olato Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 Bil : 300TE 4matic 1988 Kan noen fortelle meg hva som skjer/har skjedd når bilen plutslig setter i drift alt som er mulig i 4matic systemet. Den kan ikke svinges for da sperrer hjulene. Får ikke noen feilmeldinger. Bilen rister lett når den går på tomgang - akkurat som om hydraulikkpumpa jobber veldig hardt. Koblet av hjernen - da er alt ok. Risting borte på tomgang og ruller fint. Hva skjer ? Hvorfor og hva bør jeg begynne med ??? Quote
Lorns Stavrum Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 har hatt trøbbel med delvis brudd i kabel til abs føler selv, tok litt eleminasjon før jeg fant feilen, på min har lampa mitt i speedo lyst på bart føre og abs har koblet ut, abs følerene benyttes jo for styring av 4 matic funksjon, (89 mod 300 tdt 4matic) Quote
olato Posted June 2, 2007 Author Posted June 2, 2007 Hadde lysende varseltriangel i hver sving tidligere. Ønsket full oppgradering av systemet og skiftet derfor abs følere fram, bak, ovp rele og bremselysbryter . Dette hjalp ikke mye. Varsellampa fortsatte å lyse i hver sving.Siste feilmelding var rattvinkelsensor. Skifter rattvinkelsensor og da svarer den forb...bilen med å dra på alle hjul i full firehjulstrekk. Er det noen som har en stor ØKS !!!! Hydraulikk feil eller ? Trenger hjelp ! Quote
Guest 1042 Posted June 3, 2007 Posted June 3, 2007 Hvordan er det med dekkdimensjoner på bilen? Er det samme størrelse rund baut? Vet at det ikke er store forskjellen i rulleomkrets som skal til før det begynner å krangle Quote
olato Posted June 4, 2007 Author Posted June 4, 2007 Takk for tips. Har nye dekk på alle 4 hjul. 195/65R-15 Flere gode forslag ?? Hva med en kasse god vin til den som kommer med løsningen ? Quote
Alexander Posted June 4, 2007 Posted June 4, 2007 Det finnes jo i gamle verkstedhåndbøker skjemaer som man kan bruke ved diagostisering av feil i systemet ditt. Hvis du finner boka hos din lokale MB-verksted, kanskje det står noe der som kan hjelpe deg på vei? Kanskje BOS kan kontakte Tyskland for deg? Kanskje Mercedes Jensen i Drammen kan noe om dette? Quote
olato Posted June 4, 2007 Author Posted June 4, 2007 Takk for råd. Leser original verkstedbok på 4 maticsystemet men det står ikke noe lurt om dette merkelige resultat av en god oppgradering. Skjønner bilen ikke hvor godt den har det ? Ref. Mercedes Jensen i Danmark : har du noe nummer eller info ? Quote
Guest Joar Jensen Posted September 13, 2007 Posted September 13, 2007 Hei. Jeg har nå fått samme problem med min 90 mod 300 te 4 matiC. Av og til når jeg svinger kraftig så virker det som om hjulene låses og bilen "hopper" fremover. Hadde den inne på ett verksted og de mente det var noe galt i girkassen. har ikke helt troen på det da bilen bare har gått 220 K. Er det noen som kjenner til problemet. ?? MVH Joar Ikke medlem Quote
olato Posted September 16, 2007 Author Posted September 16, 2007 Løsningen på mitt problem var : hydraulikkpumpa virket ikke. På 4maticsystemet må det være trykk ( har ikke verdien i farten ) for at ventilene i systemet skal virke. Om pumpa gir dårlig trykk løser ikke ventilene ut og systemet sperrer. Etter at pumpa ble overhalt virket systemet 100% ( skulle bare mangle etter ca 8 mnd utskifting av alle komponenter og overhaling av transferkasse ) ...så nå gleder jeg meg til vintern ! Altså : sjekk trykket i systemet ! Quote
Recommended Posts