Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har ganske nylig kjøpt ny gammelbil, en 1992 modell 230 TE med 207 000 km. på måleren. Denne har en gnage/durelyd sannsynligvis fra kardangen, som oppstår ved ulike hastigheter. Kan man fylle olje på kardangen som reduserer denne støyen, eller kan differensialen betraktes som "død"? Den fungerer forøvrig bra ellers, ingen vibrasjoner eller knakkelyder.

Hvor kan man eventuelt få den overhalt?

Eller hvor kan man kjøpe bra brukte kardanger?

Noen som har erfaring med dette?

Guest 2271
Posted

Kommer denne gnagelyden når du kjører i varierte omgivelser - det vil si både sving, på rette strekninger osv, eller kun ved f.eks sving?

Det første som slår meg er selvsagt hjullager... Legg merke til om lyden oppstår når du svinger mot høyre eller venstre (hvis den kommer når du svinger)....

Ellers kan det kanskje være en drivaksel?

Dersom det faktisk skulle være kardangen, så kan blant annet Bertel O Steen skaffe overhalede kardanger til en 3-4.000,- Skal du bare ha en "brukt" (som du ikke kjenner tilstand til), så kan du sannsynligvis få den LITT billigere på en høgger...

Posted

Kommer denne gnagelyden når du kjører i varierte omgivelser - det vil si både sving, på rette strekninger osv, eller kun ved f.eks sving?

Det første som slår meg er selvsagt hjullager... Legg merke til om lyden oppstår når du svinger mot høyre eller venstre (hvis den kommer når du svinger)....

Ellers kan det kanskje være en drivaksel?

Dersom det faktisk skulle være kardangen, så kan blant annet Bertel O Steen skaffe overhalede kardanger til en 3-4.000,- Skal du bare ha en "brukt" (som du ikke kjenner tilstand til), så kan du sannsynligvis få den LITT billigere på en høgger...

Enig i hjullagerbiten, det høres litt gnagingaktig ut, samt varierer litt i forskjellige hastigheter..

Veldig grei den sjekken også med høyre/venstre sving :-)

Posted

Har ganske nylig kjøpt ny gammelbil, en 1992 modell 230 TE med 207 000 km. på måleren. Denne har en gnage/durelyd sannsynligvis fra kardangen, som oppstår ved ulike hastigheter. Kan man fylle olje på kardangen som reduserer denne støyen, eller kan differensialen betraktes som "død"? Den fungerer forøvrig bra ellers, ingen vibrasjoner eller knakkelyder.

Hvor kan man eventuelt få den overhalt?

Eller hvor kan man kjøpe bra brukte kardanger?

Noen som har erfaring med dette?

Det er ganske vanlig med litt uling i kardangen på disse. Det betyr bare at den bør overhales eller byttes ut i løpet av de neste 3-4-5-6-7-8-900.000 km et sted. :-/ . Det er ikke noe farlig, men irriterende.

Hvis det er samme lyden, da. Det kommer gjerne litt avhengig av belastning og hastighet. Du vil høre at lyden forandres eller blir helt borte hvis du går av gassen eller gir mer gass.

Posted

Det er nok ikke et hjullager, for lyden forandrer seg ikke ved sving, og den kommer fra midten under. Beskrivelsen "endrer seg ved ulike hastigheter" er dekkende, samt at den forsvinner når en går av gassen. Ganske irriterende, ja. Dette med overhalte kardanger hos BoS høres fristende ut, ja. Takk for tipset!

Har også hørt om en olje som heter Castrol SAF-XJ. Tenkte først å prøve denne. Noen som har erfaringer med denne?

Ulyden er etter mitt skjønn ikke bare uling, men med en gnisse/gnagelyd. Det høres godt i hastighetsområdet 60 km/t - 90 km/t, og rundt 100 km/t. :)

Posted

Har også hørt om en olje som heter Castrol SAF-XJ. Tenkte først å prøve denne. Noen som har erfaringer med denne?

