Cocobill Posted February 6, 2021 Posted February 6, 2021 Jeg vurderer å kjøpe en GLK, og lurer i den sammenheng på om 220 BlueTec har EGR-system? Min logikk tilsier at disse ikke har EGR, da adblu vel skal utføre oppgaven EGR har på "vanlige" dieselmotorer. Har fått nok av EGR-tullet nå 🤮
Simen Arntsen Posted February 7, 2021 Posted February 7, 2021 (edited) Jo, den har EGR. AdBlue erstattar ikkje EGR.. Edited February 7, 2021 by Simen Arntsen
Cocobill Posted February 7, 2021 Author Posted February 7, 2021 Akkurat, ja. Måtte sjekke dette nærmere og etter mye leting fant jeg en interesant artikkel i TU: Slik renses dieselmotoren for NOx Så, for å oppsummere - for å klare Euro 6-kravene, må altså dieselmotoren utstyres med EksosGasResirkulering OG Adblu. Fremdeles utsettes motoren (innsuget/ ventiler osv) for eksospartikler, som blandes med olje-/ vanndamp fra PCV-systemet og dette tilsammen lager den koks-sørpa som tetter til EGR-kjøler/ -ventil, innsugningsmanifold og ventilskaft. Og i tillegg har vi Adblu-systemet med sine utfordringer og kostnader. Hurra... Er vel bare å satse på bensinbil inntil hydrogen eller noe annet blir et alternativ 😎 (har ikke råd til noe elektrisk som passer mitt bruk nå)
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now