TEH Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Et sikkert vårtegn her i familien er campingvognspørsmålet. Vi lurer på om vi skal gå til innkjøp av en. Budsjettet vårt er på 30000,-. Regner med at fallgruvene er like mange i denne prisklassen som ved bruktbil. Hvilke merker skal jeg se etter og hvilke skal jeg holde meg unna. Og hva skal jeg se etter av feil på en gammel vogn. Fuktskader vet jeg om, men er det andre ting? Er dette noe f.eks. http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1115222310681?finnkode=5392534&sid=6aVmLw4oo766068&pos=53 Gode råd mottas med takk! (Ja, jeg vet lokallag Oslo skal selge sin! Hadde tenkt meg en litt høyere klasse!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Redvar Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Prøv så godt du kan, og se inn i alle hjørner, under benker bak. Der er det lett for at det er fukt, det er også lettest og se om den har sneia borti noe, slik at den ikke er tett. Hobby, og Cabby er gode vogner, de er lettere en F.eks Bjølseth.Men de eldre Bjølseth'ene er noe bedre vinterisolert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest srhaugen Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 I den prisklassen finner du nok mye rart! På bildene i eksemplet ditt så ser jeg noe som kan være tegn til fuktgjennomslag i den ene endeveggen. Vær OBS på beslag til fortelt som er skrudd fast i vognsiden og som kan være kilde til lekkasje. På nyere telt brukes ikke slike beslag og en unngår derfor en kilde til lekkasje. Putene i vogna så også ut til å være møkkete og bærer preg av å ha vært fuktige. (Kondens og kroppsvesker...) Det er også noe ekstra 220V installasjon som bør sjekkes om det er gjort fagmessig. Det ser ut som om vogna har vannbåren sentralvarme som er nokså uvanlig for en Hobby av denne årgang. Vannbåren varme er normalt et stort pluss, men det er først i de senere år at tyskerne har begynt å skjønne hvordan det skal monteres for å virke optimalt... Truma luftbåren varme støyer og gir en mye dårligere fordeling av varmen. Når du skal handle en såpass gammel vogn så er fukt et reelt problem. Det er tvilsomt om selger gidder å spandere på en fukttest for en vogn i denne prisklassen. Bruk nesen! Lukter vogna vondt så finn noe annet! Rådet mitt er å handle så nytt og stort som mulig. Da er sjansen større for at hele familien finner seg til rette. Har du ikke pengene så vurder om det ikke vil lønne seg å låne penger for å kjøpe en vogn fra 1995 eller nyere. Vognene har bedre utstyr og finnes da i 2,5 meters bredde som utgjør enormt i bo-komfort! Finner du etter en sesong ut at dette ikke var noe så selger du bare vogna. Har du kjøpt et kurant merke så selger du kansje vogna for samme pris som da du kjøpte den noen måneder tidligere, og har da kun hatt minimale renteutgifter! Definer behovet ditt før du begynner å lete. Pris, størrelse, vekt (Har eller trenger du BE sertifikat?) planløsninger, varmesystem, fortelt, vintercamping osv. Min erfaring med eldre Hobby er at de er dårlig sammenskrudd. Dette har en viss sammenheng med at de er lette, men materialvalgene i vognene er også porøse og dårlige slik at inventar faller fra hverandre... Dette har dog blitt mye bedre de sinere år. Selv startet jeg med en Hobby fra ca. 1990 (?) med Truma Luftvarme. Greit til sommerbruk, kaldt på vinter og interiøret løsnet. Neste vogn var en 1997 Knaus Azur 590TK 2,3 m bred boggivogn med Primus vannbåren varme og elektrisk gulvvarme. Kjempevogn og en helt annen kvalitet enn Hobbyen. Nyere tyske vogner slik som Hobby, Knaus, LMC og Burstner gir veldig mye vogn for pengene sammenlignet med de skandinaviske vognene (Bjølseth, Kabe, Cabby, Polar og Solifer). De kontinentale vognene scorer etter min mening også veldig høyt på innvendig design, noe som spesielt Bjølseth bør begynne å begymre seg over... Vogna jeg har nå er en 2002 Polar 590E med 2,5 m bredde. som du finner for salg her. Denne vogna kjøpte jeg fordi skikkelige soveplasser og vinteregenskaper ble veldig viktig. Her kan jeg ha fast oppredd 