Guest Espen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 ??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 ??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor. Bmw 2002 var vel første personbil med turbo. Lastebilturbo og skikkelig ketchup. 05/78 kom W116 med 3.0 turbodiesel og 111 hk. 121 hk fra 10/79 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire, begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972). Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 ??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor. Blææh, ødelegge en så fin gammel bil Ikke det at jeg har noe imot turbodiesler, men den bilen er jo ikke lenger original... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 ??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor. Blææh' date=' ødelegge en så fin gammel bil Ikke det at jeg har noe imot turbodiesler, men den bilen er jo ikke lenger original...[/quote']Er helt enig, når det gjelder en så fin bil som Pagode er det litt synd at denne er blitt konvertert, men det er jo litt spesielt da. Får man i det hele tatt noen cabrioleter med diesel originalt? Noe amerikansk kanskje? Apropos Pagode, for dere som er interessert i denne bilen er det en kjempespesial på over 40? sider i denne månedens utgave av Mercedes Enthusiast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Men fin farge hadde den ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Men fin farge hadde den ihvertfall. Må være perfekt for deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oystein Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire' date=' begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972). Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978. [/quote'] Nå hadde vel Peugeot en 2,5 liter turbodiesel i 604 i 1976? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire' date=' begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972). Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978. [/quote'] Nå hadde vel Peugeot en 2,5 liter turbodiesel i 604 i 1976? Peugeot 604 kom riktignok i 1976, men turbodiesel kom først i 1979. Da med 2,3 literen fra 504 påmontert en Garett turbo. Først i 1983 ble 2,5 turbodieselen lansert. Så det så. http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=1&pr=Peugeot&all=Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Er helt enig' date=' når det gjelder en så fin bil som Pagode er det litt synd at denne er blitt konvertert, men det er jo litt spesielt da. Får man i det hele tatt noen cabrioleter med diesel originalt? Noe amerikansk kanskje? Apropos Pagode, for dere som er interessert i denne bilen er det en kjempespesial på over 40? sider i denne månedens utgave av Mercedes Enthusiast.[/quote'] Artig konvertering spør du meg - så lenge den er gjort skikkelig synes jeg slikt er helt topp! Flott at folk får ønskeprosjektene sine i gang! VW og Audi har vel tilbudt diesel cabrioleter en god stund allerede - og nå kommer snart CLK320CDI cabriolet, en bil som etter min oppfatning er helt optimal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest E320 CDI Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin, så får det være en V8.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tin Nguyen Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin' date=' så får det være en V8....[/quote'] Tipper at du ikke kjenner GammelGul og hva slags biler han har vært borti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. *Klapper* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest E320 CDI Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin' date=' så får det være en V8....[/quote'] Tipper at du ikke kjenner GammelGul og hva slags biler han har vært borti Godt mulig det... Men heller en liten dieselmotor enn en liten bensinmotor, av nyere typer da selvfølgelig Er ikke glad i gamle biler... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Er vel ingen som er nå glad i gamle biler,men i avgiftslandet Norge er vel ikke annen mulighet enn og frese rundt i gamle biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Er vel ingen som er nå glad i gamle biler' date='men i avgiftslandet Norge er vel ikke annen mulighet enn og frese rundt i gamle biler. [/quote'] Heller en gammel sliter, enn en ny verkstedsliter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Er vel ingen som er nå glad i gamle biler' date='men i avgiftslandet Norge er vel ikke annen mulighet enn og frese rundt i gamle biler. [/quote']Du kan vel bytte inn til denne? Så og si helt ny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Å kjøre gammel bil er en sann fryd, både med tanke på kostnadene og driftssikkerheten. Eneste jeg bekymrer meg for er rust, men det hadde vel knapt blitt bedre med en nyere bil. Selvsagt er det hyggelig å hente ut en ny bil fra forhandleren og virkelig nyte lukten og følelsen. Men etter å ha gjort det noen ganger er det ikke så moro lengre. Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor. Og selvsagt; Jo større jo bedre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor. Og selvsagt; Jo større jo bedre. Det er klart, hvis bilen bare skal startes, så høres bensin vesentlig bedre ut, men man skal jo tross alt kjøre med bilen også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor.Du må være den første person jeg har hørt kalle det en nytelse å starte en 4-sylindret motor, enten det nå er bensin eller diesel... Skikkelige motorer skal kun trenge oksygen og drivstoff for å gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ole-Inge Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Skal aaaldri ha bensinbil igjen (unntaksvis en SL med V8 da). Var selv ganske skeptisk til dieselbiler selv en gang, men har nå blitt overbevist etter flere Mercer med common rail CDI. Kan ikke sammenlignes med oldtidens "snekker". Min C220 CDI er svært så støysvak, også på tomgang.Overlegent dreiemoment på turtall hvor en i realiteten behøver kraft,(ex. forbikjøring), lavt forbruk (har vært nede i 0,4 på mila), og høy gjenkjøpsverdi er alle moment som legges til grunn ved valg av bensin vs diesel. Ser faktisk ingen fordeler med bensinmotor.....Har testet Mercen litt på Autobahn og sammenlignet litt med mine tidligere investeringer (Ford XR4i, Golf GTI etc).Golfen var svært kjapp opp til hundre, så dabbet det litt. Merc C-CDI drar like godt fra 0-100 som fra 100-200(og stø som fjell da).At moderne dieselmotorer er blitt revolusjonert, har jeg selv vært vitne til ved Nurburgring i fjor. Der så jeg at BMW, Opel og andre bensindrevne tyskere bli parkert av Seat Leon TDi. Imponerende?Ja.. Øverst på ønskelisten til snille gutter...C-klasse med den nye C320 CDI motoren.Rååååskinn... Tøffe karer røyker rulling & kjører CDI... Min mening jaffall.... . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Tøffe karer sier nei til røyk når de slemme kompisene driver gruppepress! Må jo si det at dersom forbruk er hovedargument så er cdi førstevalget. Når man har blitt vant til en god gammal R6 bensin som tåler turtall, da tror jeg overgangen til diesel blir tung når det gjelder den følelsen som sitter midt i kroppen! Livet begynner ved 4500 rpm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Entusiast Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Vel, jeg gikk over fra Mercedes 300E bensin 92 modell R6. Der begynte livet ved 4400 omdreininger. Hadde jeg byttet til 22 cdi med fire sylindre og svakere drag hadde overgangen vært hard. Men siden jeg byttet til 320 cdi R6 så ble ikke overgangen hard i det hele tatt. Det ville vært hardt å gå tilbake, med unntak av oppstartsstøy når motoren er kald. Da gir R6 bensin en finere lyd. Livet begynner faktisk allerede ved 1800 o. ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 040573bl Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Joa,diesel er greit nok,men jeg holder en knapp på bensin jeg også,er litt mere kick det ja synes jeg!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.