Guest Hav Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Hei Da er det på tide med ny forsikringsavtaler pga litt mer "stash" på bilen. Jeg lurte på hivlken forsikringer dere bruker og er det mulig å forsikre felger,anlegg,styling etc etc..? Hva er mulig å forsikre, og selvfølgelig er det store sum man må ut med for dette? mvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Etter naivt å ha forsikret tidligere biler på min far - så tok jeg steget ut i den store, stygge forsikringsverden for fire-fem år siden - da med en c180 1996 direkteimportert av undertegnede. Bilen var verken med det ene eller det andre - men mellom 13- og 20.000,- var tilbudet fra diverse selskaper med 20 % startbonus. Bilens verdi; omtrent 150.000,- Jeg ga etter råd fra Christian Vennerød i Dine Penger, faen i kasko og kom meg under 10.000,- med medlemskap i både NAF og et annet forbund med jobbrelasjoner. Dyrt uansett! Nå har jeg vel rundt 50 % bonus og det hjelper på. Jeg betaler nå omtrent samme sum (ca. 8000,-) for en 1997 E230 med aut., egen garasje, etc. Det er med kasko - som jeg synes det er verdt en bil i området rundt 200.000,-. Men som sagt; er bilen i denne årsgruppen og verdt under 150.000,- kan du godt droppe kasko om du ikke har god bonus. Det er sjelden det vil lønne seg å bruke av kasko (miste bonus) om ikke skadene er eksepsjonelt store. Dette er i grunnen et enkelt regnestykke - gå utfra at kasko tilsvarer minst 50 % av forsikringspremien, regn med bonustap ved skade mht til hvor mange år det tar å komme tilbake igjen - kalkuler inn egenandel (om ikke du skal loppe deg selv er den sikkert 5000,- eller mer) etc. Og du vil se at skadene skal bli store før du bruker kaskoen, ja... Kjør heller trygt og godt. Om noen knaser inn i deg er det jo ikke ditt økomiske ansvar. Meld deg inn i NAF (halverer egenandel ved kaskoskade, og gir deg prosenter), sjekk om du er medlem av noe forbund, klubb med forsikringsavtale - skryt på deg garasje, alarm, høyt bremselys, lav kjørelenge, automat etc... Nei - ikke gjør det, men dette er alle ting som påvirker forsikringen i større eller mindre grad! Og ta runden til alle selskap - selv endte jeg hos Gjensidig med bilen - resten av livet mitt og hus, hytte etc. er i Vesta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest amorino Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Glemte å si at du kan tegne egen forsikring på ekstra utstyr INNE i bilen (om dette også kan utvides til felger vet jeg ikke - men der er vel låsebolter en rimeligere løsning?). Det koster fort skjorta, men er sikkert verdt pengene. Med tre forsikringer i samme selskap får du som regel totalavtale og dermed tilbud om en toppsikring som også kan omfatte bil! ... dette er faen ikke enkelt, ser jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hav Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Glemte å si at du kan tegne egen forsikring på ekstra utstyr INNE i bilen (om dette også kan utvides til felger vet jeg ikke - men der er vel låsebolter en rimeligere løsning?). Det koster fort skjorta' date=' men er sikkert verdt pengene. Med tre forsikringer i samme selskap får du som regel totalavtale og dermed tilbud om en toppsikring som også kan omfatte bil! ... dette er faen ikke enkelt, ser jeg![/quote'] ---------------------------------------------------------------- enkelt ja... du tok med alt fra A-Å Men takker for dine erfaringer som du deler her, var til en STOR hjelp. MvhHav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest forsikringsagenten Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Ekstrautstyr på bilen kan du å forsikret, men ikke for mer en halvparten av bilens verdi og ofte for ikke mer en 20 000. En ting jeg ofte gjør er å kombinere reiseforsikring sammen med bilforsikring. Legger du da på en liten innboforsikring får du plutselig totalrabatten (3 produkter eller fler) og i tillegg har du dekket bagasje i bil med inntill 25 000 uten egenandel. Noter at de 25 000 ikke kan brukes på felger o.a. effekter på bilen, men er en fin løsning for dem som ikke vil ha delkasko på bilen på grunn av forsikringspremien, men heller velger ansvar. Skader på bilen i forbindelse med tyveri blir da ikke dekket. Ellers er dette med om man skal ha kasko eller ikke veldig avhengig av hva man har råd tid, kortsiktig. Har man en bil til 150 000 og ikke har kasko, er det de ferreste som har råd til å kjøpe bil i samme standard om man totalvraker bilen. Selv om regnestykket viser at det ofte ikke blir lønnsomt å da bruke kasko, vil jeg ikke fraråde absolutt alle om å ikke ha kasko. Det blir et matematisk spørsmål avhengig av enhvers økonomi og behov for transportmiddel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hvilket selskap representerer du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hvilket selskap representerer du? Eiker Forsikringssenter AS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hei Da er det på tide med ny forsikringsavtaler pga litt mer "stash" på bilen. Jeg lurte på hivlken forsikringer dere bruker og er det mulig å forsikre felger' date='anlegg,styling etc etc..? Hva er mulig å forsikre, og selvfølgelig er det store sum man må ut med for dette? mvhHav[/quote'] Jeg betaler akkurat nå 8400,- pr. år for full kasko med 30 000 km hos Terra (via lillestrømbanken). Det er uten noe særlig ekstra, men du kan jo ringe din lokale sparebank og høre. Kaskoforsikringen min er i hvertfall mye billigere enn jeg har funnet noe annet sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest geir reidar Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 på en 99 mod c180 betaler jeg 4300 kr pr år i if. er da totalkunde. har 75 prosent bonus og 16000 km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Geggi Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hvilket selskap representerer du? Eiker Forsikringssenter ASRegner med at det er et agentselskap for en av de store aktørene, hvem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hvilket selskap representerer du? Eiker Forsikringssenter ASRegner med at det er et agentselskap for en av de store aktørene' date=' hvem?[/quote'] If! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts