Jump to content

Andreas sin 230 CE '92


AndreasE

Recommended Posts

Her er stjerne-bilen min:) En 230 Coupè fra 1992. Bilen ble kjøpt i januar 2007, og jeg er svært fornøyd med den. Den har akkuratt rundet 230 000km.

Jeg har lyst til å holde den så orginal og stilren som mulig, samtidig som den skal ha et visst ungdomspreg.

 

Planer:

- 500-lykter eller klarglass av noe slag.

- Grillinnsats

- El. Vinduer

- Rette opp en lakkskade på venstre baksjerm (Blir gjort av Inge Høyer 16/5)

- "Lydpotte" - Nei, ikke med en rånete brææææ, broææææ -lyd. Det skal være en fin rolig romling. Ja, jeg skulle hatt en 6'er, men den tid kommer:)

 

Har tidligere hatt en Honda Prelude type-R '89 og en 190e '89. Denne overgår dem begge uten tvil.

 

mercedes1pg2.jpg

 

mercedes2iz1.jpg

 

mercedes5ad2.jpg

 

mercedes6hv4.jpg

Har lyst på MBentusiast skiltplate og nytt skilt:)

 

mercedes7cx7.jpg

 

mercedes8fe3.jpg

 

hondepreludecc0.th.jpg

Min gamle Honda, for de som er interissert

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på MBentusiast skiltplate og nytt skilt:)

 

Bare send adressen du, så ordner det seg.

 

Fin bil! Får du klarglasslykter som ikke er til facelift?

 

Tror jeg ville beholdt looken, men satt på avantgardegrill, 500-glass og lakkert pølsene. TDHA-look :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Har hørt snakk om 500-glass før. Vilke er de? Hvordan ser dem ut?

 

Jeg har bestilt klarglasslykter til 92 mod. Før facelift. Jeg tror de kan bli litt blodig harry, så hvis de 500-glassene er tøffe, er jeg åpen for dem :)

 

Med pølsene mener du støtfangeren forran og bak? I samme farge som lakken?

Link to comment
Share on other sites

Hei Hei Andreas

Takk for sist :)

 

Kult at du er med på møtene våre, kjøre traktor kunne du også  8)

 

Ville vell gått for 500 lykter. og bilen din ser bra ut (y)

MBE skiltplatene passer ikke til den skilt typen du har nå. det vil bli slik   http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=110&topic=12092.0   

 

scroll ned

 

 

 

Takk for sisst ja:) Ja, jeg er klar over det. Skal kjøpe nye skilter når jeg har EU-godkjennt bilen. Våger ikke dra til biltilsynet før det :P Jeg har ikke godkjennt senkesett, men det blir i orden neste uke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest 2271

Jeg er fortsatt gira på hvordan 500-lyktene ser ut, og hvor jeg kan kjøpe de. Er det noen som har bilde av dem?

 

Her er bilder....

 

DSC03326.JPG

 

DSC05083.JPG

 

DSC05084.JPG

 

Men... Det er KUN lykteglassene som er byttet ut.... Du ser at det rillede feltet på vanlige 124-lykter (innerst, der hvor det er tåkelys) er borte på disse glassene... På 500-lamper er de innerste lysene blitt fjernlys sammen med fjernlyset i hovedlampa...

Link to comment
Share on other sites

Au, AU, Au, Au!! Bilen min er syk.

 

Jeg dro ut alt dritt jeg hadde bak i bilen, samt tepper. Planen var å rydde bagasjerommet, rense og vakse tekstilen. Jeg tok frem støvsugeren, og begynnte å støvsuge over hjulbuen på høyre side. Jeg så til min store forskrekkelse at lakken løsnet og litt motvillig ble sugd opp i støvsugeren. På bildene har jeg støvsuget opp så mye lakk jeg kunne, for å se sånn ca. hvor stor skaden er. Den ser helt jævelig ut. Dette klarte jeg ikke å se da jeg kjøpte bilen, pga lakken som dekket det hele. Tenkte ikke så langt som jeg helt sikkert kommer til å gjøre neste gang---> å se etter rust NØYE. (Aldri slurv med det! :P)

Det har rustet litt på venstre side også.

