FrodeS Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Nå blir det spennende å se (høre) om jeg har begitt meg ut på noe jeg ikke burde. Jeg vil ha litt dunk-dunk i bilen. Jeg er vant med en kasse med 2X8" som i grunn spiller greit. Nå kjører jeg rundt uten noe, og savner basskassa. Siden jeg ikke vil pælme ut reservehjulet har jeg egentlig to valg : 1. hive inn en eller annen slags kasse, som må tas ut når klappsetet skal brukes 2. prøve å lage en kasse som passer mellom seteryggen på baksetet og seteryggen på klappsetet. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på 2. Problemet er jo bare at jeg ikke kan noe om å bygge sånt, så det kan jo hende dette er dømt til å misslykkes. Jeg har fra før av 2 8" elementer som står i den samme kassa jeg kjøpte dem med. Disse har jeg hatt i tre forskjellige biler, og de har funket greit. Planen var å bygge inn en 12" som jeg har liggende (kanskje til salgs ), men den blir det jo ikke plass til. Siden sola skinner og jeg ikke hadde noe bedre å foreta meg akkurat da, fant jeg fram noen isoporplater, tommestokken, leatherman og en kulepenn. Dette er hva jeg får plass til : Kan det bli bra? Jeg har selvsagt ikke planer om å bygge kassa i isopor, dette var bare en prøve for å se hva jeg har plass til. Tenkte å kjøpe noe MDF og stikke til onkelen til pappa, som har et lite snekkerverksted og se hva jeg kan få til. Siden kassa akkurat får plass mellom seteryggene må jeg felle elementene litt ned i overflaten, så de ikke stikker utenfra. Jeg ser for meg basserne pekende bakover. Burde jeg heller ha dem forover, inn i seteryggen? Kanskje jeg skulle ha 4 bakover og 2 forover? Kassa blir ca. 40 liter innvendig. Kommentarer? Noen tips før jeg setter i gang? Quote
Thomas Madsen Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Tror du vil slite med 4stk i så liten kasse.. Hva med om du kjører 2 stk og "rør" ut på siden da ? Quote
Asbjørn.S Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Hei hopp. Her er et par verktøy som er gratis og vil hjelpe deg med parameter utrekning. Er viktig å få riktig mål på kassen slik at du ikke mister effekten eller at bassene spiller helt mongo Du trenger databladet på bassene du skal bruke. http://www.ajdesigner.com/speaker/index.php Quote
FrodeS Posted May 6, 2007 Author Posted May 6, 2007 Hei hopp. Her er et par verktøy som er gratis og vil hjelpe deg med parameter utrekning. Er viktig å få riktig mål på kassen slik at du ikke mister effekten eller at bassene spiller helt mongo Du trenger databladet på bassene du skal bruke. http://www.ajdesigner.com/speaker/index.php Jeg skal glane litt på det der, og også høre etter datablad på subberne. 12"ern min skulle visst ha ca. 30-40 liter kasse, og 4 8" skal visst tilsvare omtrentlig 1 12". Derfor håper jeg 40 liter skal være nok. Tror du vil slite med 4stk i så liten kasse.. Hva med om du kjører 2 stk og "rør" ut på siden da ? Problemet mitt er at det ikke er plass til mer kasse, og 4 spiller vel høyere enn 2 ? Med rør blir det vel fort en del mer pes med beregning av nøyaktig volum og slikt ? Quote
Hauk Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Målene dine tilsvarer vel en kasse uten bassrefleks, tenker jeg. De subbene jeg har vært borti har liten kasse når den er tett og nesten dobbelt så stor når kassen er portet. Kunne det vært noe å lagd den kassen din med fire stk. men bare to tilkoblet mens de andre er slaver? (To slår da inn og to ut). Vet også at du kan "lure kassen større" med høyttalerull, ikke bruk vanlig isolasjon i tilfelle. Jeg prøvde selv en gang da kassen egentlig skulle vært større. Stappet den med denne hvite ulla og kassen brummet mye flottere, som om størrelsen var optimal. Tror jeg ville satt subbene bakover, siden jeg alltid har hatt bedre erfaring med råere bass av det. Større område å boltre seg på, liksom. Dette funker jo bare når foldesetet er sammenlagt hos deg. Det som ihvertfall blir optimalt med kassen din, er at frontvegg og bakvegg ikke er parallelle, så bassen ikke "dør". Quote
