SigurdB Posted May 15, 2007 Share Posted May 15, 2007 Har fått en merkelig gnisselyd på venstre bakhjul. Har også merket at bremsekraften på håndbrekket er meget svak. Skrudde av bremse skiven og så dette: Bremse båndet ligger helt inntil bremseskjoldet og justeringsskruen er klemt mellom fjæra og skjoldet. man kan se merker etter nylig slitasje på kanten av det øverste båndet på utsiden av belegget. bremseskjoldet har dessuten rust hull rundt der kalipperen skal sitte. turte ikke begynne og justere brekket i frykt for å få fanget fult av fjærer. Skal bremsebåndet være presset så langt inn mot skjoldet? Festes bremsebåndene i skjoldet eller i "klumpen" (les ukjent objekt rundt hjullager/nav)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted May 16, 2007 Author Share Posted May 16, 2007 Mitt lokale bilverksted ville ikke ta på seg jobben da det var veldig mye arbeid med og skifte skjold. Var innom BoS etter det og hørte på pris der. Fikk et grovt overslag på 5000 . de regnet dette som en hjullagerjobb++. Da legger jeg heller noen vedkubber under bilen. Finnes det virkelig ingen lett måte og skifte detta skjoldet på, uten og ta av hjullageret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Mitt lokale bilverksted ville ikke ta på seg jobben da det var veldig mye arbeid med og skifte skjold. Var innom BoS etter det og hørte på pris der. Fikk et grovt overslag på 5000 . de regnet dette som en hjullagerjobb++. Da legger jeg heller noen vedkubber under bilen. Finnes det virkelig ingen lett måte og skifte detta skjoldet på, uten og ta av hjullageret? Nei, dessverre. Det positive er at det finnes folk som gjør jobben for en tusing hvis man godsnakker litt med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Jeg har aldri prøvd å skifte hjullager på Mercedes (enda). Sitter de noe aldeles grusomt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Jeg har aldri prøvd å skifte hjullager på Mercedes (enda). Sitter de noe aldeles grusomt? Heller motsatt, mange som har fått mangel eller feil på hjullager pga slark Det skal festes litt spesielt... men det sitter ikke hardt i det hele tatt så sant du får av "låsmuttern" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Du må ha hatt flaks Tomas, for hjullager bak på MB kan være et sant helvete å bytte. Du må ha glidehammer for å få navet ut (noe som ikke er bombesikkert at går) og deretter må du ha spesialverktøy for å presse ut det gamle og presse inn det nye lageret. Som sagt så finnes det folk som gjør jobben for en tusing, og det er det vel verdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Mekanikeren som bytta lager bak på min sto å slo med glidehammer i over et kvarter -20min før det løsna....hørtes ikke godt ut og han var rimelig svett i toppen.... Derfor er det ikke noe du gjør hjemme i garasjen uten skikkelig verktøy, og presse som Alexander er inne på. Bolten sitter rimelig "løst" med låsepinne/hette, det kan dras til litt hvis det er slark i lageret, men trekkes det til for mye så får en varmgang og et kaputt lager innen rimelig kort tid.... Selve lageret koster ingenting, men det er de 2 timene det tar å gjøre jobben en betaler for. Ring rundt å hør med de forskjellige verkstedene, sikkert noen som gjøre det for en tusing eller to hvis du er heldig, bare husk å få fast pris...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Jeg har hørt diverse teorier om å slå ut innmaten av det gamle lageret også varme opp hele navet for å få ut "hylsen" som står igjen.. Sist jeg skiftet hjullager var det på en gammel Camry. Det var en kamp.. Hadde ingen spesielle verktøy eller dingser. Fikk det til slutt til men det røk med mange timer med banking og tilvirking av improvisert verktøy. Frister ikke til gjentakelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Mekanikeren som bytta lager bak på min sto å slo med glidehammer i over et kvarter -20min før det løsna....hørtes ikke godt ut og han var rimelig svett i toppen.... Derfor er det ikke noe du gjør hjemme i garasjen uten skikkelig verktøy, og presse som Alexander er inne på. Bolten sitter rimelig "løst" med låsepinne/hette, det kan dras til litt hvis det er slark i lageret, men trekkes det til for mye så får en varmgang og et kaputt lager innen rimelig kort tid.... Altså : Hvis vi snakker om hjullager FORAN, så er det enkelt å gjøre selv, trenger ikke