 

 

Høyre:

dsc04097cp3.jpg

 

Høyre:

dsc04099yo0.jpg

 

Venstre:

dsc04100ys8.jpg

 

Så til nok et spørsmål fra min side: Hva kan jeg gjøre med dette? Må jeg/få noen til å sveise på nye plater? Som dere kansje ser, har jeg prøvd å skrape litt, for å se om jeg kunne se hvor dypt det er. For meg ser det ganke ille ut. Bilen er tectylbehandlet på undersiden, om det har noe å si. Kan det pusses ned og lakkes opp tror dere?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Inge var så snill og sa han kunne slipe/blåse det ned, og smøre på noe skvip.

Så nå står bilen hos Inge for å rette opp en liten skade:) Når det er gjort er karroseriet 100% russtfritt (Håper jeg)

 

Har også fått tak i et sett med Elektriske vinduer bak og forran for en relativt billig penge. Advantgarde-grill er på vei i Posten, og lykter er under prosess. Legger ut bilder når ting er på plass:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det der er alt som finns av rust på bilen hadde ikke jeg bekymret meg  8) Så lenge bilen ikke full av hull og ting ramler av kan det repareres uten alt for mye dill. Formene på CE'ene er bare nydelig. Din kommer til å se helt rå ut med de nye delene du snakker om. Skulle ønske jeg hadde litt mer penger, forresten..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg kjøpte min 230CE '92 i Januar '07. I starten var jeg veldig fornøyd, og så frem til finpussing og "leking" med bilen. Så kom April med EU-kontroll og helvete.

 

Som NAF-medlem dro jeg til NAF for å EU-godkjenne bilen i starten av Mars. Jeg tenkte ikke at det skulle by på særlige problemer. (I ettertid har jeg skjønt at det lønner seg å EU-godkjenne en bil på et merkeverksted, hvor mekanikerne kjenner bilen best.) Det eneste NAF hadde å si på bilen, var at senkefjærene den tidligere eieren hadde satt på, ikke sto godkjent i vognkortet. Ellers fantes det ikke en eneste liten prikk. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vise bilen på etterkontroll hos biltilsynet med godkjennings papirer på fjærene. Disse papirene tok jeg med, og viste frem til biltilsynet 1 mnd senere.

 

Det var her ting begynte å gå galt. Jeg bodde da i slutten av April i nærheten av Jessheim. Uten å ha lest posten til FrodeS, dro jeg dit i håp om å få gjort dette smertefritt. Jeg hadde 4 timer til voerspillet i forbindelse med en Mötley Crue konserten som skulle begynne i Oslo. Mannen som omsider viste meg inn i en annen port enn den pakistanske damen i skranken fortalte meg, het Harald. (En sliten og sur eldre mann. Muligens obersten FrodeS beskrev.) Han startet med å sjekke lysspredning, hvilket undret meg litt. I og for seg er det fint at de sjekker dette på alle som er innom, siden dette er et problem på flere biler. I mitt tilfelle var ikke dette et problem, selv om mannen mente at det ikke var bra nok at jeg kunne justere dem ned inni bilen. Problemet kom da det viste seg at denne mannen ikke kunne noen verdens ting om fjærer.

 

Han startet bak. Jeg hadde vasket fjærene for at dette kunne gå lett og greit. Han fant omsider begge serienumrene bak etter mye titting opp og ned av papirene, og startet foran. Halve nummeret på fjæren til venstre foran var slitt bort, og høyre side var uleselig. Dette pga vær og vind som sliter på lakken nummeret er malt på. Fjærene var 1 år gamle og så absolutt ikke slitt ut. Kvittering og godkjennings papirene var i orden. Han gikk inn på kontoret sitt med vognkortet og ble borte i 30 min. Han kom tilbake og sa at vognkortet var mangelfullt. Han spurte ut om bilen og skrev det ned med penn i vognkortet. Han stusset på dekk dimensjonen og stakk inn på kontoret sitt igjen. Jeg så ikke mer til han på 40 min. Han kom ut og hadde skrevet en masse annet på vognkortet. Han sjekket opp dette mot bilen. Jeg begynte nå å få dårlig tid, og ble utålmodig. Allikevel var jeg hyggelig og ålreit mot fyren som jeg hadde vært helt fra start. Kontrollen som skulle ta maks 30 min, hadde tatt godt over 2 timer.

