Jump to content

Turbodiesel


Guest Espen

Recommended Posts

Guest Espen

??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....

Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor.

Link to comment
Share on other sites

??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....

Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor.

 

Bmw 2002 var vel første personbil med turbo. Lastebilturbo og skikkelig ketchup.

 

05/78 kom W116 med 3.0 turbodiesel og 111 hk. 121 hk fra 10/79

Link to comment
Share on other sites

Guest Entusiast

Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire, begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972).

Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen
??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....

Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor.

 

Blææh, ødelegge en så fin gammel bil :cry:

Ikke det at jeg har noe imot turbodiesler, men den bilen er jo ikke lenger original...

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
??? Med min uvitenhet ang. motorer etc må jeg bare spørre: fantes det noe turbodiesel-motorer på 70-tallet? Trodde turboen ikke gjorde sitt fremtog før Saab på tidlig 80-tall begynte selge turbobiler....

Her er iallefall en morsom kombinasjon med bil og motor.

 

Blææh' date=' ødelegge en så fin gammel bil :cry:

Ikke det at jeg har noe imot turbodiesler, men den bilen er jo ikke lenger original...[/quote']

Er helt enig, når det gjelder en så fin bil som Pagode er det litt synd at denne er blitt konvertert, men det er jo litt spesielt da. Får man i det hele tatt noen cabrioleter med diesel originalt? Noe amerikansk kanskje? Apropos Pagode, for dere som er interessert i denne bilen er det en kjempespesial på over 40? sider i denne månedens utgave av Mercedes Enthusiast.

Link to comment
Share on other sites

Guest oystein
Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire' date=' begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972).

Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978.

 

:wink:[/quote']

 

Nå hadde vel Peugeot en 2,5 liter turbodiesel i 604 i 1976?

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul
Første serieproduserte biler med turbo var Chevrolet Corvair Monza og Oldsmobile Jetfire' date=' begge fra 1962. BMW 2002 turbo var første i Europa (1972).

Første dieselturbo var Mercedes W116 300SD fra 1978.

 

:wink:[/quote']

 

Nå hadde vel Peugeot en 2,5 liter turbodiesel i 604 i 1976?

 

Peugeot 604 kom riktignok i 1976, men turbodiesel kom først i 1979. Da med 2,3 literen fra 504 påmontert en Garett turbo. Først i 1983 ble 2,5 turbodieselen lansert. Så det så. :wink:

http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=1&pr=Peugeot&all=Y

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig' date=' når det gjelder en så fin bil som Pagode er det litt synd at denne er blitt konvertert, men det er jo litt spesielt da. Får man i det hele tatt noen cabrioleter med diesel originalt? Noe amerikansk kanskje? Apropos Pagode, for dere som er interessert i denne bilen er det en kjempespesial på over 40? sider i denne månedens utgave av Mercedes Enthusiast.[/quote']

 

Artig konvertering spør du meg - så lenge den er gjort skikkelig synes jeg slikt er helt topp! Flott at folk får ønskeprosjektene sine i gang! :)

 

VW og Audi har vel tilbudt diesel cabrioleter en god stund allerede - og nå kommer snart CLK320CDI cabriolet, en bil som etter min oppfatning er helt optimal! 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest E320 CDI
Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. :!:

 

Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin, så får det være en V8....

Link to comment
Share on other sites

Guest Tin Nguyen
Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. :!:

 

Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin' date=' så får det være en V8....[/quote']

 

Tipper at du ikke kjenner GammelGul og hva slags biler han har vært borti :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest E320 CDI
Biler skal gå på bensin. Diesel er for maskiner og fyrkjeler. :!:

 

Tipper du ikke har hørt gangen på de nye CDI'ene... Spesielt den nye V6'en...(280/320CDI)! :idea: Jeg for min del syns nå at en Mercedes skal ha diesel og automat. Skal den gå på bensin' date=' så får det være en V8....[/quote']

 

Tipper at du ikke kjenner GammelGul og hva slags biler han har vært borti :wink:

 

Godt mulig det... Men heller en liten dieselmotor enn en liten bensinmotor, av nyere typer da selvfølgelig :!: Er ikke glad i gamle biler... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest 040573bl

