FrodeS Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Vil variasjon i spenningen ha noe å si for xenonlys, slik det har for halogen? Vil omformeren til xenonpærene gi samme spenning ut uansett. Quote
Guest Vegard Friksen Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Hva tenker du på ? me tanke på anlegge ditt som bruker mye spenning når du speller på? Jeg ville vertfall tru det skal virke på samme måte for da vil den jo ikke få rektig verdi inn å kan nok ikke gi riktig verdi ut igjenn.. Og Xenon er kansje mere følsom for sånnt en vanlig halogen oxo? siden tross alt består av en gasstype å en "gnist"...!?! men uansett det jeg ville gjort vis du har problemer med spenninga så bytt lade regulator på dynamoen din vis den kødder! //Vegard Quote
FrodeS Posted May 18, 2007 Author Posted May 18, 2007 Hva tenker du på ? me tanke på anlegge ditt som bruker mye spenning når du speller på? Tenker på måten å koble det. Spenningstap gjennom originale ledninger eller lavere spenningstap gjennom andre ledninger. Det første hadde vært det mest praktiske. Jeg ville vertfall tru det skal virke på samme måte for da vil den jo ikke få rektig verdi inn å kan nok ikke gi riktig verdi ut igjenn.. Jeg tror egentlig ikke det. Tror omformeren vet hvor høy spenning den skal gi ut og stiller seg til det uansett. Håper jeg i hvertfall. Håper noen kan gi et svar på det. men uansett det jeg ville gjort vis du har problemer med spenninga så bytt lade regulator på dynamoen din vis den kødder! Hmm.. Hvis du leser litt på forumet, så vil du se at jeg har forelest om ladespenninger og slikt en del ganger. Har en viss oversikt, det er dette med xenonomformeren jeg lurer på. Har litt lyst på xenon i de ekstra fjernlysene. Hadde vært praktisk å koble det over tåkelysbryteren, så kan jeg bruke den for å velge om xenonlysene skal være i bruk eller ikke. Quote
Terje B. Olsen Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Hei. Har selv xenon i fjærnlysene på en 210. Det gir ett helt utrolig bra lys. Kjører 50 til 60k i året og mye i høstmørket og veger uten gatelys. Det lyser praktisk talt opp hele skogen. Du blir i stand til å se elgen 50 meter inn i skogen og dermed unngår den. Ulempen er at pærene trenger litt tid til å varme seg opp slik at de gir full lysstyrke. Det kan ta opp til 15 sek. før de er i full vigør, men da er de til gjengjeld helt fantastiske. Du venner deg raskt til å starte lysene litt inni mellom de møtende på passende steder, slik at du opprettholder tempen i lampene. Når det gjelder ujevn lysstyrke er dette helt eliminert på xenon lysene pga spennings regulatoren for hver pære. Gassen i lampene tenner ikke før de får meget høy spenning (20k V) og må ha høy spenning for å holde seg glødnede. Derfor er det helt riktig spenning ut til pærene hele tiden. Quote
Guest 2271 Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Du vet jo hvor mye Bixenon og Xenon jeg har i fronten på min Frode... Jeg har ikke opplevd noe nevneverdig tap av spenning med påfølgende lysblink når jeg kjører på mørke veier, med fullt Bixenon/Xenon tent.... Men har likevel et instrumentpanel som blinker litt svakt (grunnet stereo`n, he he).... Så da vil jeg tro at du ikke opplever, som Terje også sier, et spenningstap med Bixenon/Xenon - grunnet at regulatoren i tenneren regulerer spenningen automatisk! Quote
FrodeS Posted May 18, 2007 Author Posted May 18, 2007 Når det gjelder ujevn lysstyrke er dette helt eliminert på xenon lysene pga spennings regulatoren for hver pære. Gassen i lampene tenner ikke før de får meget høy spenning (20k V) og må ha høy spenning for å holde seg glødnede. Derfor er det helt riktig spenning ut til pærene hele tiden. Høres bra ut. Tror jeg må se om ikke jeg får tak i et billig xenonkit til de ekstra fjernlysene før høsten kommer igjen, og koble disse med strøm fra tåkelysbryteren og styrestrøm fra fjernlyset. Da vil jeg til normalt ha H4 halogen til nær-/fjernlys, og ved å trekke ut tåkelysbryteren også få ekstra xenon fjernlys. Kjekt å kunne velge om de skal brukes eller ikke. Du vet jo hvor mye Bixenon og Xenon jeg har i fronten på min Frode... Jepp, altfor mye Jeg har ikke opplevd noe nevneverdig tap av spenning med påfølgende lysblink når jeg kjører på mørke veier, med fullt Bixenon/Xenon tent.... Men har likevel et instrumentpanel som blinker litt svakt (grunnet stereo`n, he he).... Så da vil jeg tro at du ikke opplever, som Terje også sier, et spenningstap med Bixenon/Xenon - grunnet at regulatoren i tenneren regulerer spenningen automatisk! Det høres logisk ut at pærene enten tenner eller ikke tenner, siden de er gassutladingspærer, ikke "strøm"pærer i normal forstand. Ser du noe forskjell i lysstyrken hvis du lar lampene stå på når du stopper motoren? Da synker jo gjerne spenningen fra drøyt 14v til snaut 13v ganske fort. På halogenlys gir det i hvertfall ganske merkbar forskjell i lysstyrken. Quote
Terje B. Olsen Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Nei, de er like klare. Det skal også nevnes at xenon lys trekker kun 35W.... Quote
Frank O Posted May 18, 2007 Posted May 18, 2007 Da vil jeg til normalt ha H4 halogen til nær-/fjernlys, og ved å trekke ut tåkelysbryteren også få ekstra xenon fjernlys. Kjekt å kunne velge om de skal brukes eller ikke. Da kommer du ikkje til å se en dritt når du møter en bil og må skru ned på halogen nærlys en mørk høstkveld. Forferdelig stor forskjel. Har prøvd med xenon på nærlys og halogen på langlys. Langlysa blei ikkje skrudd på engang, for å sei det sånn. Quote
FrodeS Posted May 19, 2007 Author Posted May 19, 2007 Da vil jeg til normalt ha H4 halogen til nær-/fjernlys, og ved å trekke ut tåkelysbryteren også få ekstra xenon fjernlys. Kjekt å kunne velge om de skal brukes eller ikke. Da kommer du ikkje til å se en dritt når du møter en bil og må skru ned på halogen nærlys en mørk høstkveld. Forferdelig stor forskjel. Har prøvd med xenon på nærlys og halogen på langlys. Langlysa blei ikkje skrudd på engang, for å sei det sånn. Jeg har prøvd det der jeg også på en 210 med xenon nærlys. Problemet er jo at uansett hvor sterkt de lyser, så skal de jo ikke lyse lenger enn ca. 50 meter, og man skal ikke kjøre særlig fort før det er for kort. Quote
Fredrik D. Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Mener å ha lest at de omformerene har en "arbeidsspenning" på 8-14V, og de ville gi samme spenning ut til lampene. Quote
Recommended Posts