 

Omsider fikk jeg beskjed om at han ikke kunne godkjenne fjærene. På mangellappen sto det:

Godkjenne fjærer

Godkjenne innpress på felg

4.hjul kontroll dok. (Hvilket jeg hadde)

Også noe om dok. Av dimensjon på felg og dekk. (Dere ser felgene på bildet øverst på siden. Ikke noe unormalt her.)

 

Jeg kommer snart med kopi av kontroll lappen fra Jessheim.

 

Harald, min kontrollør sa at han hadde rett til å beholde godkjennings papirene samt alle papirer jeg hadde levert til han. Jeg syntes dette hørte helt urimelig ut, og han tilbød seg til slutt å ta en kopi. Han ble borte i bare 15 min denne gangen, men han hadde ikke med seg kopier. Han bannet og var sur på kopimaskinen som ikke virket. Allikevel kunne jeg ikke få med meg papirene jeg hadde vist han. Frustrert og forbannet som jeg var, sprakk det for meg. Jeg skjelte han ut, og spant ut av halen. Ikke særlig voksent, men nødvendig for min del.

 

Nå 6. november har jeg fått ny etterkontroll hos biltilsynet i Drøbak. Det er flere måneder siden jeg burde ha vært der, men penger og tid har ikke strukket til å få fikset bilen. Jeg har overlevd lenge med avskiltingsbegjær. Trolig mye flaks, men sånn har det blitt. Det jeg har gjort nå, er å kjøpte nye fjærer. Fortsatt senkefjærer, men en god del høyere enn de gamle. Jeg har fått en 4-hjuls forstillingskontroll, hvor camberen selvfølgelig ikke var riktig. Det var bak det var litt avvik. De på mercedes merkeverkstedet jeg var hos, sa at dette var et vanlig problem. Det har ingen ting å si for kjøre egenskapene, og biltilsynet burde godkjenne bilen. Jeg er skeptisk til dette. Slik jeg kjenner de maktsyke pensjonistene som jobber hos biltilsynet, skal alt være 110% OK, og de har ikke slanke nok fingre til å se gjennom en dritt.

(Jeg må levere de gamle skiltene før kontrollen, og kjøre dit på prøveskilter, må jeg ikke?)

 

Jeg mangler en del papirer å vise dere, men det kommer senere. Jeg  ønsker å høre noen synspunkter rundt dette, og om noen har tips eller noe smart å komme med her.

 

Jeg er i ferd med å stue bilen i garasjen, og kjøpe meg en billigere bil. Ikke har jeg lyst å selge bilen, men har heller ikke lyst til å slite meg ihjel med å få godkjennt en bil som i praksis ikke finnes trafikkfarlig i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

!!! Da var endelig bilen plutselig helt ufarlig å kjøre! Yay til monopol etaten Statens Vegvesen. Personen som kontrollerte bilen min var en særdeles hyggelig kar. Drøbakk trafikkstasjon > Jessheim trafikkstasjon. Mannen hadde masse kunskaper om biler og hjulstilling. Han visste at det var problemer på disse bilene å få en 100% camber bak, og han så gjennom fingrene på de røde tallene. Ellers snakket vi masse og det hele gikk svært bra. Fikk litt skryt for en pen bil, og han skjønte ikke hvorfor "Jessheim-mannen" var så særs pirkete.

 

Det gjorde veldig godt, så i kveld fikk jeg ånden over meg til å bytte motorfester. Jeg skal si det gjorde susen. Jeg har ikke antydning til risting lenger, og bilen føles som ny. Da mangler jeg bare å få satt in el. vindu motorene (Hvilket jeg ikke klarer selv) og bytte intriør til det svarte jeg kjøpte av FrodeS.

 

:-({|= '

:headbang:

 

 

Er MBshopen i Oslo? Jeg skulle gjerne hatt en skiltplate. Er det mulig å hente det et sted selv, eller må det sendes?

Link to comment
Share on other sites

Du kan hente det hos FrodeS på Karihaugen i arbeidstiden hvis du spør pent. ;)

 

Ikkno problem det. Ellers så har også lokallaget en del effekter, så hvis du har tenkt deg innom på treff er det bare å høre med Arne.

 

Erfaringene dine med Jessheim trafikkstasjon høres veldig kjent ut. Tror jeg får ta meg en tur til drøbak neste gang, selv om det er litt ekstra vei å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...