FrodeS Posted May 6, 2007 Author Posted May 6, 2007 Målene dine tilsvarer vel en kasse uten bassrefleks, tenker jeg. De subbene jeg har vært borti har liten kasse når den er tett og nesten dobbelt så stor når kassen er portet. Var det jeg fikk beskjed om når det var snakk om kasse til 12"ern i hvertfall. Kunne det vært noe å lagd den kassen din med fire stk. men bare to tilkoblet mens de andre er slaver? (To slår da inn og to ut). At altså kun to "jobber" ? Det kan selvsagt testes. Jeg tenkte å koble på to terminaler, med to høyttalere til hver. Vet også at du kan "lure kassen større" med høyttalerull, ikke bruk vanlig isolasjon i tilfelle. Det sitter masse i den gamle kassa som jeg tenkte å plukke ut. Spent på å se om det er nok. Hvordan kan dette gjøre kassen "større"? Jeg prøvde selv en gang da kassen egentlig skulle vært større. Stappet den med denne hvite ulla og kassen brummet mye flottere, som om størrelsen var optimal. Tror jeg ville satt subbene bakover, siden jeg alltid har hatt bedre erfaring med råere bass av det. Større område å boltre seg på, liksom. Dette funker jo bare når foldesetet er sammenlagt hos deg. Bassen vil nok bli noe "dempet" med foldesetet nede, ja. Det vil jo normalt være nede, men kjekt å kunne sette det opp uten å først måtte hjem og hive ut kassa. Det som ihvertfall blir optimalt med kassen din, er at frontvegg og bakvegg ikke er parallelle, så bassen ikke "dør". Du tenker da på veggene i kassa, eller i forhold til bakluka på bilen? Quote
Hauk Posted May 7, 2007 Posted May 7, 2007 To jobber ja, stemmer det. Dette med ull har noe med frekvenser, resonanser og fysikk å gjøre. Det funka iallefall veldig bra for meg og andre som jeg har vært i kontakt med om dette. Jeg tenker på veggene i kassa når det gjelder død bass. Dvs. subben slår bakover treffer en parallell vegg og slår rett i retur-------flat lyd. Quote
Frode Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 De kan bare peke rett bakover, prøv å lage kassen så stor som mulig, feks ved å la front platen være loddrett og bakplaten følger seteryggen, da får du sikkert et par liter til. Fyll opp med tung rockwool, det er det beste dempematerialet for høytalere, ta gjerne litt "filt" eller duk av tøy akkurat rundt elementet slik at du unngår for mye støv/løs isolasjon som vil legge seg på baksiden av elementet. Bruk MDF, minimum 18-20mm og helst dobbel front for å få kassen stabil..! Trykkammer gir fast og fin bass og er lettere å drive for forsterkeren, men spiller ikke like høyt, og de volummålene du har er nok for trykkammer. Med basserefleks så trengs det en stor strømsterk forsterker for å få bassen klar og balansert, for liten forsterker lager bare mye rumling, sikkert kult når du er 17 og spiller din første AC/DC skive men jeg antar du er ute etter noe litt mer raffinert.... En 12" er holder i massevis, bare den få rett forsterker og godt med strøm, 8" derimot kan bli veldig bra men en 8" går ikke like dypt som en 12" de spiller bra i litt høyere frekvens. Har hatt gleden av å høre et godt anlegg med 2x8" subber spille rævva av mye større systemer så det går bare alle delene er korrekte... Hvilken forsterker skal du kjøre..? Kjører du 8"`erne i parallell eller i serie.? Quote
FrodeS Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 De kan bare peke rett bakover, prøv å lage kassen så stor som mulig, feks ved å la front platen være loddrett og bakplaten følger seteryggen, da får du sikkert et par liter til. Hmm.. Leste du dette om 7-seter og å kunne bruke klappsetet uten å måtte ta ut kassa først? Fyll opp med tung rockwool, det er det beste dempematerialet for høytalere, ta gjerne litt "filt" eller duk av tøy akkurat rundt elementet slik at du unngår for mye støv/løs isolasjon som vil legge seg på baksiden av elementet. Bruk MDF, minimum 18-20mm og helst dobbel front for å få kassen stabil..! MDF tenkte jeg å handle inne snart. Skal vurdere det med dobbelt, men tror du det er nødvendig med såpass små elementer og såpass kort til kantene øverst og nederst? Når