Guest tommy Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 skal bytte vannpumpe da den som står på nå lekker. men hvordan får jeg av vifta som blåser på radiatoren? og hva verktøy må brukes for å slakke viftereima? det er vel skrua i drøde ringen? Quote
Tjærand Matre Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Nå har jeg aldri sett oppi en 180-motor, men på min gamle 300SE byttet jeg vannpumpe. Jeg slakket viftereima med stramme/slakke-mekanismen borte ved dynamoen. Nå husker jeg ikke rekkefølgen, men det er en 17mm bolt du MÅ slakke før du skrur på selve slakkemekanismen. Hvis ikke kan du dra den i stykker. Kan jo være at dette er forskjellig, hør med et verksted eller se om du finner en manual på nettet. Bolten i den røde ringen holder bare reimhjulet på pumpa. Den må uansett ut med mindre du har fått nytt hjul til den nye pumpa. Selve pumpa (300SE igjen) sitter med 4 bolter (sånn ca) enten rett i blokka eller så er 2 av dem på en brakett av noe slag. Det letteste er å jekke opp bilen, sikre den grundig, og så rulle seg under og skru ut sideveis nedenfra. Jeg tviler på at du trenger å ta ut selve vifta. Ikke siter meg på noe, 300-motoren er fra steinalderen og kan være helt forskjellig Quote
Guest tommy Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 men det hjulet som jeg har merket den ringen er ikke på pumpa. er den jeg tror strammer reima. vannpumpa er der som vifta sitter derfor jeg må ha av vifta. altså vifta sitter utenpå hjulet til vannpumpa. merkelig at de ikke har el vifter på en så ny bil Quote
Frode Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 Du låser vifta bak ved å tre inn feks en liten uhmbrako nøkkel, det er et lite spor og et hull i viftehuset som gjør at du kan holde igjen. Vifta sitter med en bolt midt i.... det er ihvertfall slik på min, og du har omtrent samme viskosekobling som jeg hadde.... Quote
Recommended Posts