4 senger og fortsatt ha 2 sittegrupper ledige til bruk. Jeg ser at jeg holder på å ta helt av her... Kan jo tipse deg om Magnes Camping og Caravansider som nå også har fått et diskusjonsforum opp å gå. Her skulle du finne info om det meste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Chriz Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Som nevnt er jo fukt et evigvarende problem på eldre vogner. Kjenner du noen som har en slikt fukttester ? Da er en jo langt på vei...Jeg hadde ikke lagt 30 lapper i en så gammal vogn uten og vite.Er en sånn vogn blitt fuktskadet kan du få de for slikk og ingen ting. Er vogna pen og ikke noe farlig fuktighet så er det jo ofte hva en selv liker som avgjør. Slikt som el-anlegg osv. er ganske enkelt på slike vogner og ofte finner man ut av slikt selv, men har en null peil selv kanskje greit at noen ser på det. Er fluss av slike vogner så noe bra eksemplar burde du finne. Lykke til. Har en slik gammel sak selv (bilde funnet på nettet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Tusen takk for informative svar Kan virke som vi heller mot å spare ett år til, for å styrke egenkapitalen. Vil nok da havne på et budsjett rundt en 120' - 130' Men en ting lurer jeg på. Hva er det som er Campingvognenes svar på Mercedes. Går det an og rangere dem på samme måte som biler. F.eks Mercedes = komfort, holder evig, høy kvalitetsfølelse, Toyota = Driftsikkert, traust, lavt verditap, VW = selger i bøtter og spann men sliter med kvaliteten, Rolls Royce = luxury all the way. Kan man skille de forskjellige vognmerkene på samme måte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Gode råd mottas med takk! Morn. Jeg kan egentlig ikke mye om campingvogn. Den du hadde funnet fram der så ikke så altfor gæren ut ved første øyekast.Bare et par ting jeg ville tenkt på : boogie ? Ei vogn med 4 hjul er mye mer stabil enn ei med 2, i hvertfall når det blir litt lengde på dem. Jeg syns den du linket var i lengste laget for en aksling. Soverom? Skal du ha med barna på tur, eller skal det være bare to voksne, eller, eller ? Det er greit å kunne "stenge av" et av rommene, så det blir litt "privat", selv om det jo er begrenset privatliv i ei vogn.Køyesenger eller dobbeltseng? Det meste i ei vogn kan bygges om, men det er ganske tungvint å måtte bygge om mellom seng/sofa hele tida. Man får heller ikke muligheten til å "slenge seg nedpå" innimellom når noen av sengeplassene må brukes som sofa om dagen. Gass. Vogna du viste er 21 år gammel. Gassanlegget bør ha hatt en service eller 15. Og så var det selvsagt dette med fukt. Undersøk hvordan den har vært lagret. Det er nok ikke noen fordel for ei vogn å stå ute hver vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Chriz Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Jaha? Jeg skal ikke nekte for det jeg, men det lille jeg har kjørt med campingvogn, så virker båggi mye mer stabilt. Adria 370n jeg har hjemme greier seg fint med én aksling, mens en Safari 580 elns var et vinglete helvete med bare én. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 boogie ? Ei vogn med 4 hjul er mye mer stabil enn ei med 2' date=' i hvertfall når det blir litt lengde på dem. Jeg syns den du linket var i lengste laget for en aksling. [/quote'] Når jeg var liten, var vi ofte på ferie med campingvogn i Danmark. Da alltid med 5-5,5 meters vogner (leievogner). De var alltid med enkelaksling. Det var aldri noe problem ifølge fatter'n. For min del er det også et vektspørsmål. Boogie har ofte høy totalvekt og da jeg mangler "e" i førerkortet, må jeg (med min bil) holde meg under 1410kg i totalvekt på vogna. Hadde jeg hatt "e" kunne jeg ha gått opp hele 90kg på totalvekta på vogna Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Det har jeg hørt også!! Jaha? Jeg skal ikke nekte for det jeg' date=' men det lille jeg har kjørt med campingvogn, så virker båggi mye mer stabilt. Adria 370n jeg har hjemme greier seg fint med én aksling, mens en Safari 580 elns var et vinglete helvete med bare én. [/quote'] Da må den vel ha vært