Jump to content

300e Twin Turbo Prosjekt

Recommended Posts

Guest 300e Twinturbo
Posted

Heisann e de nåken som har vært borti godkjenning av 300 turboprosjekt?

Har skaffa meg Twinturbo kit som er planen å få montert, men vil så gjerne få det godjent for den offentlige vegen... :D Nåken tips?

Nåken som veit ka som må gjørest??

Bremser? Oppheng? Drivverk?

Veit AMG bygde 300e om til 6,0L V8 på 375hk., men veit ikkje ka som blei gjort på den! :?

Kitet mitt skal være godt for 350hk.

Har nåken bilder av Turbokitet her:

Eksos+++

image-upload-1-776621.jpg

Turboene+++

image-upload-2-704644.jpg

Posted

Regner med dette er det kittet som selges i UK. Myyye for pengene.

Godkjenning, dvs stempla i vognkortet krever nok en del forberedelser og dokumentasjon + et biltilsyn som kan vurdere etter sjønn. Slå opp på trim-4-eldre.com og søk i forumet der etter godkjenning. Du finner nok noen tips der.

Teknisk sett bil det være en fordel om du henter komponenter fra større modeller eller andre MB modeller. Blir liksom litt lettere for tilsynet som skal vurdere.

300e bør kunne håndtere 350hk, men du bør nok gjøre noen mods alt etter hvor god stand bilen er i. Det vil være en fordel å bytte rådelagre og toppakning dersom bilen er kjørt mer enn 200' 

Guest 300e TwinTurbo
Posted

Tørr jeg spørre hvor du bestillte dette kittet hen og pris på det? Bør nok i allefall satse på 500 bremser samt stag.

Eg fikk tak i det hos mercedes i beaconsfield i england måtte betale 1175 pund(ca14000nok) + frakt

Det er Turbotechniks som har laget dette kittet. ble nevnt at org. oppsett så skulle de yte 325hk+

Guest 300e Twinturbo
Posted

Fint om du kan dele litt info om turboene, brand, type, A/R på kompressor og turbin......

Turboene e Garret T2, men har tenkt å bytte disse ut med T25, evnt T28.

har ikkje meir info om dei turboane som fulgte med akkurat nå... men skal legge ut meir info om kittet så snart som muligt.

Posted

Jeg har lest om dette kittet mange ganger, så det er kult at noen har slått til og kjøpt et! 8)

På tide å skaffe en turbomanifold til M102 motor nå merker jeg...

Guest Vegard Friksen
Posted

Hei!!

Kjempe tøfft prosjekt!!

Men åssen blir det med bensin å luft å tenning..skal du kjøre skikkeli datasprut på den eller?

Lykke til :)

//Vegard

Guest 300e Twinturbo
Posted

Det fulgte med ekstra dyser montert i innsprutningshodet, med tenningsforskyver som regulerest ved en trykksensor i innsuget.. har planer om å bygge om til datasprut senere

Posted

er det med tillegsprut hjerner og hele pakka? noen som har prøvd dette settet?funker det bra?hvor mye trykk lader turboene?

mvh joakim bjerkmo

Det er med ALT. Eg har prøvd, funker som bare det. Turboene lader 0.5 bar.

Guest 300e Twinturbo
Posted

er det med tillegsprut hjerner og hele pakka? noen som har prøvd dette settet?funker det bra?hvor mye trykk lader turboene?

mvh joakim bjerkmo

Det er med ALT. Eg har prøvd, funker som bare det. Turboene lader 0.5 bar.

Har du fått godkjenning på dette turbokittet i bilen din?

Posted

Har du fått godkjenning på dette turbokittet i bilen din?

Min bil er importert i 98, altså så må eg betale hk avg så min er ikkje godkjendt nei

Posted

Ingen som har link eller tlf til stedet kittet selges?

På forhånd takk  :)

Guest 300e Twinturbo
Posted

Du må sende mail til john.pearson@mercedes-benzofbeaconsfield.co.uk eller ringe +441494672141. De har fortsatt endel kit til M103, men det begynner å minke godt på kit'ene til M104. Opprinnelig maskinerte de og kortet inn rådene, men jeg må se meg om etter andre løsninger. Havner enten på standard kompresjon og lavt ladetrykk, eller så tar jeg kompresjonssenkning ved å dreie av stempler. Maskinering av råder krever utstyr som jeg ikke har tilgang til. Motoren må uansett rives for nye lager og ringer.

Det følger med en egen elektronikkboks som styrer tenningsforskyvning og tillegsdyser ut fra MAP-sensor i innsuget.

På dette stadiet er jeg mest interessert i hva jeg må gjøre med bilen for å oppnå godkjenning. Kommer til å ta kontakt med biltilsynet etterhvert, men ønsker å samle inn litt fakta først. Foruten fjærer, stab-stag og bremser, så vet jeg de kan være kresne på karosseri. 300 er største motoren som er levert i dette pre-88 karosseriet, selv om det ikke er så store forskjeller til 320 og 500.

Posted

Tar jeg ikke helt feil så har M103 9,2:1 i komp. Det er et brukbart utgangspunkt for god lowend og brukbar spoolup på 0,5 bar. Med en skikkelig god intercooler (større en den lille som følger kittet) burde det være mulig å dra 1 bar ladetrykk med denne kompen. Dette forutsetter at 'tenningsforskyveren' kan trekke av ytterligere tenning.

Ehhh: hva er anbefalt komp til dette kittet ?

Posted
På dette stadiet er jeg mest interessert i hva jeg må gjøre med bilen for å oppnå godkjenning. Kommer til å ta kontakt med biltilsynet etterhvert, men ønsker å samle inn litt fakta først. Foruten fjærer, stab-stag og bremser, så vet jeg de kan være kresne på karosseri. 300 er største motoren som er levert i dette pre-88 karosseriet, selv om det ikke er så store forskjeller til 320 og 500.

Det som er problemet er at du får ikke noe som helst av Mercedes, men det har tidligere vært noen heldige som har klart å få ut papirene på AMG sine biler, de lagde jo 300-24 3,4  og E36 som har 278hk og 350Nm, så med slike papirer så kan en komme langt, da tenker jeg på Chassi stivhet dokumentasjon.

Ellers er det jo samme karrosseriet helt i fra 1985 til 1996 trodde jeg, og uteom 500 er det jo også laget 400E og E420 på 124 karosseriet... :lol:

Posted

Med en skikkelig god intercooler (større en den lille som følger kittet) burde det være mulig å dra 1 bar ladetrykk med denne kompen.

Alkohol er fine greier det og.  :D

Posted

Sikler og sikler på dette settet nå jeg også. Vurderer M103 / M104 kit, men er vel enklest og greiest å få has på en M103 motor i forhold til en M104?

Har også vært i kontakt med Hughes ang. kitet, men frakt må jeg visst arrangere selv!

Noen som har erfaringer å dele her, Twinturbo, Frank ?  :D

Posted

hei!skal kjøpe dette kittet! er det noen som har undersøkt frakt priser hvor og hva er billigst..har sjekket opp DHL var ikke videre imponert over deres priser.. de skal ha 4000 bare for frakten.. er vel sjøveien som er billigst men, det tar jo en uke eller to da..hvis noen fler skal handle nå så kan det jo være lurt å samkjøre??

send pm vis noen ønsker å smasnakkes om dette!

mvh joakim