Olaf Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 (edited) Nei, nei, nei, ikke en Benz! Jeg samler på antikke symaskiner, og i den forbindelse kom jeg over en maskin fra den verdenskjente produsenten "The Mercedes Sewing Machine Co." Vel, egentlig ikke akkurat så veldig kjent, men de var et kort øyeblikk kjent for at Mercedes-Benz fabrikken saksøkte dem for bruken av Mercedes-navnet. Jeg tror det er en kinesisk maskin fra 1970/1980-tallet, en kopi av Singer mod.15, men det spiller liten rolle, jeg kjøpte den for moroskyld, og betalte ikke mye for den. Den ser jo flott ut, og hvis jeg en dag får meg en garasje, skal den få sin egen hylle med parkeringsplass! Med vennnlig hilsen, Olaf Edited February 18, 2021 by Olaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenningN Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Nei, nei, nei, ikke en Benz! Jeg samler på antikke symaskiner, og i den forbindelse kom jeg over en maskin fra den verdenskjente produsenten "The Mercedes Sewing Machine Co." Vel, egentlig ikke akkurat så veldig kjent, men de var et kort øyeblikk kjent for at Mercedes-Benz fabrikken saksøkte dem for bruken av Mercedes-navnet. Jeg tror det er en kinesisk maskin fra 1970/1980-tallet, en kopi av Singer mod.15, men det spiller liten rolle, jeg kjøpte den for moroskyld, og betalte ikke mye for den. Den ser jo flott ut, og hvis jeg en dag får meg en garasje, skal den få sin egen hylle med parkeringsplass! Med vennnlig hilsen, OlafGratulerer med kul symaskin Olaf Hvordan er status ellers i garasjen med de ekte Mercedes'ene? Sent fra min SM-G955F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 W124 starter på første slaget i kulda, men står nå med kupévifte som ikke fungerer, sannsynligvis p.g.a. is. ML står med forhjulene i været og venter på mere skruing, W123 står med ødelagt startkrans, annen W123 bare står uten skilt. Så for øyeblikket er jeg uten bil! Det har vært for kaldt til å stå ute å skru for å komme til vifta på w124'en, eller skru på noe annet, men nå som det blir mildvær skal jeg ta den opp og se hvorfor den stoppet. Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 20, 2021 Share Posted February 20, 2021 Ikkje Mercedes, men fin likevel (Men Mercedes-Benz i bakgrunnen) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Fin symaskin Olaf 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 (edited) Simen, gi meg serienummeret på maskinen, så skal jeg fortelle deg hvilken modell og årgang du har. Jeg samler på antikke maskiner, som denne tyske Haid&Nau, fra ca. 1900. Med vennlig hilsen, Olaf Edited February 23, 2021 by Olaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Den har et nummer som heiter F6871142, reknar med det er serienummer? Det var bestemor mi som eigde den, og muligens mor hennar før det? Den stod att i huset da søstra mi overtok det, og eg redda den ut da huset blei kondemnert etter brann. Så denne skal takast vare på. Den fungerer faktisk og! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 (edited) Symaskinen din er antikk, d.v.s. over 100 år gammel. Du har en Singer modell 128K, som er fra en serie på 20000 maskiner, som ble produsert mellom januar og juni 1916. Bokstaven K betyr at den er fra fabrikken i Kilbowie ved Clydebank i Skotland (Singer hadde 16 fabrikker rundt om i verden). Modell 28, senere 128, er en 3/4 størrelse av modell 27/127. Det er den lengst produserte serien med symaskiner noensinne, de første kom i 1886, og de siste i 1962. Modell 128K, som er en 28 med noen små endringer, kom i ~1910, og ble produsert helt til 1962. Singer lagde 16 millioner maskiner før 1900, stort sett i USA, og minst 81 millioner fram til 1962. De lagde litt over 36 millioner maskiner i Kilbowie, av mere enn 200 forskjellige modeller. https://w123.no/symaskiner/manualer/ https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Model_27_and_127 https://www.singersewinginfo.co.uk/28 https://www.singersewinginfo.co.uk/28timing http://www.sewmuse.co.uk/Singer Vibrating Shuttle.htm http://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/home.html Disse gamle støpejernmaskinene er omtrent uslitelige. Et par dråper SYMASKINOLJE (ikke noe annet!) får som regel de fleste av dem til å sy som om de var nye. Jeg har 2 stk. 28 og 1 stk. 128K sjøl, fra 1904, 1912 og 1934. En av 28'ene kjøpte mora mi i 1940-årene, og ble da fortalt at den var nesten helt ny! Gjett