Jump to content

Recommended Posts

Posted

To hjulbolter knakk av da jeg skulle løsne venstre forhjul...

Nå har jeg prøvd alt i min makt for å få dem av, men kommer ingen vei.

Jeg har prøvd å bruke grisepikk, men den knakk. Den var kjøpt på Biltema. Kjøpte deretter en antatt bedre fra wurth, men den knakk også. Har i mellomtiden dynket begge boltene med penetrerende olje.

Siste jeg prøvde var en utvendig boltetrekker, med spor som skjærer seg inn i bolten på utsiden. men bolten knakk. Nå er det ikke bolt igjen, kun setet på bolten som hviler an mot felgen.

Så nå har jeg to bolter, begge med avknekt grisepikk, inni en felg som ikke gir plass til kraftigere verktøy.

 

Noen som har forslag?

Posted (edited)

Hadde samme for noen år siden med de boltene som har et sylindrisk stykke mellom kondelen og sekskanten.

Det var bare å kjøpe noen kvalitetsbor og bore ut. Prøve så godt en kan å treffe i midten av bolten. Starte med sånn rundt 3,5-4 mm. Og så må man trappe opp til  større etterhvert. (3-4 trinn kanskje) Bor til man er i enden av konen i dybde.

Boltene er 12 mm, så 12 eller 12,5 bør være det største du bruker. Pass på å ikke bore i konsetet i felgen. (skulle man være borti, så er det ikke verdens undergang.)

Boltene er av høy stålkvalitet (10.9), så du må regne med litt tålmodighet her.

Det jeg fant ut hos meg, var at når konen var bora og felgen var av, så kunne jeg skru ut resten med fingrene. Det var faktisk i konen det hadde satt seg. Den typen bolter er forkastet her i huset, og heretter har jeg ørlite fett på konen når jeg monterer.

 

Edit: Et godt kjørnermerke er ikke feil før man begynner å bore

 

Edited by tommern57
Posted

Har tenkt samme tanken, og fortsette å bore. Planlegger å lage meg en borejigg som henger på felgen, slik at jeg kan montere en drill horisontalt, og med et lodd som gjør at den har jevnt trykk hele tiden. Får se hvordan det går.

 

Alternativt har jeg sett at noen sveiser metall til bolten, men er redd at felgen ryker da. Evt varme opp, men igjen er jeg redd for felgen.

Posted

Tips til neste gang en bolt sitter veldig fast. 

Sett på en pipe som stikker utfor felgen og gi den fire fem kraftige karameller med en 4kg slegge. 

 

Ellers vil jeg tro 57 sin metode vil være best.

Når du bare får av hodet er det nok bare å skru den ut med fingere

Posted

Ja har du kommet så langt er det bare å bore. Så lenge felgen er der ville ikke jeg begynt med noe tricks å sveise på en mutter eller noe, da blir det i beste fall misfarging på felgen, men varme kan gjøre underverker for å få ut stumpen når du får tak på den...

 

  • 10 months later...
Posted

Oppdatering:

Da er alt prøve. Grisepikk (som knakk inni bolten), varme, sveising... måtte til slutt kappe felgen i biter for å få boltene ut 🤒

  • Sad 1

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...