Jump to content

Plassering av hull til knapper til AC på 124

Guest Eivind Soltvedt

Recommended Posts

Guest Eivind Soltvedt

Noen som har de nøyaktige målene som dette skal freses ut på?

Regner med det står i noe datablad eller lignende som har blitt gitt ut av MB.

Guest Eivind Soltvedt

Er jo det å få tak ett i riktig treverk med riktig antall hull da..

Tips om hva jeg skal søke på?

Guest Espen

Det er som Sven Håkon sier, det er preget inn på baksiden. Stoler du fullt ut på dine fresekunnskaper er det bare å gå løs på oppgaven :wink:

Guest Geir Tore
hvis du freser fra baksiden med dremelverktøy chipper du klarlakken. det skjedde med meg :(

Forslag til fremgangsmåte (NB! Jeg har ikke testet dette selv, prøver bare å tenke konstruktivt):

Klem lakksiden av plata mot en trekloss eller noe annet som kan gi mothold ved hjelp av skrutvinge eller lignende. Bor ett hull i enden av hvert rettstrekk fra baksiden med et tynt bor, 2 mm eller deromkring. Pass på at boret står vinkelrett på flata, helst ved bruk av søyleboremaskin. La boret jobbe lett, ikke legg på noe særlig trykk.

Etter at rettstrekkene er definert av hullene, masker lakksiden. Bruk et verktøy som sliper med fin egg, f.eks disse kutteskivene til Dremel, og skjær gjennom lakken. Etter at lakken er kuttet på rettstrekkene, ta hjørnene med et fint freseverktøy. Når lakken er kuttet kan resten tas med litt grovere midler.

Det kan sikkert være en fordel å varme opp området med en hårføner eller lignende, slik at lakken blir litt mer fleksibel mens dette foregår.

Jeg har som sagt ikke testet dette selv, så jeg ville gjort et forsøk på en ødelagt plate fra et vrak før jeg gikk løs på "ekte vare".

Med alle variantene av farge på treverk og plassering av hull skal man vel ha flaks for å finne riktig plate brukt, så tilpassing av det man har kan vel fort bli alternativet til å kjøpe nytt.

Guest Eivind Soltvedt

Fikk frest ut av en av gutta på verkstedet på jobben..Leverte det til han da jeg kom på jobb, sa hvor hullet skulle være, fikk det igjen 4 timer etterpå ferdig frest!

Må bare fjerne noen små sprittusjflekker og kanskje få på noe svart lakk inni utfresinga for å få det til å matche de andre hullene!

Perfekt! :)

Guest Eivind Soltvedt

Nja, ikke helt..Må få laget feste til den uoriginale kompressoren! :?

Etter det er det fylling og testing! Endret deadline fra gol til sommerferie. ;)