om du skal bruke ti år på å pusse den opp så kan jeg jeg forstå det blir en del men ellers er det måten å få dette til på. 
 

Sinte påminnelser i brev kan du kaste, det har jeg gjort😂 

Og om du gidder å bruke ti år på å pusse opp en w123 så er det vell en sykt stilig bil som kommer til å koste en del å pusse opp uansett.

Da blir vel skilta billige i dette regnestykket?

Posted
On 29.3.2021 at 20.06, HåvardR said:

Eg har ein w123 der EUen er gått ut og bilen trenger veldig mykje stell før det er håp om å gå godkjent den.

Bilen har dei originale skilta fra 1984 og eg ønsker av den grunn ikkje å levere inn skilta da dei kommer til å bli makulert før eg får godkjent bilen og kan hente ut skilt igjen.

 

Er det ein lur måte å få avregistrert bilen, men beholde skilta?

 

Du behøver ikke levere skiltene for det. Min har stått i åresvis med skiltene på. Har gjort det med flere biler, å det er bare å gjøre bilen ferdig, få den på eu, å få den godkjent. Da er det bare tut å kjør. Skru dem av så lenge, ikke kjør eller parker ute i gata der noen kan ta skiltene

Posted
On 1.4.2021 at 22.56, HåvardR said:

Eg har lurt på om dette er mulig eller om dei kan sjå at skilta ikkje er fra SVV?

 

Hva mener du? Det er bare å bestille nye skilt på Lator, å klippe de gamle når du har fått de nye. Det er jo Lator og lignende som lager dem for Biltilsynet 

Posted
3 hours ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

 

Hva mener du? Det er bare å bestille nye skilt på Lator, å klippe de gamle når du har fått de nye. Det er jo Lator og lignende som lager dem for Biltilsynet 

Men da har du jo ikke de originale lenger. 

Posted (edited)

Vær obs på at det er nye regler om innlevering av skilt, fordi du nå betaler forsikring og årsavgift sammen, og de betinger at bilen er godkjent. Jeg mener å huske at det kan være noen straffegebyr hvis skitene ikke leveres innen en viss tid. Du bør spørre forsikringsselskapet ditt om nye regler.

Du kan jo bare bestille skilt etter gammel modell senere, se lovteksten. Jeg har nye gamle skilt til mine w123 liggende 'på vent'.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92

§ 2-15.Generelle bestemmelser om kjennemerker etter tidligere registreringsordninger

(1) Kjøretøy som ble førstegangsregistrert for mer enn 30 år siden kan tildeles kjennemerker i henhold til registreringsordning gjeldende på tidspunktet for førstegangsregistreringen.

(2) Kjøretøy med årsmodell eldre enn 31 år, kan tildeles kjennemerker i henhold til registreringsordning gjeldende pr. 1. januar året etter kjøretøyets modellår.

(3) For kjøretøy omfattet av første eller andre ledd kan alternativt kjennemerker av nyere utførelse tildeles, under forutsetning av at kjøretøyet tilhører en registreringsordning som er 30 år eller eldre.

(4) Kjøretøy som ikke har tidsriktig kjennemerke og som tilhører registreringsordninger fra før 1. april 1971, kan tildeles nytt tidsriktig kjennemerke. Forutsetningen for dette er at det er dokumentert at kjøretøyets kjennemerke ikke er tidsriktig og at det kjennemerke som ønskes tildelt er tidsriktig.

(5) Kjennemerke skal tildeles av Statens vegvesen, og skal for ettertiden følge kjøretøyet.

(6) Utforming, kvalitet, antall, plassering og belysning av kjennemerke skal være utført som fastsatt i den registreringsordning det tilhører

 

Se også https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=22385

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf
Posted
17 hours ago, Arnfinn said:

Men da har du jo ikke de originale lenger. 

Jo, det har jeg på den ene bilen. Poenget mitt er, ikke lever skiltene. Det har ingen betydning,  så lenge bilen står i garasjen.  Jeg ringte å hørte med biltilsynet. Jeg betaler forsikring som vanlig. Men skal du ikke betale forsikring , så må du levere dem, for det er strengt.

Posted
1 hour ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Jo, det har jeg på den ene bilen. Poenget mitt er, ikke lever skiltene. Det har ingen betydning,  så lenge bilen står i garasjen.  Jeg ringte å hørte med biltilsynet. Jeg betaler forsikring som vanlig. Men skal du ikke betale forsikring , så må du levere dem, for det er strengt.

Hihi, Var det jeg sa i posten ovenfor svaret ditt 😁

 

Men om det er noe straffegebyr som Olaf nevner med nye regler vet jeg ikke noe om. Det er det om de tar skilta dine men så lenge du ikke kjører med den og de ikke har noen grunn til å være i garasjen din så blir er det jo ingen problem.

Posted
2 hours ago, Arnfinn said:

Hihi, Var det jeg sa i posten ovenfor svaret ditt 😁

 

Men om det er noe straffegebyr som Olaf nevner med nye regler vet jeg ikke noe om. Det er det om de tar skilta dine men så lenge du ikke kjører med den og de ikke har noen grunn til å være i garasjen din så blir er det jo ingen problem.

 

Ok, mulig jeg formulerte meg feil. Sorry 😅

Posted
2 hours ago, Arnfinn said:

Men om det er noe straffegebyr som Olaf nevner med nye regler vet jeg ikke noe om. Det er det om de tar skilta dine men så lenge du ikke kjører med den og de ikke har noen grunn til å være i garasjen din så blir er det jo ingen problem.

Dersom du kjøper en bil, må du ha forsikring før du kjører den hjem. Forrige eiers forsikring er oppsagt automatisk i det øyeblikket dere sender digital salgsmelding. Dersom dette ikke er ordnet, ryker du på en straffeforsikring. Sånn i bakhodet mener jeg det var snakk om noe i området 480 kr. pr dag

Du kan heller ikke ha med prøveskilter, for de kan bare brukes dersom kjøretøyet er avskiltet.

Posted

For å sende en digital omregistrering i dag, må ny forsikring tegnes først. Mener det var slik det var i sommer når jeg kjøpte bil. Er jo greit å ha forsikring på en bil uansett. Tror man faktisk er tvunget til det nå fra Januar i år

Posted (edited)

Du blir nektet å betale omregistreringsavgiften digitalt uten at bilen har godkjent EU-kontroll, og uten at forsikringsselskapet digitalt bekrefter for trafikkstasjonen at forsikring er iorden. Det er fordi årsavgiften betales sammen med forsikringen. Du kan nå levere inn skiltene, og slippe å betale årsavgift og forsikring for den tiden bilen står i f.eks. vinterlagring. Tidligere måtte årsavgiften betales for minst et halvt år uansett, nå gjelder den bare for den tiden bilen har forsikring, og den betales sammen med forsikringen, og det er jo en grei ordning. Jeg leverte nylig skiltene på min ene S123 like før den skulle på kontroll, og tegnet en midlertidig lagringsforsikring som dekker brann og tyveri. Den beregnes etter bilens antatte salgsverdi, koster meg en femtilapp i måneden.

Jeg holder på med omregistringen av min ML i disse dager, så jeg har blitt godt kjent med reglene.

 

En annen liten 'morsom' opplysning som ikke alle kjenner til, er at det er forbudt å taue en bil som ikke har skilt eller prøveskilt.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...