feil lastet... Anyway, skal ut å titte på en etterpå, den vogna Chriz viste bilde av faktisk. http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1115363964675?finnkode=5446691&sid=6aF9wwc1b964669&pos=2 Vi er fortsatt litt i tvil om hva vi bør gjøre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest srhaugen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Det stemmer nok at en boggi-vogn i de fleste tilfeller vil være "roligere" og mer stabil. Dette betyr blant annet at sikkerhetsmarginen til hastigheten vogna vil begynne å wobble på blir større. En campingvogn som begynner og wobble har du ikke lyst til å oppleve... Noen ulemper er det dog, noen er allerede nevnt:Vognen blir vesentlig tyngere å manuvrere for hånd, noe som av og til er nødvendig for å få parkert vogna akkurat der en ønsker. På mange Campingplasser er det trangt og det er ikke alltid det er fysisk plass til å dytte vogna helt på plass med bilen.Vogna blir tyngere enn en enkeltakslet. Kan være utslagsgivende på hva en har lov til å trekke.Mye større dekkslitasje enn på en enkeltakslet vogn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bengt E Jacobsen Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Jaha? Jeg skal ikke nekte for det jeg' date=' men det lille jeg har kjørt med campingvogn, så virker båggi mye mer stabilt. Adria 370n jeg har hjemme greier seg fint med én aksling, mens en Safari 580 elns var et vinglete helvete med bare én.[/quote'] Hei. Jeg kjører mye med vogn, og det må sies at å kjøre enkelaksel er best etter min oppfattning. Alt under 590 er det stortsett ikke boggie på i dag.Hvis vogna vingler er det fordi den er feilt lastet. Det er ikke mange kg feil før vogna er rar å ha etter.Som det blir sagt her er det mange bakdeler med boggie, den største etter min mening er at dekkene er mindre og det gjør at vogna blir tyngere å dra på. (jeg Har en Knauz Azure Royal 560 med enkel aksel 2000 mod) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Anyway' date=' skal ut å titte på en etterpå, den vogna Chriz viste bilde av faktisk. http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1115363964675?finnkode=5446691&sid=6aF9wwc1b964669&pos=2 Vi er fortsatt litt i tvil om hva vi bør gjøre... [/quote'] Da har vi sett på den og det var vel egentlig det jeg tenkte meg. Rommet til gassbeholderen var tydelig fuktskadet. Veggene var våte og svarte. Inne så den helt grei ut. Så ingen tegn til gjennomtrengning av fukt foran i vogna, men det er vel bare et tidsspørsmål. Den trengte nye dekk, felgene var rustne og fæle, så det spørs vel om ikke de bør byttes også. Batteriet var kaputt og laderen tror jeg har sett lyset. Ellers så så alt greit ut, alle skapdører virket som de skulle og slitasjen er nok gjennomsnittlig. Og vogna er en '89 mod, ikke en '92 som det står i annonsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 [quote="Bengt E JacobsenHvis vogna vingler er det fordi den er feilt lastet. Det er ikke mange kg feil før vogna er rar å ha etter. Den var nok ganske så riktig lastet, men den var ganske så tung. Tror den veide ca. 1100 kg tom. Jeg kjører en del med bilhenger også, og det er i hvertfall vesentlig mer stabilt. @TE : Hørtes ut som et knallkjøp det der ! Til ca. 4000,- elns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bengt E Jacobsen Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 [quote="Bengt E JacobsenHvis vogna vingler er det fordi den er feilt lastet. Det er ikke mange kg feil før vogna er rar å ha etter. Den var nok ganske så riktig lastet, men den var ganske så tung. Tror den veide ca. 1100 kg tom. Den var nok feilt lastet.Du må huske at en tilhenger ikke har det overhenget foran, bak akselen som en campingvogn har.1100 kg er ikke mye. min veier 1350 tom. da vi var på ferie ifjor veide bil, vogn 3200 kg og var som en drøm å kjøre.Jeg prøvde med å legge ca 10 kg med utstyr bak i vogna kontra det å ha det i front og det var en stor forskjell.jeg belaster kroken med ca 75, 80 kg. Og da er den fin å kjøre med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bamzemums Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Hvis vogn skal brukes som "kjørevogn" har jeg hørt flere sier at enkel aksel er bedre en boggi og kjøre med.... Uten at jeg selv vet Jaha? Jeg skal ikke nekte for det jeg' date=' men det lille jeg har kjørt med campingvogn, så virker båggi mye mer stabilt. Adria 370n jeg har hjemme greier seg fint med én aksling, mens en Safari 580 elns var et vinglete helvete med bare én.