Clipper17 Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 W212 220CDI 2013 mod Sliter med dårlig varme i varmeapparatet, og lurer på om noen har tips ang årsak. For det første synes jeg motor bruker veldig lang tid på å oppnå driftstemp, og den blir aldri høyere enn ca 85 grader. Får da litt varme ut av varmeapparatet etter hvert som motor blir varm, men kjører jeg viften på fullt, blir det fort lite varme som kommer. Kjølevæskenivå er ok, får ingen feilmeldinger på noe. Tips om ting jeg kan sjekke?
Simen Arntsen Posted January 7, 2021 Posted January 7, 2021 Kanskje termostaten på motoren er gåen, dvs den stenger aldri 100%. Dette er helt normalt, og då kan det ta veldig lang tid å få opp temp på motor. Uten skikkelig temp på motor, blir det mindre effekt i varmeapparatet og, så eg ville begynt med termostaten..
Clipper17 Posted January 7, 2021 Author Posted January 7, 2021 8 hours ago, Simen Arntsen said: Kanskje termostaten på motoren er gåen, dvs den stenger aldri 100%. Dette er helt normalt, og då kan det ta veldig lang tid å få opp temp på motor. Uten skikkelig temp på motor, blir det mindre effekt i varmeapparatet og, så eg ville begynt med termostaten.. Har sjekket ut litt mer, med start av kald motor.. Viser seg at slange fra termostat til radiator blir sakte varm, i takt med at motor blir varm, denne skal jo ikke bli varm før termostat åpner, så tror nok at termostaten ikke stenger helt, eller "henger" i åpen stilling. Bestiller ny termostat, har stor tro på at dette er årsaken, bil har gått 350 tusen km nå, så termostaten har nå gjort jobben sin tenker jeg. Takker for tips!
Kristoffer Jensen Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Min 212 hadde rusk i selve varmeapparatet som tettet hele gjennomstrømmingen. Måtte flushe den ren, men den ble så god som ny etterpå.
Simen Arntsen Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Sidan du skal skifte kjølevæske uansett, så kan du ta ein rens med sitronsyre. Sjå dette, som eg fekk av Simen Malerbakken i samband med skift av kjølevæske på min bil (der det og var raud væske) "Du må ikke blande de kjølevæskene. Er det G12 på bilen så vil det bli grøt og du må bytte motor etterpå, og varmeapparatgregister. Dette må 100% helt skylles ut før ny væske helles på. Vi har evt blandbar væske om du ønsker det. Siden det er feil væske på bilen vil det kunne ha skadet topplokket, det er i aluminium, og vil ta skade av feil kjølevæske, den røde er i utgangspunktet laget for alu, men med ulik leggering vil de reagere ulikt, Mercedes-Benz frem til april 2014 skal ha blå væske, og de byttet leggering i kjølesystemet etter dette. Mercedes har også skifteinterval på 15 år / 250 000km på sin væske, så det er en helt annen type enn det mange bruker. Derfor er det viktig at dette er korrekt. Skyll godt med avmineralisert vann for eksempel kokt vann (da er oksygennnivået lavere, og det tærer/ruster mindre) tøm alt åpne tappepluggen og på med tenning, varmeapparatet på helt rødt, og vifta på 1, så når det slutter å renne, fyll på rent vann til det kommer rent vann ut krana. Steng så krana under radiatoren, fyll opp med rent vann, og tilsett sitronsyre ca 5 -10 poser) kjør en tur, husk å ha på varmen på maks varme, viften kan evt være på laveste trinn. La bilen bli driftsvarm (ca 90 grader) La bilen kjøle seg ned til ca 20 grader, etterfyll vann og kjør en ny tur, oppnå 90 grader. Vent til motoren når ca 20 grader, Tapp så av det nå omgivelsestempererte vannet med sitronsyren. (Husk tenning på og varmeapparatet på maks varme, vifte 1) Dersom dette er rent vann uten forurensning eller rosa farge kan du fylle korrekt kjølevæske. I motsatt fall gjenta prosessen, inntil det vannet som renner ut er rent. Sitronsyre renser systemet og gir bedre kjøling og bedre varme i varmeapparatet. "
Will Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 Er det silica-kuler i ekspansjonstanken på denne? Har hørt om tilfeller på biler med høy km-stand der disse har kommet ut i kjølesystemet og tettet blant annet ventilen til varmeapparatet.
