Jump to content

tempomat 190e


George

Recommended Posts

tempomaten på w201 (og sikkert 124) bensinbiler med katalysator kobles til motor hjernen (pinne nr 6). hva skal den inn dit å gjøre?

 

bare lurer, for hvis det ikke er viktig så dropper jeg bare den foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

kom gjerne med innspill ;-)

 

siden det kun gjelder biler med katalysator så kan det ha noe med temperatur på bilen å gjøre?

ikke cruisecontrol hvis du har feil oksygen mengde?  :lol:

 

jeg vet ikke... men er bare en liten ledning som skal inn i hjernen.. orker ikke sprette opp den svære pluggen en gang til  :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tempomaten som koples til "hjernen", men de fleste "hjerner" har hastighets pulser koplet inn (for bensinkutt). Pulsene kommer vanligvis fra en sensor i speedometeret og her er det flere som kan være koplet til samme signal. F.eks. hadde enkelte orginal radioer volumøkning basert på hastighetspulsene.

 

Har du ikke noe tilkoplet på pinne 6 fra før så behøver du ikke kople noen ny ledning der er vel konklusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skjer noe spesielt, annet enn noe sikkerhetsgreier, så kan nok jeg også ta vekk mye mer oppi motorrommet mitt nå som jeg har datasprut...så sjekk dette du, slik at vi får det på det rene at denne ikke har noen spesiell effekt på tempomaten.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tempomaten som koples til "hjernen", men de fleste "hjerner" har hastighets pulser koplet inn (for bensinkutt). Pulsene kommer vanligvis fra en sensor i speedometeret og her er det flere som kan være koplet til samme signal. F.eks. hadde enkelte orginal radioer volumøkning basert på hastighetspulsene.

 

Har du ikke noe tilkoplet på pinne 6 fra før så behøver du ikke kople noen ny ledning der er vel konklusjonen.

 

Tempomaten er allerede koblet til speedometeret for fartspuls...

Link to comment
Share on other sites

jeg ettermonterer jo tempomat nå, og nå har jeg kunn den ledningen som skal til motor-hjernen.. dette gjelder spesifikt kun biler med katalystator..

jeg har ikke sjekket om det er noe på pinne 6 fra før på hjernen, men det skal jo ikke ha noe å si siden tempomaten skal inn dit ifølge ledningsnett skjemaet.. og siden den får fartspuls fra spedometeret, hva er det da den henter ifra motor-hjernen?

 

uansett, tempomaten fungerer ikke nå, så enten må den pluggen kobles inn på hjernen, eller så trenger den bare 12v eller så er det jo noe annet.. eneste grunn for at jeg spør om den pluggen er jo at jeg må åpne hele den store koblingen til motor-hjernen for å få inn den ledningen.. og det blir litt slit siden alt er montert nå  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt uklart fra meg tydeligvis, skal prøve og forklare bedre. Tempomaten trenger ikke noe fra hjernen for å fungere. Tempomaten trenger fartspulser og det gjør nesten alle nyere hjerner også, derfor kan det være at skjemaet ditt indikerer dette. Da har man koplet fartspulsene fra speedometeret til tempomaten og deretter til hjernen. De skjemaene jeg har for alle tempomater på W124 har ikke noe indikering av kopling mot hjernen i det hele tatt. Mulig skjemaene er laget litt forskjellige for W201 uten at jeg skjønner hvorfor med mindre tempomaten er helt forskjellig, noe jeg betviler.

 

Hvilke delenummer har du på tempomat styringsboks og aktuator?

 

Jeg har ettermontert tempomat på min bil og jeg måtte kjøpe en fordeler for fartspulsene for å få koplet utetempmåler, tempomat og motorstyrings "hjerne". Bildet av fordeleren er under og denne er koplet til fartssensoren i speedometeret.

 

 

[vedlegget ble slettet av en administrator.]