noe spesielt speialverktøy, koster 3-400 pr. side i deler og det kan strammes. Snakker vi BAK derimot, så må man til med presse (var eneste spesialverktøyet jeg brukte), og masse tolmodighet. Selve delen koster 6-800 et sted pr. side. Hele "klædden" må skrus ut og settes i pressa når ikke man har spesialverktøyet. I en godt innredet garasje greier man kanskje dette på en kveld. Det er ikke så mange verksteder som har spesialverktøyet for å bytte hjullager. De som ikke har det må nok bruke langt over 2 timer på jobben, og de som har det vet å ta seg betalt. Hjullager bak kan [move]IKKE[/move] strammes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 bruk en lang bolt og skru driten sammen mao ikke noe spesialverktøy skaff en pipe eller lignende som passer over lageret og dra en bolt igjennom og skru det sammen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 bruk en lang bolt og skru driten sammen mao ikke noe spesialverktøy skaff en pipe eller lignende som passer over lageret og dra en bolt igjennom og skru det sammen Du har byttat hjullager bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted May 16, 2007 Author Share Posted May 16, 2007 Har skifta hullager bak. største utfordringen er låsebolten på navet, ga nesten opp. men fikk den til og løsne til slutt. skrudde av hele klædden og satte den i pressa. brukte noen solide piper i mellom pressa og lageret. fungerte som gull. BoS regner forresten 2,5T på lagerbytte. Vurderer faktisk og kjøpene delebil og bare flytte over klædden med skjold og alt i stede for og koste på den 5000. meeen ser ut til at brekket begynner og komme i form igjen, kjørte i sakte fart og satte på brekket et par ganger. vart i allefall mye bedre effekt. sliter fortsatt med denna gnisse lyden. Høres nesten ut som skarp ventiltikking, men lyden er der bare i fart og ikke når jeg står i ro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 bruk en lang bolt og skru driten sammen mao ikke noe spesialverktøy skaff en pipe eller lignende som passer over lageret og dra en bolt igjennom og skru det sammen Du har byttat hjullager bak? Høres ikke ut som han har prøvd på Mercedes ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Å skru av hele klædden for å bytte hjullager er rimlig idiotisk når man kan få noen til å gjøre jobben for en tusing spør du meg. Men, det er ikke jeg som skal gjøre det så velbekomme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Å skru av hele klædden for å bytte hjullager er rimlig idiotisk når man kan få noen til å gjøre jobben for en tusing spør du meg. Men, det er ikke jeg som skal gjøre det så velbekomme. Egentlig enig, men skal man gjøre det selv, så er det å skru av hele klædden som gjelder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Har ikke presset sammen hjullager på mb før nei, men har brukt metoden med lang bolt og skru det sammen flere ganger før.. Og det skal være ganske likt på alt som skal presses sammen.. Det går fint som F å skru det sammen hvis man ikke har presse.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorns Stavrum Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 angående tikking har du rktig lengde på hjulboltene ? hvis de er for lange, kann de ta i bremse båndene/fjærene. har prøvd men berget akkurat, slipa av boltene og "tikkinga" vart borte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Lager som blir skrudd inn Som man kan gjøre når man da ikke har presse... HVis ikke så foreslå haynes att man skal banke det inn på enkelte MB da.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 Det med for lange bolter har jeg også opplevd. De tok borti de "fjærene" som holder bremseskoene på plass. Jeg holdt på å gå fra forstanden før jeg plutselig og tilfeldigvis fant ut av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted May 18, 2007 Author Share Posted May 18, 2007 hadde vært rart om det er for lange bolter. Disse boltene som står på nå har stått på bilen i mange år. meeen...skal sjekke seinere i dag. Man ser vel det på bolten men den gang hvis noe har gnisset mot den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted May 18, 2007 Share Posted May 18, 2007 På min bil stakk ikke boltene veldig langt gjennom, men de fjærene som fester skoene hadde vridd seg litt slik at de akkurat tok borti boltene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.