Jan S Posted March 21, 2021 Posted March 21, 2021 Må skifte de fire gummi-foringene på trailing arm (bakaksel), nummer 142 +++ på bildet. Tror dette er de samme foringene som på W107, W114, W115, W116 og W126. Sikkert flere av dere som har skiftet disse. Noen tips til hvordan denne jobben kan gjøres? Må hele armen demonteres, dvs. av med fjærer, støtdempere, aksling, ....... ? Eller er der en smart måte å gjøre dette på? Takknemlig for tips. Må forøvrig også skifte gummi-foring på selve "sub-frame" (nummer 210 på bildet). Det ser ut til å være en grei sak (tror jeg).
Stian Posted March 22, 2021 Posted March 22, 2021 (edited) Jeg har skiftet 142. Da sto bolten 176 montert slik at hele subframe måtte løsnes eller bolten kappes og stappes inn fra andre siden. Jeg laget en liten avtrekker for å få de enkelt ut og inn. Fjæren må nok ut. Det føles og tryggere. Bare kapp den i småbiter og sett i senkefjærer..... De er lettere å få inn igjen. Og de gamle er sikkert litt segne uansett. https://www.ebay.com/itm/H-R-Tieferlegungsfedern-29069-1-fur-Mercedes-Benz-W116-30-30mm-Sportfedern/284107957212?hash=item42262763dc:g:KPIAAOSwZ05fz1y0 Ha en rekke skarpe borrer klar til den andre....... Det kan være det trengs. Jeg har aldri skiftet denne, men andre liknende og de sitter alltid dritfast. Edited March 22, 2021 by Stian fixte link
Jan S Posted March 22, 2021 Author Posted March 22, 2021 Takk for tips, Stian! Dette høres ut som en litt vrien jobb i garasjen hjemme. Denne gjorde at jeg mistet lysten (https://mercbenz123.com/posts/how-to-remove-the-entire-rear-sub-frame/). Tror faktisk jeg må bite i det sure eplet Forstår jeg deg riktig - kutter du fjæren mens den står i? Hvor mye må du "slippe opp" før du kutter? Det med senkefjærer var faktisk en god ide. Har faktisk tenkt å skifte fjærer. På bildet til venstre er normal høyde i dag. Til høyre er bildet manipulert til å være ca 30 mm lavere. Det ser egentlig bra ut. Har allerede kjøpt Bilstein støtdempere. De er sikkert designet for normal høyde, er usikker på om 30 mm lavere bil spiller noen rolle. Hva tror du?
Stian Posted March 23, 2021 Posted March 23, 2021 Altså, kutte fjæren var litt tull. Ikke gjør det. Hvis du løsner demperen burde den nesten komme ut uten problem. Husk å ha en stødig jekk under. Men det er en stopper som gjør at den ikke bare ramler helt ned. Jeg.....kuttet bolten 176 for å få ut "trailing armen" på min 107. jeg orket ikke dra ned hele driten. Sjekk om dine går ut. 116 har jo litt mer plass enn 107. Det er vel ikke helt likt heller. Demperene funker nok fint med så lite senk.
Jan S Posted March 23, 2021 Author Posted March 23, 2021 Begynte å lure når du skrev kapp fjæra 🤣 Skal under bilen å sjekke litt nærmere, blir nok til helgen. Fra noen gamle bilder kan det se ut som at jeg også må løsne hardy-skiva (skal uansett skiftes) for å få inn/ut bolt, og kanskje skyve litt på eksosanlegg. Og jeg må antagelig løsne 210 for å få ut 142 nærmest kanal. Usikker på om jeg må løsne gummioppheng til diff midt på bak. Kan muligens forsøke dette selv, gitt at jeg kan senke trailing arm kontrollert ned for å ta ut fjæra og at jeg slipper å løsne akselen. Jeg har respekt for den fjæra, spesielt den foran! Det manipulerte "senkebildet var nok ikke helt riktig, hadde senket for mye. Legger derfor på et mer riktig bilde. Øverste bilde: original i dag Nederste bilde: senket 30 mm Hva tror du om det visuelle her?
Stian Posted March 24, 2021 Posted March 24, 2021 Skal vi seeee. Farge på kanalen, euro baklykter, AMG frontspoiler og penta eller lorinsefelger i 16". Ellers perfekt 😁 Veldig fint med litt senking og. Drivakselen er (såvidt jeg kan huske) veldig enkel å få ut. Dermed kan du ta med deg hele armen inn å få skiftet foringene 142. Det er vel mye enklere.
Jan S Posted March 25, 2021 Author Posted March 25, 2021 On 3/24/2021 at 10:26 AM, Stian said: Skal vi seeee. Farge på kanalen, euro baklykter, AMG frontspoiler og penta eller lorinsefelger i 16". Ellers perfekt 😁 Veldig fint med litt senking og. Drivakselen er (såvidt jeg kan huske) veldig enkel å få ut. Dermed kan du ta med deg hele armen inn å få skiftet foringene 142. Det er vel mye enklere. Stian, er faktisk usikker på om jeg skal senke, ser litt ... pimpa ut kanskje. OG, regner med du mener jeg kan ta trailing arm inn i stua foran tv'en og jobbe der 🤣 7 hours ago, Cryzis said: Spesielt i dette tilfellet, vil jeg anbefale at du prøver å ta bilen til et servicesenter. Og så, hvis det i fremtiden vil du ha havarier med bilen,så jeg ville anbefale at du prøver å gå til webområdet for Hvordan bytte bak fjærer der på MERCEDES-BENZ E (W210), hvor det er mange instruksjoner for nesten hvilken som helst bil Cryzis, jeg skal under bilen i helgen for å se hvor alt-omfattende dette blir. Kan nok være at jeg velger å sette jobben bort, ja. Takk for link! Ser enkelt ut når de har bukk og jekker og full pakke.
Stian Posted March 26, 2021 Posted March 26, 2021 13 hours ago, Jan S said: inn i stua foran tv'en og jobbe der 🤣 Kanskje mens du sitter på do? Jeg syns bare det er noe herk å jobbe UNDER en bil som er 50cm over bakken. 1
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now