Link to comment
Share on other sites

jeg har også en slik kobling ja  :)

 

da satser jeg på at det ikke er noe problem å ikke koble til den ledningen som skal til KE-hjernen.. men er merkelig at det kun gjelder biler med katalysator..

jeg har sikkert 6 forskjellige skjema over ledningsnett til tempomat, og det er kun katalysator bilene som har den ekstra pluggen inn til KE-hjernen..

 

delenummer på aktuatoren kan bli litt vanskelig siden den står nå under innsuget, men er nok likt som på alle andre 201 og 124.. samme med hjernen kansje.. den kan jeg få sjekket en dag jeg kan, er Gol først nå  :lol:

 

men tempomaten fungerer da fremdeles ikke.. mulig den mangler strøm siden ABS og ikke fungerer, skal måle litt etter Gol..

Link to comment
Share on other sites

Apropos strøm og jord; Jeg modifiserte nylig en tempomat fra en 300D og satte i min egen bil, men stusset over at denne ikke har noen tilkobling til strøm. Jeg antok at den dermed lever av den lille fartspulsen den får fra speedometeret, men får det ikke til å stemme. Når jeg sjekker koblingsskjema for tempomat i WIS finner jeg heller ingen åpenbar tilkobling til strøm.... Needless to say så virker den ikke i min bil heller. Jeg åpnet opp styringsboksen for å se etter dårlige loddinger, men inni der så det helt nytt ut. Armen på aktuatoren fjærer tilbake til den samme posisjonen når jeg beveger den - på en annen aktuator jeg har liggende så gjør den ikke det. Er det forskjell på disse (foruten den justerbare stillingen på armen), eller er den ene eller andre defekt?

Link to comment
Share on other sites

På den aktuatoren til 123 jeg har liggende er det ingen motstand i armen. Når jeg leser i verksteddokumentasjonen så ser det for meg ut som om det heller ikke skal være det.

Den jeg har som ikke har motstand er fra en bensinbil, så jeg lurer på om det er der det ligger? Vet du hva din er fra?

Link to comment
Share on other sites

Min er fra en bensinbil. Har sittet på og skal sitte på en M102 motor. Det er jo en clutch på min aktuator som er elektrisk styrt ser det ut til fra koblingsdiagrammet. Det er logisk å anta at den slår inn når aktuatoren skal fungere og at det dermed vil bli motstand i armen.

Link to comment
Share on other sites

Apropos strøm og jord; Jeg modifiserte nylig en tempomat fra en 300D og satte i min egen bil, men stusset over at denne ikke har noen tilkobling til strøm.

 

Pussig, for alle mine skjemaer viser at +12V skal koples til pinne 1? Det skal koples til på bremselysbryteren. Orginalt sitter det en overgangsplugg som settes imellom på pluggen til bremselysbryteren. Jord fåes også her og som tidligere sagt så er det altså ingen jord om begge pærene har gått.

Link to comment
Share on other sites

Min er fra en bensinbil. Har sittet på og skal sitte på en M102 motor. Det er jo en clutch på min aktuator som er elektrisk styrt ser det ut til fra koblingsdiagrammet. Det er logisk å anta at den slår inn når aktuatoren skal fungere og at det dermed vil bli motstand i armen.

 

Min er faktisk utslitt og jeg har selvfølgelig åpnet den for å se om den kunne fixes. Det er et potmeter derinne som er laget som en slepearm som stryker over et motstandsskikt på en printplate. Banen min er utslitt på vitale deler og da jeg prøvde å justere litt på slepearmen for at den skulle gå på et ubrukt område så knakk den selvfølgelig. :D Det er ingen clutch derinne, men et tannhjul som blir satt i inngrep til den elektriske motoren av et rele når tempomaten blir aktivisert. Sikkerhetsmessig så blir gasspådraget justert til tomgangsposisjon når strømmen til aktuatoren forsvinner og dette blir besørget av en fjær som sitter inne på anslaget til aktuator armen. Aktuator armen er følgelig fri så lenge tempomaten ikke er aktivisert. Mulig det finnes varianter av disse aktuatorene. Jeg har sett at på diesel biler har det vært montert aktuatorer som ser annerledes ut (i min jakt på erstatningsobjekt). Noen som har en liggende?

