Jump to content

Vibrasjoner i rattet W210

Terje B. Olsen

Recommended Posts

Dette har vært omtalt tidligere, men jeg tror ikke det kom noen forslag til endelig løsning på dette.  Drar den en runde til før jeg ev. kjøper nye dekk og felger.

Det er altså slik at opp til ca 110 er det ikke antydning til vibrasjoner i rattet. Heller ikke når jeg bremser.  Når jeg er på 120 (ikke i Norge naturlig vis :lol: )har jeg vibrasjoner som om ett hjul er ute av balanse.  Har prøvd flg: 

• gjentatte avbalanseringer hos forskjellige verksteder
  • byttet rundt på dekk og felger
    • forskjellig luft trykk.  Ligger nå på 32/40
    • nye skiver og belegg foran

De dekkene som sitter på nå er i siset halvdel av livet (kan jo være 40-års krisa :D) så de skulle være ganske runde og fine.

Guest Vegard Friksen

Skal ikke se bort ifra det er en av dekka dine som kansje korden i dekke har løsnet...

Var den sånn med vinterhjula?..hmm du var kansje ikke i utlandet i vinter å prøvde den  :lol:

Har du sjekket at disse kontrollerer avbalanseringa etter å ha satt på lodd? No hjul jeg hadde på laurelen måtte gjennom 2 runder før de gikk i null på begge sider. Da ble det bra, men det var 4. verkstedet som avbalanserte som gjorde det. Ble noen hundringser i avbalansering før jeg fikk det bra. Da var det en lærling uten spess peil som gjorde det. Han var i hvertfall lur nok til å kontrollere etter å ha hatt på lodd.

Har du sjekket at disse kontrollerer avbalanseringa etter å ha satt på lodd? No hjul jeg hadde på laurelen måtte gjennom 2 runder før de gikk i null på begge sider. Da ble det bra, men det var 4. verkstedet som avbalanserte som gjorde det. Ble noen hundringser i avbalansering før jeg fikk det bra. Da var det en lærling uten spess peil som gjorde det. Han var i hvertfall lur nok til å kontrollere etter å ha hatt på lodd.

Samme måte jeg bruker det, jeg kjører alltid 1 siste kontroll for å sjekke att den går i 0 :-)

Liten fordel ved å legge om selv regner jeg med :-) Tror enda jeg ikke har sett noe dekksenter osv som har gjort det.. Desverre

Samme måte jeg bruker det, jeg kjører alltid 1 siste kontroll for å sjekke att den går i 0 :-)

Liten fordel ved å legge om selv regner jeg med :-) Tror enda jeg ikke har sett noe dekksenter osv som har gjort det.. Desverre

De gjør det hvis man spør. Blir gjerne litt mumling, men.

Hjulmakern på Gjelleråsen er flinke på avbalansering. Hyggelige er de også. Jeg har henter 2,5 sett hjul der nå, og hver gang har de avbalansert ordentlig uten at jeg måtte gnåle om det. Det tok jo bare noen sekunder, og var mye bedre enn om kunden kom tilbake og de måtte ta av hjulene og kjøre ny avbalansering.

De gjør det hvis man spør. Blir gjerne litt mumling, men.

Hjulmakern på Gjelleråsen er flinke på avbalansering. Hyggelige er de også. Jeg har henter 2,5 sett hjul der nå, og hver gang har de avbalansert ordentlig uten at jeg måtte gnåle om det. Det tok jo bare noen sekunder, og var mye bedre enn om kunden kom tilbake og de måtte ta av hjulene og kjøre ny avbalansering.

Helt enig, kan forstå det midt i skiftesesongene høst/vinter og vinter/vår. Men alle andre tider på året bør alle ta seg de 15 sekundene lenger det tar pr dekk å kjøre en ekstra runde :-) Kunden som slipper å komme tilbake blir mye mer fornøyd. Værste opplevde en kompis, han var innom og klagde på vibrasjon i rattet, og joda selvsagt skulle de sjekke dette og kjørte bilen inn, av med alle 4 hjul for service'n skyld som dem sa....  Av med alle lodd, og kjørte sjekken på nytt, alle 4 dekk på igjen og væresågod her er bilde din god som ny... Liten tur ut så var det like jævelig.. eller var litt bedre...  Inn igjen, og da forklarte ham att han ønsket att de kjørte en runde til etter ny sjekk.. og joda... 2 av dekka måtte ha på 15g til. Etter dette ble bilen 100%  :-)

Guest 2271

Sjekket hjulstillingen din i det siste? Og hvordan er tilstanden på delene i forstilling/bakstilling?

Mandag kvelden skiftet jeg tverrstaget (mellom styresnekke og hjelpesnekke) og støtdemperen som er tilknyttet dette. På tirsdag var jeg på 4-hjuls kontroll samtidig med at jeg skulle få unna EU-kontrollen...

Jeg har relativt "tunge" dimensjoner på hjula mine - og har til tider hatt kraftige vibrasjoner/risting på rattet og i bilen... Dette gjaldt spesielt i hastigheter 100-170, men også i 60-70 km/t. Dekka var rimelig slitte -spesielt på innsiden- også - og det gjorde vel saken enda verre! De var ellers jevnt slitt... Men du kunne se på midten av dekket, at det var "bølge-spor" - det vil si at hjulet går litt mot venstre og høyre (ploging) ved kjøring....

4-hjuls kontrollen avdekket at det var feil i hjulstillingen, med den konsekvens at hjulene gikk i en "plog-formasjon" - og pløyde veien bortover... Det vil si at jeg "danset" rundt på veien - litt sånn fram og tilbake etter hvordan kvaliteten på og sporene i asfalten var...

Etter 4-hjuls kontrollen, og etter at jeg IDAG fikk montert splitter ny gummi på sommerfelgene - var det IKKE ANTYDNING til hverken sporing eller til vibrasjoner... Det var som å sette seg inn i og kjøre en NY BIL!!!