Det var noen på mercefreaken som prøvde noe greier fra QMI tror jeg det var. Ble sånn noenlunde fornøyd.

Søk litt der, så finner du det sikkert igjen.

Posted

har du sjekket mellomaksel lager og oppheng for slakke ?

har vibrasjon på min egen bil 300tdt når hastigheten er over det tilatte i norge, lagret sitter inne i et gummioppheng .

dette med tanke på gnisselyden.? :?

Posted

Det er forskjell på ulyd og vibrasjon....

Digresjon: Svært myke 'comfy' girkasse foringer på w124 har lett  for ta til seg vibrasjoner slik at det blir en slags resonans i visse hastigheter. 

• 1 year later...
Guest Odd G
Posted

Hei

Jeg har en 300ce-24 som har en del slark i kardangen og har vurdert å prøve å få tak i en overhalt en og ringte Bertel O Steen men de kunne ikke skaffe overhalte kardanger, kun nye og med en pris på 38000 + Mva så er ikke det aktuelt.

E det noen her som veit om noen andre som eventuelt kan lever overhalte kardanger til MB

Posted

Hei Odd,

Kjøp en brukt, eller ta av den du har hvis den ikke er knust og få den overhalt hos feks Bergs Automatservice eller noen andre som driver med overhaling..... er du medlem i klubben så får du rabatt på flere steder..... :lol:

Posted

Enig med han andre som nevnte mellomaksel lager og opphenget til dette. Bilen min sitt lager har raknet i gummiopphenget lageret sitter i, og dette genererer ulyder og risting, spesielt under pådrag og variert kjøring. Vil iallefall anbefale det å ta en titt. Mens du er under, bør du også ta en titt på hardyskiven, og se at den ikke har begynt å flusse seg opp :)

Posted

Hei Odd,

Kjøp en brukt, eller ta av den du har hvis den ikke er knust og få den overhalt hos feks Bergs Automatservice eller noen andre som driver med overhaling..... er du medlem i klubben så får du rabatt på flere steder..... :lol:

Bergs overhaler ikke differ, bare automatkasser og styresnekker.

Hei og takker for svar. Nei den er langt fra knust men det er litt mye slark i den så den klakker litt ved gir skift noen ganger og brukt er vel egentlig ikke så aktuelt da en egentlig ikke veit hva en får. Så egentlig her har jeg 2 valg enten få tak i en bytte diff eller overhale den jeg har og det enkleste hadde vært å få tak i bytte diff hvis det fortsatt er mulig.

Enig med han andre som nevnte mellomaksel lager og opphenget til dette. Bilen min sitt lager har raknet i gummiopphenget lageret sitter i, og dette genererer ulyder og risting, spesielt under pådrag og variert kjøring. Vil iallefall anbefale det å ta en titt. Mens du er under, bør du også ta en titt på hardyskiven, og se at den ikke har begynt å flusse seg opp :)

Det er nok ikke mellomaksel lager, opphenget eller hardyskiven. Dette er sjekket og det som var dårlig er byttet. Det dødgangen i akselen som er for stor og lager klakke lyder ved gir skift bilen har vært hos legen og fått diagnosen. .

Så hvis noen har none tips om hvor det går å få tak i bytte diff så gi meg gjerne beskjed

.

Mvh

Odd

Posted

Har kardang til 300 sedan liggende? Hvis det er interessant..:) Pm i så tilfelle, så skal vi alltids bli enige om en god pris for din del, siden jeg ikke trenger den =]

Posted

Hei Odd.

Har selv nettopp skiftet diff i min 200E og ble sittende igjen med en grei diff fra en 280TE. Så hvis du trenger en billig diff, så har jeg en liggende i kjelleren!

Hvis du ser på tråden min, litt ned på siden her og videre uttover, kan du se hva som var galt på min:

http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=110&topic=13945.15

håper du finner ut av det før bilen blir stående! Det er så utrolig kjipt!

-Edit- Så ikke innlegget til smrf før etter jeg postet denne 8)