Jump to content

Noen småbilder fra Meguiars 14.05.07 :-)

Thomas Madsen

Recommended Posts

Som dere vet var vi en del som dro til Meguiars i Drammen 14 mai i år, desverre var vel ingen av oss noe særlig flinke til å ta bilder, men jeg fikk da rasket med meg noen før jeg måtte dra. Kjærringa skulle jobbe nattvakt så jeg måtte dra senest kl 20 fra Drammen for å rekke hjem... Derfor fikk jeg desverre ikke vært med på alt..

Etter avreise fra Klubblokalene i Oslo ca kl 17 kjørte vi Ringveien rundt oslo og kjørte i kollone til Drammen med ca 10 biler.

Vi ble møtt hos Meguiars av Thomas (ikke meg), som hadde bestilt pizza, så vi startet kvelden med pizza og brus...

Etter en rask gjennomgang av forskjellige typer riper, bulker, lakktyper, nanolakk, klarlakk, steinsprut m.m gikk vi ned for å se litt på bilene og hva som var problemene.

Selv hadde jeg en fet ripe på skrått over panseret som Thomas mente ikke skulle være noe problem....... Men desverre var det litt problem, den var litt for dyp enkelte steder...

Først ble ripa rengjort med en vann/såpeløsning (tror dette var Final inspection  M34)

Så gikk Thomas løs på panseret med 2500 våtslipepapir (som i usa heter Wen and Dry sandpaper merklig nok)

meguiars1.gif

Det viktigste var selvsagt å pusse på tvers av ripa.......

Ser du litt nøye etter ser du øverste delen av der han har pusset er ripa forsatt synlig, dette da den var litt for dyp der.. :-(

Når ripa var pusset godt nok med våtslipepapir vakset og rengjorde han området med med såpe/vann og fant fram verktøyet :-)

Det ble brukt en Makita med Ull Heavy cutting pad (WWHC7) som ble preppet med Meguiars Cut & Polish Cream 86..

meguiars2.gif

Man kan tydelig se att klarklakken er slip ned for å fjerne ripa for så å bli rengjort..

meguiars3.gif

Når han la Cut & Polish på Pad'n la han en sirkel ca 2cm inn fra ytterkant, dette for å ikke dynke hele pad'n, men samtidig ha på nok...

meguiars4.gif

Og jaggu har ikke felgene mine holdt seg rene...

meguiars5.gif

Vi ble forklart att når man legger maskinen nedpå skal man starte på ca 15-1800 omdreininger uten noen vekt på, dette for å smøre Cut & Polish Cream'n jevnt utover uten å varme opp Cream'n eller lakken...

meguiars6.gif

Når dette var gjort la man mer vekt på (sånn passe vekt fikk jeg beskjed om) og øker turtallet med noen tusen....

Beveg maskinen sidelengs over riper osv, evnt i ovale sirkler..

meguiars7.gif

Når man har gått over området par ganger letter man på trykket og lar maskinen "polere" over området for å fjerne rester osv...

meguiars8.gif

Dette var alle bildene jeg klarte å rote meg til å ta, men skal få fikset 1 av panser nå ferdig med bare lille ripebiten igjen, den var ca 50cm lang når han startet og er nå nede i ca 10 cm..

Selv kjøpte jeg fullt kitt for å starte, mangler nå bare maskina :-(

:) god info Thommas, håper at panseret på bilen din  blir bra.Det med våtslipepapiret har hørt at det skal ligge i vann en stund før man tar det i bruk stemmer det ?

Det ble vel ikke gjort her ihvertfall, han hadde en liten boks med 2500 våtslipepapir med borrelåsfeste på, samt en liten holder. Slipepapirbitene var vel ca 5cm i diameter decagon eller dodecagon som han tok rett ut av esken... Eneste var, han hadde godt på med vann/såpeløsning  (salo fungerte fint). Såpe brukes da for å bryte vannet....

Er det noen som husker eller vet hvor man får kjøpt dette middelet til å dekke over steinsprut, spesielt på panseret. Nå tenker jeg ikke på lakk man drypper nedi "hullet," men denne kluten med farge.

Skal ditt på Mandag, kan sikkert sjekke det opp da...

Da skal jeg handle litt mer også...

kjøper meg bl.a pussepapirsettet, såpe for høytrykk og noe annet småsnadder...

Er det noen som husker eller vet hvor man får kjøpt dette middelet til å dekke over steinsprut, spesielt på panseret. Nå tenker jeg ikke på lakk man drypper nedi "hullet," men denne kluten med farge.

Hvordan kan en klut fjerne steinsprut?

den fjerner det ikke, men den inneholder farger som gjør att du mer eller mindre polerer bort steinspruten :-)

mao litt enklere enn sånn lakkstift

Hvor godt stemmer det med fargen på bilen?

har de schnørrhundreogførti forskjellige kluter? Det er jo mengder av forskjellige farger, og vanligvis har de opptil flere forskjellige nyanser for hver farge.