det gjelder isolasjon inni kassa så får jeg motstridende beskjeder om det. Kan noen forklare meg hva hensikten er, hva jeg oppnår ved å ha det i, og hva jeg evnt. oppnår ved å ikke ha det i? Hva er fordeler / ulemper? Trykkammer gir fast og fin bass og er lettere å drive for forsterkeren, men spiller ikke like høyt, og de volummålene du har er nok for trykkammer. Ja, for 12"ern var det det. Ca. 30 liter for trykkammer og det dobbelte for bassrefleks. Med basserefleks så trengs det en stor strømsterk forsterker for å få bassen klar og balansert, for liten forsterker lager bare mye rumling, sikkert kult når du er 17 og spiller din første AC/DC skive men jeg antar du er ute etter noe litt mer raffinert.... Ja, litt i hvertfall En 12" er holder i massevis, bare den få rett forsterker og godt med strøm, 8" derimot kan bli veldig bra men en 8" går ikke like dypt som en 12" de spiller bra i litt høyere frekvens. Har hatt gleden av å høre et godt anlegg med 2x8" subber spille rævva av mye større systemer så det går bare alle delene er korrekte... Vet du hva slags 8" det var? Jeg har tittet litt rundt, og det ser ut som det er få 8" som er oppgitt til noe særlig mer enn 200W RMS (men så er ikke w alt heller, da). Det blir ikke å bruke noen 12" (ikke plass), men altså 4 stk 8" (du ser såvidt sirklene på isoporkassa jeg har laget) Hvilken forsterker skal du kjøre..? Sony Xplod XM-SD61X elns. http://www.bizrate.com/caramplifiers/sony-xm-sd61x-1-channel-d-amplifier--pid325124301/information.html Kjører du 8"`erne i parallell eller i serie.? De er 4 ohm, så det blir 2 og 2 i paralell (2 ohm) og de to settene i serie (eller motsatt). Da havner jeg tilbake på 4 ohm. Skulle gjerne vært nede i 2 ohm, men det går ikke med 4x 4ohm. Quote
Frode Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Hmm.. Leste du dette om 7-seter og å kunne bruke klappsetet uten å måtte ta ut kassa først? Dvs at isoporen er MAX størrels som kan brukes.? Hvis det er tilfelle så vi du få mer guffe med å bruke 2 elementer enn 4, jeg tror ogå X-plode forsterkeren din vil like 2 x 8" i prallell og brokoblet hvis den tåler 2 Ohm i brokoblet stadie da.? MDF tenkte jeg å handle inne snart. Skal vurdere det med dobbelt, men tror du det er nødvendig med såpass små elementer og såpass kort til kantene øverst og nederst? Hvis du vil ha en stram bass så må du ihvertall stive av kassen invendig feks med en plate og to på tvers i det området som bassene står slik at du slipper vandring, det reduserer "fastheten" i bassen betraktelig hvis frontplaten er for "myk" Når det gjelder isolasjon inni kassa så får jeg motstridende beskjeder om det. Kan noen forklare meg hva hensikten er, hva jeg oppnår ved å ha det i, og hva jeg evnt. oppnår ved å ikke ha det i? Hva er fordeler / ulemper? Hele vitsen med isolasjone er å dempe invendige resonanser, dvs du ønsker ikke å ha "ekko" i kassen, og uten denne dempingen så vil elementet "blafre" og bassen vil være uklar. I bladet High Fidelity hadde de en repotasje om å bygge subber, der gikk de enda lengre, det er da for hjemmebruk og top end men det trenger vi ikke gå inn på her. Hiv inn isolasjon du, jo tyngre jo bedre demping, bare ha det i bakhodet.!!.. Vet du hva slags 8" det var? Jeg har tittet litt rundt, og det ser ut som det er få 8" som er oppgitt til noe særlig mer enn 200W RMS (men så er ikke w alt heller, da). Det blir ikke å bruke noen 12" (ikke plass), men altså 4 stk 8" (du ser såvidt sirklene på isoporkassa jeg har laget) Er litt usikker om det var Focal eller Rockford, og jeg er faktisk usikker på om de sto i trykkammer eller bassrefleks.... Sony Xplod XM-SD61X elns. Den kan bli litt liten til å drive 4 x 8", som sagt tidligere 2 x 8" brokoblet eller dobbelt spolet 12" brokoblet det er bedre.! Quote
