Håvard Bendiksen Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Jeg finner ikke ut av hva som lagerjordingsstøy i anlegget mitt. Jeg har bygget lyd noen ganger nå, men har alltid funnet en løsning - bare ikke denne gang. Jeg hører dynamoen (riktignok ganske svakt), men det som virkelig irriterer er at det "knepper" hver gang jeg bruker bremsen. Det kan jeg ikke huske å ha opplevd før. Quote
Frode Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 jordfeil på bremselys bryteren..???.... Ellers så er det vel de klassiske, at signalkabel skal ligge på andre siden av strømkabel, slipe godt rent på alle joringspunkt før montering osv, osv..... Skjerming av kabel er vel viktigst.... Til syvende og sist så kan det være spilleren, ofte når spillere begynner å bli "gamle" så blir de følsomme for slik støy..... Quote
Håvard Bendiksen Posted May 15, 2007 Author Posted May 15, 2007 Signal og + ligger på hver sin side av bilen, godt jordingspunkt som er pusset omhyggelig rent for lakk, jeg har felles jordingspunkt for forsterkerne, egen jording på cd-spiller, helt ny forholdsvis dyr cd-spiller.. jeg skjønner det ikke. Bortsett fra cd-spilleren er alle komponentene de samme som stod i den forrige bilen. Bilene er like og anlegget montert på samme måte.. Den "kneppe"-lyden er JÆVLIG irrrrrriterende Quote
Frode Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Ta og sjekk ledningene og koblingene til bremselysbryteren da..... Quote
Håvard Bendiksen Posted May 15, 2007 Author Posted May 15, 2007 Alt må vel testes:) Det ble ingen forskjell etter at jeg laget ny (egen) jording til cd-spilleren. Kan forresten høytalerkabel plukke opp støy fra plusskabel? Quote
Håvard Bendiksen Posted June 27, 2007 Author Posted June 27, 2007 Jeg tror jeg har funnet problemet. Det ser ut til at den ene forsterkeren har en feil inni seg, rett og slett. Når jeg kobler denne ut er alt normalt igjen. Jeg trenger nye forsterkere. Quote
FrodeS Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Jeg tror jeg har funnet problemet. Det ser ut til at den ene forsterkeren har en feil inni seg, rett og slett. Når jeg kobler denne ut er alt normalt igjen. Jeg trenger nye forsterkere. Jordingsstøy er morro... Jeg har to forsterkere (bass + midrange/diskant). Siden bassforsterkeren har gjennomgang, koblet jeg meg enkelt og greit gjennom den til den andre forsterkeren. Da fikk jeg masse dynamostøy. Heldigvis har spilleren utgang til ikke mindre enn 3 forsterkere. Da jeg trakk egne kabler fra spilleren til hver forsterker, forsvant ulyden. Et annet artig problem jeg fikk her en dag, var at så lenge det sto plate i spilleren, så var det en during i basskassa. Ganske mye, så det var helt uaktuelt å spille cd. Jeg hørte også en ulyd hver gang beltevarslelampa i taket blinket, og også en del ulyd når jeg dro på fjernlys og sånt. Det viste seg da at signalkabelen var delvis trukket ut, så jordingen ikke hadde kontakt. Dyttet den helt inn, og ulydene var borte Quote
Håvard Bendiksen Posted June 27, 2007 Author Posted June 27, 2007 Jeg har også 3 signalkabler fra cd-spiller til bagasjerom. Der bor det 2 amp'er, en 2 kanaler og en 4 kanaler. Det er den gode gamle Phoenix Gold 2 kanaleren som er ferd med å ta kvelden. Jeg har en plan om å bytte ut det meste av det som finnes i reservehjulsbrønnen, men desverre har ikke pengetreet mitt båret frukter enda. Man ja - jordingsstøy er morro Quote
FrodeS Posted June 27, 2007 Posted June 27, 2007 Jeg har også 3 signalkabler fra cd-spiller til bagasjerom. Der bor det 2 amp'er, en 2 kanaler og en 4 kanaler. Det er den gode gamle Phoenix Gold 2 kanaleren som er ferd med å ta kvelden. Jeg har en plan om å bytte ut det meste av det som finnes i reservehjulsbrønnen, men desverre har ikke pengetreet mitt båret frukter enda. Man ja - jordingsstøy er morro Hva med å plukke opp forsterkeren og gå over loddinger? Quote
Håvard Bendiksen Posted July 6, 2007 Author Posted July 6, 2007 Det kan tenkes at forsterkeren har lagt for nært gods og for nært jordingspunktet. Det slo meg da jeg plukket delene ut forrige helg. Jeg har uansett nå fått fatt i en annen billig "jalla"-forsterker og bygd om littegrann. Nå er alle ulydene borte. Se helti nedre høyre kant. Der er jordingspunktet. Forsterkeren lå under rammevangen. [vedlegget ble slettet av en administrator.] Quote
Håvard Bendiksen Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Jeg blåser liv i denne igjen. Etter å ha byttet den ene forsterkeren kommer jaggu denne fordømte lyden tilbake. Jeg river og sliter meg i håret, men begynner å gå tom for ideer. I går testet jeg Cd-spilleren i en annen bil og der kjørte den helt uten støy. Fint at ikke den er problemet i alle fall. Symptomene er akkurat de samme som i fjor. "Knepping" i høytalerne når jeg setter på varmetråder, bremselys, nødblink etc.. Litt ladestøy også men ikke så intenst mye. Begynner å lure på om det er signalkablene mine som har gått av med pensjon.. Jeg sal ut i lunsjen i dag og snakke med en ekspret som holder til borti gata her. Quote