Link to comment
Share on other sites

Apropos strøm og jord; Jeg modifiserte nylig en tempomat fra en 300D og satte i min egen bil, men stusset over at denne ikke har noen tilkobling til strøm.

 

Pussig, for alle mine skjemaer viser at +12V skal koples til pinne 1? Det skal koples til på bremselysbryteren. Orginalt sitter det en overgangsplugg som settes imellom på pluggen til bremselysbryteren. Jord fåes også her og som tidligere sagt så er det altså ingen jord om begge pærene har gått.

 

Aha, dersom den sniker strøm derfra har den nok det den skal :) Jeg har bare lett etter direkte strømtilkoblinger, men slik er det når man undersøker denslags når man egentlig burde ha sovet....  :lol: Vet du om styringsenheten må være modell/motorspesifikk? Min er som sagt fra en 300D, og brukes nå i en 190D. Mellompluggen har jeg satt på bremselysbryteren slik du beskriver, men kanskje det (tvilsomt) er forskjellig opplegg på 201 og 124? Har du fargekodene eller koblingsskjemaet for tempomat i 300D (ca 86modell)?

 

Hva gjelder aktuatorer; De jeg har (fra 300D og 190E - har en til, men denne er ikke studert enda) ser helt like ut foruten aktuatorarmen, som er satt på forskjellig. Den fra 300Den er fjærbelastet, den fra 190Een er det ikke - kan dette tyde på at noe er defekt inni den fra 300Den siden denne fjærer nå? Jeg la merke til at den fjærer i samme retning som gasstaget, dvs at ved null gasspådrag så står den i fullt spenn. Fjæringen i den er dog ikke i nærheten av å klare å skyve gasstaget noen vei.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om styringsenheten må være modell/motorspesifikk? Min er som sagt fra en 300D, og brukes nå i en 190D.

Det finnes en del tidlige utgaver som var tilpasset litt forskjellige modeller. 14 - pins boksene går stort sett om hverandre. Etterhvert lagde MB en variant av styringsboksen med kodeplugg for å unngå for mange styringsboks varianter. Har du kodeplugg på din?

Jeg fikk tak i en aktuator fra en M102 og måtte bytte til en litt kortere arm samtidig som jeg måtte bytte festebrakett. Dette fremgår av EPC hvis du har det.

 

Har du fargekodene eller koblingsskjemaet for tempomat i 300D (ca 86modell)?

Se PM.

 

Hva gjelder aktuatorer; De jeg har (fra 300D og 190E - har en til, men denne er ikke studert enda) ser helt like ut foruten aktuatorarmen, som er satt på forskjellig. Den fra 300Den er fjærbelastet, den fra 190Een er det ikke - kan dette tyde på at noe er defekt inni den fra 300Den siden denne fjærer nå? Jeg la merke til at den fjærer i samme retning som gasstaget, dvs at ved null gasspådrag så står den i fullt spenn. Fjæringen i den er dog ikke i nærheten av å klare å skyve gasstaget noen vei.

 

Hvis aktuatorene ser like ut så vil jeg tro at at den ene er feil. Skal se litt på min hvis jeg finner den.

Link to comment
Share on other sites

Apropos strøm og jord; Jeg modifiserte nylig en tempomat fra en 300D og satte i min egen bil, men stusset over at denne ikke har noen tilkobling til strøm.

 

Pussig, for alle mine skjemaer viser at +12V skal koples til pinne 1? Det skal koples til på bremselysbryteren. Orginalt sitter det en overgangsplugg som settes imellom på pluggen til bremselysbryteren. Jord fåes også her og som tidligere sagt så er det altså ingen jord om begge pærene har gått.

 

hva menes med "pærene har gått" ? når tempomat er innkoblet, og man trykker inn brems så skal det ikke lyse? da fungerer det? lyser bare den ene?