FrodeS Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 Dvs at isoporen er MAX størrels som kan brukes.? Jepp. Blir 43 liter volum regnet jeg meg fram til Hvis det er tilfelle så vi du få mer guffe med å bruke 2 elementer enn 4, jeg tror ogå X-plode forsterkeren din vil like 2 x 8" i prallell og brokoblet hvis den tåler 2 Ohm i brokoblet stadie da.? Det er en monoforsterker. Den er stabil ned i 2 ohm, ja. Tror ikke power fra forsterkeren skal være det som setter grensene her. Hvordan kan 2 elementer gi mer guffe enn 4? Pga. at jeg får utnyttet forsterkeren bedre? Jeg kjører 2 8" i bassreflekskasse nå. De drar jeg i serie (8 ohm) fra forsterkeren. Det er i hvertfall ikke forsterkeren det står på. i 4ohm skal den yte dobbelt så mye, så sånn sett burde den greie å dra det like godt, bare jeg sørger for strømforsyning nok. Hvis du vil ha en stram bass så må du ihvertall stive av kassen invendig feks med en plate og to på tvers i det området som bassene står slik at du slipper vandring, det reduserer "fastheten" i bassen betraktelig hvis frontplaten er for "myk" Skjønner. Skal se hva jeg kan få til der. bør la seg løse på et vis. Hele vitsen med isolasjone er å dempe invendige resonanser, dvs du ønsker ikke å ha "ekko" i kassen, og uten denne dempingen så vil elementet "blafre" og bassen vil være uklar. I bladet High Fidelity hadde de en repotasje om å bygge subber, der gikk de enda lengre, det er da for hjemmebruk og top end men det trenger vi ikke gå inn på her. Hiv inn isolasjon du, jo tyngre jo bedre demping, bare ha det i bakhodet.!!.. Jeg kan jo uansett prøve både med og uten. Skal kassa være fullspekket med isolasjon, eller skal det bare være litt på veggene? Quote
Frode Posted May 8, 2007 Posted May 8, 2007 Det er en monoforsterker. Den er stabil ned i 2 ohm, ja. Tror ikke power fra forsterkeren skal være det som setter grensene her. Hvordan kan 2 elementer gi mer guffe enn 4? Pga. at jeg får utnyttet forsterkeren bedre? Jeg kjører 2 8" i bassreflekskasse nå. De drar jeg i serie (8 ohm) fra forsterkeren. Det er i hvertfall ikke forsterkeren det står på. i 4ohm skal den yte dobbelt så mye, så sånn sett burde den greie å dra det like godt, bare jeg sørger for strømforsyning nok. Du er inne på det, 2 elementer som er utnyttet maksimalt gir mye bedre og fastere bass og ikke minst lydtrykk enn 4 stk som mest sannsynlig vil "blafre" pga at forsterkeren ikke har store nok strømforsyninger (innebygde).... så selv om du har 1 eller 10 kondiser så hjelper det ikke når forsterkeren ikke kan levere det.... Så om du får de 4 elementene ned i samme motstand som to så må du fortsatt gi dobbelt så mye strøm for å holde kontroll på elementene, derfor tror jeg du vil få problemer med 4 x 8", det går sikker fint på vanlig volum, men skrur du opp litt vil bassen fort bli "pløsete/blafrende"....... Når det gjelder isolasjon er det egentlig viktigst å få stoppet "ekko", så legg ei kjukk matte i bunn og litt filt/tøyduk oppå så ikke støvet går inn i elementet.... Du må ihvertfall ikke kjøre uten noe som helst, får en slik "rom" klang i kassen, det høres faktisk ekstremt godt uten noen form for demping i kassen..... Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Du er inne på det, 2 elementer som er utnyttet maksimalt gir mye bedre og fastere bass og ikke minst lydtrykk enn 4 stk som mest sannsynlig vil "blafre" pga at forsterkeren ikke har store nok strømforsyninger (innebygde).... så selv om du har 1 eller 10 kondiser så hjelper det ikke når forsterkeren ikke kan levere det.... Jeg skjønner. Jeg tror ikke det skal være noe problem med den forsterkeren. Den leverer rimelig greit. Den har null problemer med å dra to 8" ved 8 ohm nå. Den har såpass strømforsyninger at den er oppgitt til dobbel effekt i 2 ohm som i 4 ohm. Hvis vi ser bort fra om forsterkeren orker eller ikke, er det da noen grunn til at 2 elementer er bedre enn 4? Så om du får de 4 elementene ned i samme motstand som to så må du fortsatt gi dobbelt så mye strøm for å holde kontroll på elementene, derfor tror jeg du vil få problemer med 4 x 8", det går sikker fint på vanlig volum, men skrur du opp litt vil bassen fort bli "pløsete/blafrende"....... Jeg har dem altså i 8ohm nå. Får dem ned i 4 ohm, og forsterkeren skal levere dobbelt så mye i 4 ohm som