Håvard Bendiksen Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Jeg trenger ikke ha motoren i gang for å få den lyden; det er nok å ha tenninga i siste posisjon før start. Kneppet kommer hver gang jeg bremser, slår på varmetråder og nødblink. Har ikke testet kupêvifte, men lyden kommer ikke når jeg slår på lys i kupêen. Hvis jeg kobler ut signalkablene fra forsterkerne kommer det ikke lyd i det hele tatt siden alle høytalere er koblet til forsterkerne. Forresten kommer det lyd når jeg skrur volumet fra 1 til null på spilleren også, men denne lyden er mer dempet. Starter jeg motoren kommer de same lydene, men i tillegg får jeg litt ladestøy også. Quote
Håvard Bendiksen Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Jeg kan forresten fortelle at jeg nettopp var ute hos Radiospesialisten i Bergen og han målte utgangene på CD-spilleren og fant at det ikke er feil på den i alle fall. Han hadde faktisk aldri hørt om dette problemet før så han ble faktisk ganske interessert. Han noterte navn og nummer til meg for han ville sjekke litt rundt omkring og ringe meg opp igjen. Jeg ble bare nødt til å kjøpe en innnvendig antenne av ham siden han var så grei Quote
T.Vårlid Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Jeg hadde noe artig i 126`en; skulle bytte spiller og da jeg dro ut den gamle spilleren var det koplet noen små "bokser" (ca 2x4 cm) mellom spiller og phonokabelene som gikk til forsterker, det var fryktelig trangt inni der så jeg fjernet disse da jeg monterte ny spiller med "dynamostøy" som resultat... koblet på disse boksene igjen og lyden ble borte, fantastisk enkelt! tror det var rockford som sto på dem... Quote
Håvard Bendiksen Posted May 28, 2008 Author Posted May 28, 2008 Helt utrolig hva du kan, Tom Dette må testes. Jeg har et par gamle batterier stående så hvis det er strøm på et av dem kan jeg prøve. Jeg har fått mål spilleren så den er det ikke noe feil på. Jeg testet dessuten spilleren i en annen bil med tilsvarende anlegg og der funket den fint uten ulyder. Snakker vi om en helt vanlig kondensator som de selger på alle bilstereobutikker eller noe mindre og mer spesielt? Tusen takk for svar :D Quote
Håvard Bendiksen Posted May 28, 2008 Author Posted May 28, 2008 Jeg tester når jeg kommer hjem. Jeg tror fakltisk broderen har en kondensator liggende Kanskje jeg skal stikke innom ham på veien hjem Når det gjelder styrestrøm til 'sterkeren er det bare å loope fra plussen til remote så starter den så fint at. @Torstein: Jeg har en slik liten boks på strømkabelen til cd-spilleren og den har jeg sett på flere andre spillere, men jeg har aldri sett slike på linjeutgangene. Takk for engasjementet uansett Quote
Frode Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Jeg hadde dynamostøy i mitt anlegg, og synderen var litt grunning under jordtilkoblingen på den eksterne forsterkeren fremme, når det var pusset vekk så forsvant all støy..... Det er sjelden spilleren gir støy i seg selv, eksterne forsterkere er mye mer kresne på skikkelig kabel og kobling, spesielt til jord.... De små boksene som Torstein er inne på er standard støyfilter for spiller, de førlger med fra fabrikk, den ligger i serie med + ledningen og må ikke fjernes, men du har jo testet spilleren din i en annen bil, så dermed er feil ved denne utelukket.... Quote
Håvard Bendiksen Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Jeg må nok pine dere på spennebenken en stund til.. Batteriene som stod i garsjen var HELT tørre og laderen var vekk. Jeg ble stående å beise terasseplank og vaske/polere bilen til langt på kveld i går. Jeg planlegger å skaffe en kondesator i dag og hoppe over hele batteri-styret. Jeg kan aldri tenke meg at jeg kommer til å få de gamle batteriene til å lade uansett... Quote
ODDATLE Posted May 29, 2008 Posted May 29, 2008 Hvilken størrelse er det på +kabelen til forsterkeren, og er den koblet rett på batteriet? (med sikring selvsagt) Har du egen -kabel frem til batteriet eller jorder du bak i bilen? Jeg tenker på spenningstap Quote
Håvard Bendiksen Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Har 20" kabel fra batteriet til forsterkeren. Jordingspunkt i hattehylla. Quote
Håvard Bendiksen Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Jeg har vært inne på tanken. Får se hva jeg fåt tid til i kveld. Har en del "siste-liten-ting" som må gjøres Quote
Håvard Bendiksen Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Det er sant. Nå skal jeg stikke ut å vaske/støvsuge bilen innvendig. Det er ikke det gøyeste jeg vet å holde på med, men det må gjøres Quote
prinsatle Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 prøv å jorde signalkabelen bak på spilleren Quote
Martin B. Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Har 20" kabel fra batteriet til forsterkeren. Jordingspunkt i hattehylla. 20 toms kabel!?!??? Mener du ikke at tverrsnittet på kabelen er 20 kvadratmillimeter? Jeg liker flisespikkeri... Quote
Håvard Bendiksen Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 prøv å jorde signalkabelen bak på spilleren Jorde signalkabelen på spilleren? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.. For de som lurer kan jeg si at kondensatoren hjalp på veldig mye men ikke jordingsstøyen. Tipper at problemet ligger inni forsterkerne. De er VELDIG billige. Quote
Recommended Posts