[/quote'] er forskjell på gamle og nye vogner Frode, utviklinga går fremover der og Nye enkelt aksla vogner er MYE mer stabile og avbalanserte enn de var før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 er forskjell på gamle og nye vogner Frode' date=' utviklinga går fremover der og Nye enkelt aksla vogner er MYE mer stabile og avbalanserte enn de var før.[/quote']DET kan jeg skrive under på. Gikk fra '79 Bürstner på 3-4 meter og 800kg til '03 Hobby 560 KMFe og 1600kg, og den er VESENTLIG roligere bak bilen, i stort sett alle hastigheter (under 120km/h ihvertfall) Den har stabilisatorkobling som stiver opp for både sidevis og lengdeveis sving - ville aldri kjøpt vogn uten dette etter å ha sett hvor godt det hjelper på. Så, til det opprinnelige spørsmålet: Tror ikke jeg ville kjøpt en vogn i 30.000kr-klassen om det ikke var veldig gode grunner for det - mye av det som selges så billig ER nedsarvet og 20-30 år gammelt. (At denne spesielle vogna er svart i gasskassen betyr ingenting, den er påklistret utenpå selve vogna og har ingen krav om tetthet. ) Sånn rent bortsett fra 'noe' høyere pris er Hobby's nyere 500/560 KMFe-modeller ypperlig om du har barn, når det blir kveld stenger man veggen foran køyene og kan fortsatt leve normalt, samt at de er passe store for å dra rundt med. Sjekk bildene på http://hobby.henriksens.net/ for å se hvordan løsningen er på disse, vi har 3 køyer i høyden bak, standard er 2. Hobby 500KMFe er 'lillebroren' til 560'n vår, den har maksvekt 1400kg (kan være øket til 1500 v/bestilling), 2.30 bredde, ellers veldig lik vår i innredning. Her er en (uten bilde) http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1115568034868?finnkode=5430275Planløsning: Hva med å leie en vogn i år og få sett på ting, så kan du kjøpe ny(ere) til neste sesong? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Leievogn utgår. Det koster skjorta, buksa OG skoa. Dessuten har vi bestilt oss en tur til Kreta i august, så det passer egentlig bra med et "spareår" for å kjøpe noe ordentlig. Har sett litt på Hobby og synes at disse løsningene er det bestefor oss Men problemet mitt er vekt. Så i vognkortet mitt at egenvekta på bilen min er 1370kg, og det er ikke akkurat fust med vogner med totalvekt lik eller under det. Har også sett på Wilk S3 490TK'Her er en annonse på en slik vogn, ett år gammel.[/img] Men det er morsomt å kikke da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Men problemet mitt er vekt. Så i vognkortet mitt at egenvekta på bilen min er 1370kg' date=' og det er ikke akkurat fust med vogner med totalvekt lik eller under det. [/quote']Døh, se å få deg BE, det er ikke sååååå vanskelig!!Men det er morsomt å kikke da Heldigvis er det fortsatt gratis å drømme litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Døh' date=' se å få deg BE, det er ikke sååååå vanskelig!![/quote'] Grøsser ved tanken på en ny runde med kjøreskole og oppkjøring på vegstasjonen. 5000 som pakkepris er visst hva kjøreskolene opererer med. Vi får se hva tiden bringer, men det frister ikke når man kan unngå det. Det er da noen vogner rundt 5 meter som ligger på rundt 1300-1360kg. Men hadde jeg hatt en E-klasse med 2100 som hengervekt, hadde jeg nok krøpet til korset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Døh' date=' se å få deg BE, det er ikke sååååå vanskelig!![/quote'] Grøsser ved tanken på en ny runde med kjøreskole og oppkjøring på vegstasjonen. 