i 8 ohm. Sånn sett burde det vel funke greit? Jeg tror uanspett ikke denne forsterkeren skal ha noe problem med å dra 4 8". Når det gjelder isolasjon er det egentlig viktigst å få stoppet "ekko", så legg ei kjukk matte i bunn og litt filt/tøyduk oppå så ikke støvet går inn i elementet.... Du må ihvertfall ikke kjøre uten noe som helst, får en slik "rom" klang i kassen, det høres faktisk ekstremt godt uten noen form for demping i kassen..... Ok. Jeg får prøve meg fram litt og se hvordan det arter seg. Hva gjør jeg med sammenføyinger i kassa? Klemmer på trelim og skrur det hele sammen? Skal jeg ha på noe fugemasse eller slikt til slutt for å få det helt tett? Quote
Frode Posted May 9, 2007 Posted May 9, 2007 Hvis vi ser bort fra om forsterkeren orker eller ikke, er det da noen grunn til at 2 elementer er bedre enn 4? Nei da er klart 4 elementer mye bedre, men kjøp nå 4 ohms elementer beregnet for bil, de er lettere å drive og har som regel høyere db per Watt enn et 8ohms elemnet som er beregnet for hjemmebruk (som regel).... Når det gjelder sammenføyningen i kassen så bruker du tre-lim og skruer, husk å "for" borre i MDF slik at det ikke sprikker. Når alt utenom bakplaten er skrudd i sammen legger du silikon eller lignende i alle skjøtene, så får du bruke fingrene på gjenværende skjøter når bakplaten er skrudd fast, det er ekstremt viktig at alt er tett i en trykkammer kasse. Trekk igjennom kablene og legg silikon rundt gjennomføringen, husk kraftige kabler til subber, kjøp et par tre meter på bilradiospesialisten og legg i en hundrings eller tre i kabel.... Quote
FrodeS Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Hvis vi ser bort fra om forsterkeren orker eller ikke, er det da noen grunn til at 2 elementer er bedre enn 4? Nei da er klart 4 elementer mye bedre, men kjøp nå 4 ohms elementer beregnet for bil, de er lettere å drive og har som regel høyere db per Watt enn et 8ohms elemnet som er beregnet for hjemmebruk (som regel).... 8ohm hadde jo faktisk ikke vært så dumt, for da kunne jeg kjørt alle i paralell og kommet ned på 2 ohm Jeg kjøpte for noen år sida ei basskasse med 2x8" fra Tryland Tekniske (www.tryland-tekniske.no) som har fulgt meg i tilsammen 3 biler. Jeg har snakket med han som driver sjappa, og han har to identiske elementer som jeg får for 890,- ferdig fraktet hjem til meg Når det gjelder sammenføyningen i kassen så bruker du tre-lim og skruer, husk å "for" borre i MDF slik at det ikke sprikker. OK. Greit tips. Jeg vet det jo egentlig, men det er fort gjort å glemme sånt. Når alt utenom bakplaten er skrudd i sammen legger du silikon eller lignende i alle skjøtene, så får du bruke fingrene på gjenværende skjøter når bakplaten er skrudd fast, det er ekstremt viktig at alt er tett i en trykkammer kasse. Siden kassa er trekantet, så blir det veldig vanskelig å sette den sammen uten å ha med bakplata. Det jeg lurte litt på, er å skru sammen de tre, også skrur jeg på en plate på hver side til slutt. Kan jeg ikke skru det hele sammen, og stikke hånda inn høyttalerhullene for å legge silikon? Det gjør meg ikkno å dra det ut med fingrene. Trekk igjennom kablene og legg silikon rundt gjennomføringen, husk kraftige kabler til subber, kjøp et par tre meter på bilradiospesialisten og legg i en hundrings eller tre i kabel.... Jeg har noe ganske solide greier liggende. Tenkte jeg skulle sette terminaler i den ene enden. Lurte på å sette i to terminale, som hver går til to elementer, høres det fornuftig ut? Quote
FrodeS Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 Det tar nok litt tid før jeg kommer så langt at jeg får bygget meg noen ny basskasse, så inntil videre satt jeg inn igjen den gamle kassa. For morroskyld koblet jeg høyttalerne i paralell, altså ned i 2 ohm belastning for forsterkeren. Det som overrasker meg litt, er at jeg syns jeg fikk en del mer trøkk nå. Er det fordi : Jeg har kjørt en måned uten basskasse og er blitt miljøskadd? Kassa står bak baksetene, mot tidligere rett bak vareveggen og at det er mer gunstig plassering? Fordi de er koblet til 2 ohm i stedet for 4? Jeg har en remote trukket fram, som jeg justerer volumet i bassen med. Det har aldri vært noe problem å få justert opp nok. Nå må jeg selvsagt ha den mye lavere, men jeg syns liksom det er mer trøkk når jeg drar på. Forresten helt sykt hvor mye det har å si med en liten basskasse i tillegg. Med bare 5" foran og 4" i bakdørene låter det jo helt dust, men med litt delefrekvenser og ekstra trøkk i bassen ble det jo som helt nytt anlegg. Quote