om hun ble sur da jeg fortalte at den var fra 1904! Med vennlig hilsen, Olaf Edited February 23, 2021 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Artig lesning, Olaf! 105 år gammal, ja, det hadde eg ikkje trudd. Men da er vel ikkje denne originalt med elektrisk motor? Og da kan elopplegget kanskje enkelt fjernast? Synes det ser litt "uryddig" ut, men rekna med det berre måtte vere der, og hadde ikkje lyst til å ødelegge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Jøss, Olaf, du har jo like god oversikt over symaskiner som Mercedeser 🤣 Ingenting slår god kvalitet 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 25, 2021 Author Share Posted February 25, 2021 (edited) Det er sikkert ettermontert en motor. Det festet som sitter på maskinen, kan brukes til en håndsveiv, det var det som var originalt. Det er altfor dyrt å kjøpe nytt, kjøp heller en tilsvarende Singer på finn.no for en femtilapp, og ta sveiva fra den. 4 hours ago, Jan S said: Ingenting slår god kvalitet Det er sant. Når det gjelder gamle symaskiner, så er desverre selv de dårligste av dem, veldig solide! Rundt forrige århundreskifte, var det i Tyskland ca. 300-350 produsenter av symaskiner, som hver produserte hvertfall et par hundre tusen maskiner, i USA var det mange hundre produsenter!. Det var noen helt sinssvake dimensjoner over bransjen den gangen. På Singerfabrikken i Kilbowie i Skotland, jobbet det på det meste nesten 12 000 mann, som sto og lagde symaskiner. I USA hadde Singer egen skog for å lage kabinetter til symaskinene, på den kabinettfabrikken jobbet det 7500 mann! Alle husholdninger med repekt for seg selv trengte jo en symaskin, og på 1910-20-tallet var prisene blitt såpass lave at selv lavtlønnsmottagere hadde råd til å kjøpe. Singer var de første i verden med en avbetalingsordning, en symaskin kostet da noen månedslønner. Problemet idag er at markedet flommer over av halvslitte og mindre pene maskiner, som eierne ofte tror har samme kilopris som gull, mens virkeligheten er at de knapt får skrapjernpris, dessverre har altfor mange overlevd. Jeg kjøpte nettopp en Seidel & Naumann fra 1880, ikke særlig pen, men grunnen var at den er i bruk, og har vært i kontinuerlig bruk i 140 år, og hadde for et par år siden en service på verksted! Jeg kjøpte den for kr. 50,- ! 4 hours ago, Jan S said: Jøss, Olaf, du har jo like god oversikt over symaskiner som Mercedeser Jeg kommer sikkert etterhvert til et punkt der det er lettere å skru på symaskiner inne, enn å ligge og fryse under en bil med en fastnøkkel i hånda. Greit å ha noe å fikle med, dessuten er jo noen av dem fantastiske å se på! Jeg ble fasinert av teknikken i mekaniske symaskiner, det er utrolig hva de fikk til uten plast og elektronikk. https://w123.no/symaskiner/hvordan-jeg-ble-hekta-paa-symaskiner/ Jeg kan ikke sy. Med vennlig hilsen, Olaf Edited February 25, 2021 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan S Posted February 25, 2021 Share Posted February 25, 2021 Superinteressant det du beskriver her, Olaf! Det gir innblikk i hvordan verden var for en liten stund siden 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted February 26, 2021 Author Share Posted February 26, 2021 (edited) Dette er jo et bilforum, så jeg kan jo ta med et bilde til som kobler bil og symaskin, en Ford '34 med en Singer servicevogn på slep. Jeg vil vedde på at ingen av dere har sett tilsvarende før! Det viser jo at det ikke bare var svigermødre som havnet i det setet! Sånn rent teknisk, så var det jo om å gjøre å lage vogna så lett som mulig, selv om det nok satt en flathead V8'er i bilen. Vogna kan jo være bygget i aluminium, men jeg lurer litt på om den er bygget sånn som de bygde fly dengangen, med en lett ramme av tre eller aluminium, med lakkert stoffduk spent over. For de av dere som har lyst å lære noe nytt, og kanskje få nye ideer, se denne videoen hvor de legger på duk på en Piper vinge, de har et helt fenomenalt lim å leke med, jeg har aldri sett maken. https://www.youtube.com/watch?v=yXG0xv492-I eller hvis PC'en ikke liker YouTube: https://ssyoutube.com/watch?v=yXG0xv492-I Med vennlig hilsen, Olaf Edited February 26, 2021 by Olaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Kule maskiner. Symaskiner er vel aldri noe jeg har tenkt så mye over, men synes generelt det er artig med sånt godt, gammeldags håndverk. Nå kan jo hva som helst 3-printes og