Kristoffer Jensen Posted January 22, 2021 Posted January 22, 2021 Sidan du skal skifte kjølevæske uansett, så kan du ta ein rens med sitronsyre. Sjå dette, som eg fekk av Simen Malerbakken i samband med skift av kjølevæske på min bil (der det og var raud væske) "Du må ikke blande de kjølevæskene. Er det G12 på bilen så vil det bli grøt og du må bytte motor etterpå, og varmeapparatgregister. Dette må 100% helt skylles ut før ny væske helles på. Vi har evt blandbar væske om du ønsker det. Siden det er feil væske på bilen vil det kunne ha skadet topplokket, det er i aluminium, og vil ta skade av feil kjølevæske, den røde er i utgangspunktet laget for alu, men med ulik leggering vil de reagere ulikt, Mercedes-Benz frem til april 2014 skal ha blå væske, og de byttet leggering i kjølesystemet etter dette. Mercedes har også skifteinterval på 15 år / 250 000km på sin væske, så det er en helt annen type enn det mange bruker. Derfor er det viktig at dette er korrekt. Skyll godt med avmineralisert vann for eksempel kokt vann (da er oksygennnivået lavere, og det tærer/ruster mindre) tøm alt åpne tappepluggen og på med tenning, varmeapparatet på helt rødt, og vifta på 1, så når det slutter å renne, fyll på rent vann til det kommer rent vann ut krana. Steng så krana under radiatoren, fyll opp med rent vann, og tilsett sitronsyre ca 5 -10 poser) kjør en tur, husk å ha på varmen på maks varme, viften kan evt være på laveste trinn. La bilen bli driftsvarm (ca 90 grader) La bilen kjøle seg ned til ca 20 grader, etterfyll vann og kjør en ny tur, oppnå 90 grader. Vent til motoren når ca 20 grader, Tapp så av det nå omgivelsestempererte vannet med sitronsyren. (Husk tenning på og varmeapparatet på maks varme, vifte 1) Dersom dette er rent vann uten forurensning eller rosa farge kan du fylle korrekt kjølevæske. I motsatt fall gjenta prosessen, inntil det vannet som renner ut er rent. Sitronsyre renser systemet og gir bedre kjøling og bedre varme i varmeapparatet. " Sidan du skal skifte kjølevæske uansett, så kan du ta ein rens med sitronsyre. Sjå dette, som eg fekk av Simen Malerbakken i samband med skift av kjølevæske på min bil (der det og var raud væske) "Du må ikke blande de kjølevæskene. Er det G12 på bilen så vil det bli grøt og du må bytte motor etterpå, og varmeapparatgregister. Dette må 100% helt skylles ut før ny væske helles på. Vi har evt blandbar væske om du ønsker det. Siden det er feil væske på bilen vil det kunne ha skadet topplokket, det er i aluminium, og vil ta skade av feil kjølevæske, den røde er i utgangspunktet laget for alu, men med ulik leggering vil de reagere ulikt, Mercedes-Benz frem til april 2014 skal ha blå væske, og de byttet leggering i kjølesystemet etter dette. Mercedes har også skifteinterval på 15 år / 250 000km på sin væske, så det er en helt annen type enn det mange bruker. Derfor er det viktig at dette er korrekt. Skyll godt med avmineralisert vann for eksempel kokt vann (da er oksygennnivået lavere, og det tærer/ruster mindre) tøm alt åpne tappepluggen og på med tenning, varmeapparatet på helt rødt, og vifta på 1, så når det slutter å renne, fyll på rent vann til det kommer rent vann ut krana. Steng så krana under radiatoren, fyll opp med rent vann, og tilsett sitronsyre ca 5 -10 poser) kjør en tur, husk å ha på varmen på maks varme, viften kan evt være på laveste trinn. La bilen bli driftsvarm (ca 90 grader) La bilen kjøle seg ned til ca 20 grader, etterfyll vann og kjør en ny tur, oppnå 90 grader. Vent til motoren når ca 20 grader, Tapp så av det nå omgivelsestempererte vannet med sitronsyren. (Husk tenning på og varmeapparatet på maks varme, vifte 1) Dersom dette er rent vann uten forurensning eller rosa farge kan du fylle korrekt kjølevæske. I motsatt fall gjenta prosessen, inntil det vannet som renner ut er rent. Sitronsyre renser systemet og gir bedre kjøling og bedre varme i varmeapparatet. "Er det slike poser du får kjøpt i dagligvarebutikken du mener?Sent from my iPhone using Tapatalk
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now