Håvard Bendiksen Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Bass er kommet for å bli. Jeg er avhengig Når det gjelder motstand og effekt er det jo slik at hvis man kobler høytalerne slik at det blir mindre motstand gir forsterkeren høyere effekt. (Fyttikatta, for en setning!) Jeg har ikke testet dette selv enda, men det høres jo rimelig ut at du får mer trøkk nå etter paralellkoblingen. Plassering er jo også viktig. Var det ikke en tråd her for en stund siden om dette med plasseering mot bakluke kontra baksete og forskjell i lyden med og uten masse dill i bagasjerommet? Quote
FrodeS Posted May 24, 2007 Author Posted May 24, 2007 Bass er kommet for å bli. Jeg er avhengig Jeg og. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg får løsnet skiltet igjen og lagt noe bak. Skrangler som f***. Når det gjelder motstand og effekt er det jo slik at hvis man kobler høytalerne slik at det blir mindre motstand gir forsterkeren høyere effekt. (Fyttikatta, for en setning!) Jeg har ikke testet dette selv enda, men det høres jo rimelig ut at du får mer trøkk nå etter paralellkoblingen. Det er helt naturlig, og noe jeg er veldig klar over. Denne har kraftig strømforsyning, og yter dobbelt i 2 ohm som i 4 ohm, og dobbelt i 4 ohm som i 8 ohm. Det jeg stusser på, er at det er en kraftig forsterker, og ganske små høyttalere (forsterkeren har 3X30A sikringer, høyttalerne er 2x 8"), så jeg ville liksom tro det var høyttalerne som satt begrensningen. Plassering er jo også viktig. Var det ikke en tråd her for en stund siden om dette med plasseering mot bakluke kontra baksete og forskjell i lyden med og uten masse dill i bagasjerommet? Mnjo, kan ha vært. Kan ha vært at jeg var med litt der også. Merket jo godt at det ble mer bass med bagasjerommet fullt av skrot. Quote
Håvard Bendiksen Posted July 6, 2007 Posted July 6, 2007 Har du fikset skranglingen? Jeg har samme problemet men i tillegg skrangler det i hele støtfangeren. Quote
FrodeS Posted July 6, 2007 Author Posted July 6, 2007 Har du fikset skranglingen? Jeg har samme problemet men i tillegg skrangler det i hele støtfangeren. Skrangling i skiltet? Tok det av, rullet sammen litt dobbeltsidig tape og la på baksida 4 steder. Klemte inn skiltet og clipset det fast igjen. Tyst Quote
Rolf Åge Posted July 8, 2007 Posted July 8, 2007 Har du funnet noen god løsning på plass problemet? har samme problem selv.. Quote
FrodeS Posted July 8, 2007 Author Posted July 8, 2007 Har du funnet noen god løsning på plass problemet? har samme problem selv.. Tja. Løsningen er vel strengt tatt den samme som det har vært hele tida : bygge en kasse så stor det bare lar seg gjøre inne i rommet som blir til overs mellom seteryggene og felle 4 høyttalere inn der. Quote
Rolf Åge Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 blir ikke de for "tett" der da? mellom setene? Quote
Guest 2271 Posted July 9, 2007 Posted July 9, 2007 Har du funnet noen god løsning på plass problemet? har samme problem selv.. Plassproblemer i en S124? Nei, nå må du gi deg....!! :lol: Er jo bare å gjøre som meg - fylle HELE bagasje`n med stereo.... Det finnes mye flott i glassfiber eller andre lette stoffer, som er veldig brede og ikke høye - som kan settes på bøyler på taket....!! Den kan lakkeres i samme farge som bilen også, så blir det faktisk bra (vel og merke på en stasjonsvogn - IKKE på en sedan! ) Quote
Hauk Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Jaja, Roger, men noen vil jo bruke bagasjerommet til noe annet enn stereo også, da. Quote
Recommended Posts