Sven Håkon Posted December 20, 2020 Posted December 20, 2020 Start/stopp-systemet har ikke fungert siden jeg kjøpte CLSen, noe jeg omsider tenkte å ta tak i. Status: ECO-knappen lyser grønt ECO-symbolet i instrumenthuset er gult Ved å trykke på ECO-knappen går det grønne lyset av og ECO-symbolet forsvinner fra instrumenthuset. Slik er det tidvis også i cabrioleten, men der skifter også ECO-lyset i instrumenthuset til grønt når forholdene ligger til rette for det. I CLSen ser det derfor ut til at forholdene som tillater start/stopp-funksjonaliteten å tre i kraft aldri skjer. Hva kan forårsake dette? Jeg fant ut at biler med start/stopp-system har et ekstra batteri, og på CLSen er dette et bittelite batteri som sitter gjemt inni dashbordet på førersiden: Etter å ha lekt slangemenneske fikk jeg batteri og brakett ut: Med batteriet vel ute fikk jeg målt det til 13,20V, så det holder spenning som det skal: Jeg kunne tenke meg å stressteste batteriet litt, men det eneste jeg fant å koble til var en interiørlampe fra en W201 og en gammel CB-radio - begge deler funket fint, og spenningen gikk ned til 12V og krøp deretter opp til ca 12,5V etter noen minutter. Usikker på om dette indikerer stort med tanke på hvor lite batteriet er? En av grunnene til at jeg ønsket å sjekke dette ekstrabatteriet var fordi jeg ikke helt kan forstå at det er noe i veien med hovedbatteriet. Som diskutert så vidt i tråden om bilen for en stund siden, lader bilen godt og har aldri hatt problemer med å aktivere Webasto eller varslet om lav batterispenning - ikke en gang på drive-in kino med tenningen på i over to timer 🤷♂️ Til vanlig lader den kanskje litt i overkant til og med: Er det noen som har tanker eller innspill til hva som kan være årsaken til at systemet ikke virker som det skal?
Simen Arntsen Posted December 21, 2020 Posted December 21, 2020 Smil og ver glad for at driten ikkje fungerer 😆 Har du sjekka systemet med diagnose? Kan tenke meg at det er mange faktorar, som berre er mulig å teste i programvaren..
Sven Håkon Posted December 22, 2020 Author Posted December 22, 2020 Hehe, jeg liker ikke at ting ikke virker som de skal, og synes også systemet er bra siden jeg kjører en del i Oslo. Men du er ikke den første som har sagt det 😄 Jeg har ikke fått sjekket det med StarDiagnose ennå, men mistenker at en av de tidligere eierne har justert på en av parametrene som sjekkes for å avgjøre om systemet skal aktiveres eller ikke. Slik det er nå later det meste til å virke som det skal, men en eller flere parametre stopper det.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now