5000 som pakkepris er visst hva kjøreskolene opererer med. Vi får se hva tiden bringer, men det frister ikke når man kan unngå det. Det er da noen vogner rundt 5 meter som ligger på rundt 1300-1360kg. Men hadde jeg hatt en E-klasse med 2100 som hengervekt, hadde jeg nok krøpet til korset. Hvem nevnte kjøreskole Du er nok for sent ute. Selv lånte jeg bare en henger og kjørte opp med pappas bil, men nå krever de visst bremsepedaler på den andre siden. Det burde imidlertid være mulig å få leid en bil uten at det koster allverdens. Noen teori eller slikt har du ikke bruk for. Bare husk at lysene på hengeren skal kontrolleres for hver gang hengeren har vært plugget fra bilen, at lasten forskyver seg _forover_ under kjøring, ta gode svinger, max 80 og litt sånt elementært. Selv hadde jeg ikke hatt lappen mer enn et halvt år da jeg kjørte opp med henger, allikevel var det ganske så enkelt. Jeg ville i hvertfall vurdert å forhøre meg litt. Kanskje du finner en trafikkstasjon som ikke krever ekstra pedaler også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Det er litt annerledes nå. Nå er det obligatorisk med to timers kurs med lastsikring og to timer med kjøreopplæring. Også kommer oppkjøringen i tillegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Det er litt annerledes nå. Nå er det obligatorisk med to timers kurs med lastsikring og to timer med kjøreopplæring. Også kommer oppkjøringen i tillegg Du har visst helt rett... igjen... Nye regler f.o.m. i år. Jeg ble tilfeldigvis stående og preke litt med en på jobben som driver med det. Eneste trafikkskolen han hadde funnet som tilbyr opplæring på BE var eidsvoll trafikkskole, og de tar 700 pr. time for bil og henger. Og som du sier, man trenger to timer. På oppkjøringen er det krav om utvendige speil, men _ikke_ pedalsett. Det skal imidlertid være last i hengeren (min. 800 kg), og bilen man kjører opp med skal være 5-seter og ha manuelt gir(!) Oppkjøring koster visst ca. 1000,- ... En helt annen ting, er at nå som det har blitt skjerpede regler for opplæringen, så vil de visst også bli mer nøye på kontroller av at folk kjører lovlig. Du får trøste deg med at BE er den klassen med lavest strykprosent. Kun 7%. Han kollegaen min er litt oppgitt. Da han var 16, tok han lappen på traktor. Han kan kjøre ubegrenset tonn i 80 km/t, og det har han kunnet siden han var 16, men å henge hestehengeren etter Terracanen sin og kjøre i 80, det har han ikke lov til. 16-åringer som tar traktorlappen nå kan ikke kjøre over 40, og ikke med mer enn 24 tonn totalvekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 For å være ærlig tror jeg at disse nye klassene og reglene bare skaper mer forvirring og frustrasjon enn nytte. Her har vi med en som har hatt for lite å gjøre spør du meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Men problemet mitt er vekt. Så i vognkortet mitt at egenvekta på bilen min er 1370kg' date=' og det er ikke akkurat fust med vogner med totalvekt lik eller under det. Har også sett på Wilk S3 490TK'.........Men det er morsomt å kikke da [/quote']Kikk, for all del kikk alt du kan. Men du burde også prøve litt, det er jo noen som synes det er greit å pakke opp og ned sengeklær morgen og kveld, jeg synes det er no dritt å styre med, spesielt når man har barn eller har noenlunde fullt i vogna. Får heller være at man ikke kan sitte 15 stykker i vogna (hvorfor søren skal man nå trenge DET da) som det gjerne er lagt opp til i gamle vogner. Synes den Wilk'en så grei ut den, med køyesenger og alt, men husk å sjekk vognkortet for vekt, det er mange lure tolkninger ute å går når det gjelder vekt på vogn og hva du kan dra... Tror nok 'E'-en tvinger seg fram om du ser for deg en framtid med vogn.(Og naturligvis en skikkelig bil med turbodiesel da...) duckin' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bamzemums Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 En annen ting du burde være nøye på er oppvarminga i vogna, IKKE kjøp vogn med bare varmluft(truma og sånt skit) kjøp en vogn med sentralfyr(alde eller primus) så har du jevn og fin varme og ikke minst slipper å høre den jævla varmlufta som står å bråker som fy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.