Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har en MB Vito 2008 modell 2,2 150hk OM646980 motor. Setter jeg nøkkel i tenningen suger den seg ikke fast. Får da ikke tenning og bilen er helt død. Noen tips om hva det kan være. Samme problem har jeg hatt med en annen tilsvarende bil. Så tenker at det må være en gjenganger.

Posted

Regner med det er samme på Vito som personbilene. Når man setter i nøkkelen, skal det komme en summelyd i omtrent ett sekund. Det er lyden av motoren som trekker av rattlåsen. Var borti en 204 i fjor som hadde dette. Virket som om tenning og alt var dødt. Hvis jeg husker rett, var det stort sett kun km telleren det var lys i.

Satte på star diagnose, fikk kontakt med bilen, og det kom opp feilmelding på "mekanisk feil på rattlåsen".

Er vel en gjenganger  på nyere MB. Løsningen er å skifte selve uniten på rattstammen (firkantet boks) som er selve rattlåsen.

Det var vel slike bolter hor du bryter av hodet under montering, så det blir litt stri å få det ifra hverandre. Montering av ny er litt enklere, men det krever en såkalt "grønn nøkkel" og er i utgangspunktet bare mulig å få montert på forhandler.

Vi snakker om rundt ti lapper på forhandler.

Søk litt på tuben for mb steering lock, så er det mye filmer om emnet.

Men det første er star for å se om jeg har rett.

Hold oss oppdatert! :lol:

 

NB! Dersom du skulle plukke fra hverandre rattstamme, husk at man ikke må dreie på rattet. Det vil ødelegge vinkelsensor om man ikke får det eksakt sammen igjen som det var.

Posted
5 hours ago, tommern57 said:

Regner med det er samme på Vito som personbilene. Når man setter i nøkkelen, skal det komme en summelyd i omtrent ett sekund. Det er lyden av motoren som trekker av rattlåsen. Var borti en 204 i fjor som hadde dette. Virket som om tenning og alt var dødt. Hvis jeg husker rett, var det stort sett kun km telleren det var lys i.

Satte på star diagnose, fikk kontakt med bilen, og det kom opp feilmelding på "mekanisk feil på rattlåsen".

Er vel en gjenganger  på nyere MB. Løsningen er å skifte selve uniten på rattstammen (firkantet boks) som er selve rattlåsen.

Det var vel slike bolter hor du bryter av hodet under montering, så det blir litt stri å få det ifra hverandre. Montering av ny er litt enklere, men det krever en såkalt "grønn nøkkel" og er i utgangspunktet bare mulig å få montert på forhandler.

Vi snakker om rundt ti lapper på forhandler.

Søk litt på tuben for mb steering lock, så er det mye filmer om emnet.

Men det første er star for å se om jeg har rett.

Hold oss oppdatert! :lol:

 

NB! Dersom du skulle plukke fra hverandre rattstamme, husk at man ikke må dreie på rattet. Det vil ødelegge vinkelsensor om man ikke får det eksakt sammen igjen som det var.

Det som er litt snodig er att det har begge gangene skjedd etter at bilen har stått litt og gått tom for strøm.

Posted

Har du lada batteriet ditt skikkelig, da?

Du får ikkje bilen til å fungere viss det er dårlig spenning på batteriet.

1 djuputlading kan vere nok til å ta knekken på et batteri, spesielt viss det er gammalt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...