MercedesMotor Posted March 1, 2021 Posted March 1, 2021 Hei. Har en W212 E200 - 2011 mod som trenger nye sko, men det er enkelte ting jeg blir usikker på og håpet på å få hjelp til. Etter å ha tenkt igjennom hele vinteren, har jeg endelig funnet ut at jeg ønsker meg 19" GMP Stellar - Black Diamond. Jeg ser for meg følgende oppsett: Foran: 8,5x19 - 245/35-19 - ET45 Bak: 9,5x19 - 275/30-19 - ET50 Høres dette rimelig ut? Eller er jeg helt ute å kjører? Det jeg er mest usikker på er ET. Noen tips/anbefalninger tas i mot med et stort smil.
Simen Arntsen Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Dim på felg og dekk er ok i seg sjølv, men litt stor forskjell på omkrets framme og bak (1,2%). 235/35 og 275/30 eller 245/35 og 285/30 blir bedre. Innpress kan avvike +/- 7,5 mm på kvert hjul, i forhold til det som står i vognkortet. På min med originale 18" er det ET45, meiner eg å hugse, så vil tru dei innpressa er ok. Pass og på å få felg med høg nok vektgrense (tillatt akselvekt delt på 2, og gjerne litt ++). Er den for lav er det større fare for at den kan oppstå kast og sprekk i felgen. 245/35R19 kan ikkje eg ha på min bil pga lastindex, eg må ha 255/35 på 19", så sjekk det og opp mot vognkort. Din bil er sikkert lettare enn min, så kanskje du har lavare LI. 1
Simen Arntsen Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Pass på å få med papir frå leverandør at bilen kan bruke ulik dimensjon framme og bak. Ta med papira til Vegvesenet og få det inn i vognkortet, så slepp du plage med det. Det er i utgangspunktet ikkje lov å kjøre med ulik dim framme og bak, viss ikkje det står i vognkortet.
MercedesMotor Posted March 2, 2021 Author Posted March 2, 2021 Da ble jeg litt klokere, så takk for en så utfyllende svar. Lastindeks har jeg ikke sett på i det hele tatt. Dette er ikke min sterke side, så dette hjalp mye. 👌
MercedesMotor Posted March 2, 2021 Author Posted March 2, 2021 (edited) Sjekka hos vegvesen.no og der står det følgende: Foran: Alternative dekkdimensjoner: 225/55R16, 245/40R18 Bak: Alternative dekkdimensjoner: 225/55R16, 265/35R18 XL -Da trenger jeg vel ikke papirer, siden det er nevnt der at jeg kan bruke ulik dimensjon? Innpress foran og bak: 38mm - Så her er jeg ute å kjører allerede. ET40 foran og bak bør vel gå fint da. Lastindeks foran: 89 og bak: 90 Edited March 2, 2021 by MercedesMotor
Simen Arntsen Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 Når det allerede står i vognkortet, så er det berre å kjøre på. Men litt rart at det står 265 bak. På 18" skal det vel helst vere 275 for at det skal vere minst mulig avvik. Men du skal jo ha 19", så betyr ingen ting. Du kan da ha maks ET45,5 (og min ET30,5). Eg vil ikkje anbefale for lavt innpress, da blir ikkje bilen så god å kjøre. Innpress i område 40-45 bør bli bra. For at ytterkant på felg framme og bak skal bli mest mulig lik, kan det vere ein fordel med høgare innpress bak. Viss du har 25mm forskjell i bredde og likt innpress, vil det bli 12,5mm forskjell framme og bak, dvs bakhjulet vil gå 12,5mm lenger ut mot skjerm enn framhjulet. Du må vurdere korleis du vil at det skal sjå ut.
MercedesMotor Posted March 2, 2021 Author Posted March 2, 2021 Tusen takk @Simen Arntsen for utdypende svar. Har lest en del og allikevel vært usikker, men nå ser alt ut til å være nesten for enkelt.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now