masseproduseres, men å lage sånt der for 100+ år siden er imponerende. Det samme med urverk, og ikke minst damplokomotiver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 (edited) Det var jo mekanikken i maskinene som fasinerte meg først. Det er jo heller ikke rart at det er de mekaniske urene som idag betinger høyest pris, og som samlere leter etter. De første symaskinene ble alle sammen satt sammen for hånd, deler måtte files og pusses før de passet. Derfor er jo reservedeler til tidlige maskiner et lite helvete på tilpasse, hvis man overhodet finner dem. Det interessante er å se samme utvikling som i bilindustrien, så fort samlebånd ble introdusert i fabrikkene, steg jo også presisjon og kvalitet veldig fort, samtidig som prisene sank. At det finnes rene kunstverk av maskiner som den Haid & Neu det er bilde av lenger opp, er jo bare en bonus. Her i Scandinavia er det vanlig med bordmaskiner, nå med motor, tidligere med sveiv. I land der maskinen oftest satt i et bord eller kabinett, var kabinettene utformet etter det aktuelle motebildet, og var til tider rene kunstverk for å lokke kunder. Edited March 1, 2021 by Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 (edited) Jeg kan jo illustrere hvor hinsides stor denne bransjen engang var, det er nesten vanskelig å forestille seg dimensjonene idag. Singers første store fabrikk i Elisabeth, Elisabethville, New Jersey, USA, ca. 1870-80. Fabrikken dekket 29 mål. De produserte 34 053 539 symaskiner før fabrikken brant ned i 1911. Verdens største symaskinfabrikk, Singers fabrikk i Kilbowie, Clydebank i Skotland, hvor 47 499 655 symaskiner ble produsert. Klokketårnet i midten hadde en elektrisk klokke som viste tiden på 4 sider, med verdens største urskiver. Singers fabrikk i Bridgeport, Connecticut, USA Singers 2 fabrikker i Kilbowie og Bridgeport lagde alene minst 81,5 millioner symaskiner, det mangler lister for noen årganger. Det inkluderer ikke de 16 millioner maskinene som Singer laget før 1900. Singer hadde 16 fabrikker rundt om i verden... Fabrikkene hadde oftest sine egne støperier, og dampdrevne maskinanlegg, så det var veldig viktig å vise kundene hvor avanserte de var, ved å ha med røyken fra pipene på alle illustrasjoner! Alle de bygningene som vises på den neste tegningen, tilhører Gritzner-fabrikken i Karlsruhe i Durlach i Tyskland, ca. 1902. Hos Gritzner gikk produksjonen 24 timer i døgnet, og de spyttet ut mere enn 3000 symaskiner pr. dag på det meste. De ble transportert ut til verden fra deres egen jernbanestasjon! Her en noen få av de 2-300 symaskinfabrikkene i Tyskland like etter forrige århundreskifte: Anker Claes & Fentje Clemens Müller Grimme, Natalis & Co. Haid & Neu Junker & Ruh Ludwig Loewe Mundlos Pfaff Pollack, Schmidt & Co L.O.Dietrich Vesta Edited March 2, 2021 by Olaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 (edited) Helt ufattelig hvor mange symaskiner som ble produsert. For 120 år siden, i 1900, var verdens befolkning på grovt regnet 1,6 milliarder. Om vi regner 5 personer pr husholdning er det 320 millioner hjem. Bare de Singer-fabrikkene du nevner over her produserte 160 millioner maskiner. Nå gikk vel mange av disse til tekstilfabrikker, men om de hadde gått til private husholdninger ville annethvert hjem i verden hatt en Singer-maskin. Selvsagt et forenklet regnestykke etter som produksjonen strakte seg over mange ti-år, men allikevel. Edited March 3, 2021 by Olav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 4, 2021 Author Share Posted March 4, 2021 Fra Singerfabrikenes lister, vet vi om 'bare' ca 96 millioner. Men det gikk veldig mye til tekstilfabrikkene som også vokste opp som paddehatter. Men, som du sier, idag ganske ufattelig. Med vennlig hilsen , Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Far min har symaskin og, F4608296. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted March 8, 2021 Author Share Posted March 8, 2021 Det er også en antikk Singer mod. 128K, fra en serie på 120 000 maskiner produsert mellom juli og desember 1913, på fabrikken i Kilbowie, Clydebank, Skotland. Det er samme maskin som du har, bare 3 år eldre. Dekoren heter La Vencedora, som er en av de peneste på de maskinene. Med vennlig hilsen, Olaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Arntsen Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Takk for svar, Olaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.