Er vel ingen som er nå glad i gamle biler,men i avgiftslandet Norge er vel ikke annen mulighet enn og frese rundt i gamle biler. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Guest Espen
Er vel ingen som er nå glad i gamle biler' date='men i avgiftslandet Norge er vel ikke annen mulighet enn og frese rundt i gamle biler. :twisted:[/quote']

Du kan vel bytte inn til denne? Så og si helt ny :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest GammelGul

Å kjøre gammel bil er en sann fryd, både med tanke på kostnadene og driftssikkerheten. Eneste jeg bekymrer meg for er rust, men det hadde vel knapt blitt bedre med en nyere bil. :wink:

Selvsagt er det hyggelig å hente ut en ny bil fra forhandleren og virkelig nyte lukten og følelsen. Men etter å ha gjort det noen ganger er det ikke så moro lengre. Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor. Og selvsagt; Jo større jo bedre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor. Og selvsagt; Jo større jo bedre. :lol:

 

Det er klart, hvis bilen bare skal startes, så høres bensin vesentlig bedre ut, men man skal jo tross alt kjøre med bilen også :-D

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
Etter å ha kjørt et syvsifret antall kilometer med dieseldrevet nyere Mercedes må jeg si at det er en nytelse å få starte opp en gammel bensinmotor.
Du må være den første person jeg har hørt kalle det en nytelse å starte en 4-sylindret motor, enten det nå er bensin eller diesel... 8)

Skikkelige motorer skal kun trenge oksygen og drivstoff for å gå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Ole-Inge

Skal aaaldri ha bensinbil igjen (unntaksvis en SL med V8 da). Var selv ganske skeptisk til dieselbiler selv en gang, men har nå blitt overbevist etter flere Mercer med common rail CDI. Kan ikke sammenlignes med oldtidens "snekker". Min C220 CDI er svært så støysvak, også på tomgang.

Overlegent dreiemoment på turtall hvor en i realiteten behøver kraft,(ex. forbikjøring), lavt forbruk (har vært nede i 0,4 på mila), og høy gjenkjøpsverdi er alle moment som legges til grunn ved valg av bensin vs diesel. Ser faktisk ingen fordeler med bensinmotor.....Har testet Mercen litt på Autobahn og sammenlignet litt med mine tidligere investeringer (Ford XR4i, Golf GTI etc).Golfen var svært kjapp opp til hundre, så dabbet det litt. Merc C-CDI drar like godt fra 0-100 som fra 100-200(og stø som fjell da).

At moderne dieselmotorer er blitt revolusjonert, har jeg selv vært vitne til ved Nurburgring i fjor. Der så jeg at BMW, Opel og andre bensindrevne tyskere bli parkert av Seat Leon TDi. Imponerende?Ja..

 

Øverst på ønskelisten til snille gutter...C-klasse med den nye C320 CDI motoren.Rååååskinn...

 

Tøffe karer røyker rulling & kjører CDI... 8)

 

Min mening jaffall.... 8) .

Link to comment
Share on other sites

Guest Eivind Soltvedt

Tøffe karer sier nei til røyk når de slemme kompisene driver gruppepress! ;)

 

Må jo si det at dersom forbruk er hovedargument så er cdi førstevalget.

 

Når man har blitt vant til en god gammal R6 bensin som tåler turtall, da tror jeg overgangen til diesel blir tung når det gjelder den følelsen som sitter midt i kroppen!

 

Livet begynner ved 4500 rpm! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Entusiast

Vel, jeg gikk over fra Mercedes 300E bensin 92 modell R6. Der begynte livet ved 4400 omdreininger. Hadde jeg byttet til 22 cdi med fire sylindre og svakere drag hadde overgangen vært hard. Men siden jeg byttet til 320 cdi R6 så ble ikke overgangen hard i det hele tatt. Det ville vært hardt å gå tilbake, med unntak av oppstartsstøy når motoren er kald. Da gir R6 bensin en finere lyd.

 

Livet begynner faktisk allerede ved 1800 o. ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest 040573bl

Joa,diesel er greit nok,men jeg holder en knapp på bensin jeg også,er litt mere kick det ja synes jeg!! :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...