Jump to content

ripet inn figurer på bilen

Håvard

Recommended Posts

F** i går kveld e va ute å tok meg en kveldsrøyk å tusla rundt på gårdsplassen, så kom eg tel å oppdage riper i biln  :evil:har fa** meg ungan skrapet djupe riper i bakskjermen..... Eg har ikkje ord.....

Utrolig kjipt  :(

Selv sliter jeg med en kattejævel som har lagt sin elsk på bilen min og skraper den opp.

Har jaget den ned av taket 2 ganger i kveld  :evil:

Må innrømme at jeg har hatt maaaange destruktive tanker om den katten.

Hadde det bare ikke vært for at ungene elsker den pelsdotten.......  :whax:

:cry:Vi er tre stykker på arbeid som har valgt stjerne biler

en -86 230 sedan fra stjålet hvitblinklys,en -04 A170 fra stjålet navkapslene, den gamle bilen deres -87 300 te fra stjålet ventilhette med stjerne på,  en -89 300tdt 4matic avbrutt stjerne,

er det lov å sette strøm på bilen? det er veelldig surt når bilen ikke kan få stå ifred for misunnelige folk :axe:

:cry:Vi er tre stykker på arbeid som har valgt stjerne biler

en -86 230 sedan fra stjålet hvitblinklys,en -04 A170 fra stjålet navkapslene, den gamle bilen deres -87 300 te fra stjålet ventilhette med stjerne på,  en -89 300tdt 4matic avbrutt stjerne,

er det lov å sette strøm på bilen? det er veelldig surt når bilen ikke kan få stå ifred for misunnelige folk :axe:

Tror ikke det er så lurt, Husker han karen som lagde sin egen "alarm", Saueskinn og fiskekroker. en morgen satt en kar fast i denne "alarmen". hvorpå han ble anmeldt av "tyven" og dømt for selvtekt

F** i går kveld e va ute å tok meg en kveldsrøyk å tusla rundt på gårdsplassen, så kom eg tel å oppdage riper i biln  :evil:har fa** meg ungan skrapet djupe riper i bakskjermen..... Eg har ikkje ord.....

Dine eller andres unger? Vet du hvem som har gjort det?

Hvor dype er ripene? Blir de "borte" hvis du tar litt vann på?

Foreldre har ansvar for å dekke skader inntil 5000 kroner som unger forvolder. Det er ikke all verden, men det er da noe...

Den er ikke fullt så enkel. Har litt å si på alder på ungen og om han gjorde det med vilje og burde visst bedre og så videre. Og ikke minst hvor foreldrene var.

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Paragraf 1-2.2 summerer dette opp nydelig. Så sant barnet ikke er veldig ungt eller tilbakestående så må foreldre punge ut for å si det enkelt.

Utrolig kjipt  :(

Selv sliter jeg med en kattejævel som har lagt sin elsk på bilen min og skraper den opp.

Har jaget den ned av taket 2 ganger i kveld  :evil:

Må innrømme at jeg har hatt maaaange destruktive tanker om den katten.

Hadde det bare ikke vært for at ungene elsker den pelsdotten.......  :whax:

Gjør som denne karen:

Klikk for filmsnutt

§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Paragraf 1-2.2 summerer dette opp nydelig. Så sant barnet ikke er veldig ungt eller tilbakestående så må foreldre punge ut for å si det enkelt.

Vet ikke hvor du har sakset det fra, men uansett så er det en nedre alder for når en er ansvarlig for egne ungers skadeverk. Var faktisk et avisbud en gang som ødela en dør på min bil under en sykkelvelt mens bilen min stod parkert og jeg endte opp med regningen. Var også en sak i nabolaget hvor jeg bor hvor en unge skada (risset med stein) en bil og foreldrene gikk "fri" etter loven.  På den andre side så hadde jeg uansett gjort opp for mine barn istedet for å skjule meg bak en eller annen lov. En har da ikke samvittighet til å forvolde andre tusenvis av kroner i bilreparasjon. Hvertfall ikke jeg.

Guest 2271

En har da ikke samvittighet til å forvolde andre tusenvis av kroner i bilreparasjon. Hvertfall ikke jeg.

Men det er det FRYKTELIG mange andre som har!!!!

Guest 2271

Vet ikke hvor du har sakset det fra, men uansett så er det en nedre alder for når en er ansvarlig for egne ungers skadeverk.

Alexander har hentet det fra annet sted - mens jeg har fått opp dette med uavhengige søk:

Du kan søke på Jusstorget (jeg har allerede søkt - og fått opp:) Resultat av søk på "barns ødeleggelser" på Jusstorget sine sider....

Så kan du gå inn på Paragrafen.no - hvor resultatet viser til: Barns og ungdoms erstatningsansvar

For å skrive i klartekst, så står det følgende der:

(SITAT fra Paragrafen.no)

Selv om man er mindreårig, kan man få erstatningsansvar. I erstatningsloven § 1-1 heter det:

” Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.”

Utgangspunktet er altså at barn og ungdom som andre plikter å betale erstatning hvis vilkårene for dette ellers foreligger. Men dette gjelder bare i den utstrekning dette finnes rimelig. Ved denne vurderingen er flere forhold av betydning. Særlig viktig er alderen og utviklingen. Jo eldre man er, jo mer er det som taler for at man plikter å betale erstatning. Dette er ikke så rart. En 14-åring har åpenbart mer oversikt over konsekvensene av det han gjør enn en 6-åring. Det følger av forarbeidene til loven at det bare vil være tale om erstatningsansvar for barn under skolepliktig alder i ekstraordinære tilfeller.

(SITAT SLUTT)

Jeg har hentet det fra lovdata. Dette er altså norges lover!

Jeg kjenner ikke til rettspraksis, men advokaten som var foreleser i juss mente at det i praksis betydde at du måtte dekke skader forvoldt av dine barn. Var de gamle nok til å ødelegge noe var det ditt ansvar å passe på de og ta ansvar hvis de ødela noe.

Jeg har hentet det fra lovdata. Dette er altså norges lover!

Jeg kjenner ikke til rettspraksis, men advokaten som var foreleser i juss mente at det i praksis betydde at du måtte dekke skader forvoldt av dine barn. Var de gamle nok til å ødelegge noe var det ditt ansvar å passe på de og ta ansvar hvis de ødela noe.

Akkurat det sa han jeg hadde i jus også...

:( :)da har jeg bestillt stjerne fra luksusline, så vis denne kommer bort får jeg montere invendig kamera med bevegelses detektor så ein får det på tape

er ikke det samme åkjøre uten stjerne når man er vant til at den er der

bor 12 mil nord for Trondheim

jeg synes at det er en del av barne oppdragelsen å lære barn til å ha respekt for andre sine biler, får angst når jeg ser barn stå å tegne på skittne biler uten at foreldre så mye som løfter på et øyelokk :x