 

kjører bilen min nå, og testet litt tempomat for morro skyld..

plutselig kom den, den nykket noe voldsomt i bilen og så sluttet den.. etter det reagerte den på ingen posisjon av styringsspaken.. etter litt kjøring til så kom der ett nytt rykk når jeg slo inn tempomaten, men så sluttet den.. hva kan dette være for no oppførsel?  :lol:

etter å trykke inn clutch / brems så sluttet den å gi pådrag..

Link to comment
Share on other sites

Vet du om styringsenheten må være modell/motorspesifikk? Min er som sagt fra en 300D, og brukes nå i en 190D.

Det finnes en del tidlige utgaver som var tilpasset litt forskjellige modeller. 14 - pins boksene går stort sett om hverandre. Etterhvert lagde MB en variant av styringsboksen med kodeplugg for å unngå for mange styringsboks varianter. Har du kodeplugg på din?

Jeg fikk tak i en aktuator fra en M102 og måtte bytte til en litt kortere arm samtidig som jeg måtte bytte festebrakett. Dette fremgår av EPC hvis du har det.

 

Jeg mener at den jeg har er en 14-pins boks ja - den ser i hvertfall helt lik ut som alle andre jeg har sett, og har ingen kodeplugg. Festebraketten og armen er forskjellige på de to jeg har, men ellers ser de helt like ut.

 

Forøvrig gjør jeg som George og sjekker tempomaten hver gang jeg er ute og kjører :D

Link to comment
Share on other sites

hva menes med "pærene har gått" ? når tempomat er innkoblet, og man trykker inn brems så skal det ikke lyse? da fungerer det? lyser bare den ene?

 

Dette med å nevne bremselyspærer som er gått var bare ment som et hint i evt. feilsøking. Styringsboksen får sin jord gjennom pærene (når de ikke lyser) ergo vil den aldri virke om begge bremselyspærene ikke virker, dvs brudd i jordforbindelsen. Sorry for forvirringen. :)

Når du tråkker på bremsen blir jordpotensialet lagt til 12V og bremselyset virker. Styringsboksen koples da ut fordi den får 12V på jordforbindelsen sin, dvs den kobler av tempomaten ved nedbremsing og så må du aktivisere tempomaten igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært inni tempomat hjernen, alt så blankt og fint ut, litt korrosjon på loddingen til selve pinnene som går inn i pluggen, så jeg loddet disse på ny. kortet inni hjernen er laminert utenom de øverste pinnene ved pluggen, merkelig.

men den fungerer fremdeles ikke. satser da på at det enten er aktuatoren eller kanskje hendelen som er ødelagt.

 

aktuatoren må bare byttes eller kan den eventuelt fikses?

 

noen tips til hvordan man kommer til aktuatoren når motoren står i bilen? den er ganske godt gjemt på M102 motorene..  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er kanskje å ta ut aktuatoren undenifra? Så sant ikke styresnekka sitter skikkelig i veien da...

 

Hendelen kan du enkelt måle med et multimeter om fungerer eller ikke. Si i fra hvis du ikke har koblingsskjema som viser hvordan det skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vært inni tempomat hjernen, alt så blankt og fint ut, litt korrosjon på loddingen til selve pinnene som går inn i pluggen, så jeg loddet disse på ny. kortet inni hjernen er laminert utenom de øverste pinnene ved pluggen, merkelig.

men den fungerer fremdeles ikke. satser da på at det enten er aktuatoren eller kanskje hendelen som er ødelagt.

 

aktuatoren må bare byttes eller kan den eventuelt fikses?

 

noen tips til hvordan man kommer til aktuatoren når motoren står i bilen? den er ganske godt gjemt på M102 motorene..  :lol:

 

Ja, disse kortene er lakkerte og det ser fint ut, men loddingene kan allikevel være dårlige, noe som kan være vanskelig å se under lakken. Jeg hadde rykkete gange og utkoplinger på min tempomat og etter varming av nesten samtlige punkter ble det bra. Det er bare det at du må varme lakken samtidig og det lukter py... Anatgelig ikke bra å puste inn det der heller. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...