Jump to content

Argh.... hater klonking...

Guest Trond Erik

Recommended Posts

Har i det siste fått en irritende klonkelyd på høyresiden foran. Har sjekket endeledd og bærekule. Hjullageret var litt slakk, så jeg var sikker på at det var det. Men på vei til jobb måtte jeg bare konstatere at lyden var der fortsatt. Den kommer best frem på litt ruglete underlag (grusveier o.l.). Kan bærekula lage lyd selv om man ikke klarer og provosere frem slakk med en dekkspak? Er det andre ting som kan lage lyder. Bilen har gått 162000km. Alle forslag mottas med takk...

Guest W124

det kunne minne mye om stabstag.(hundeben). disse går i fra selve stabstaget ned til lenkarmen på begge sider. Disse kan lage slike lyder. Jeg ville sjekket disse.

Guest Anders K

Byttet nylig alle fire foringene på stab.staget. De er enkle å bytte selv, men vær forsiktig når du løsner mutterne. Spesielt de nedre boltene på de ytre foringsfestene, som er sveiset fast i bærebrua, er leie å erstatte dersom de knekker. Klonkelyden ble helt borte på min bil etter dette, så det er verdt å prøve. (Støtdemperne kan også lage ulyd dersom de er gamle.)

det kunne minne mye om stabstag.(hundeben). disse går i fra selve stabstaget ned til lenkarmen på begge sider. Disse kan lage slike lyder. Jeg ville sjekket disse.

Har ikke slike "bikkjebein" på min. Her går stabstaget rett inn i ?? ett eller annet jeg ikke vet navnet på :oops: Men det sitter foringer der også, så jeg skal titte på de.

Guest Stig B

Du kan sjekke alle 4 foringene + de stagene som går fra rammevangen og ned på stabstaget det hender seg de går av og da blir det klonkelyd. Jeg har de på lager her på Auto-Huset og de koster 120kr +mva - rabatten til MBE :D

Da er følgene eliminert: Bærebroforinger, stabstagsforinger, hjullager, bærekule, endeledd og fjær. Det som gjenstår da er støtdemperen. Synes 60000km på to år er litt lite for Koni Sport demper. Kan det være calipperen tro? Når jeg tok tak i den og røsket litt i den, var den litt lealøs. Tror vel egentlig at den skal være slik :? Kan det være at "glideboltene" begynner å bli slitte? Tørner snart om jeg ikke finner ut av den jævlig klakkinga. Nå er den der hele tiden, bare det er litt ruglete i veien. En ting som er litt rart er at lyden er fraværende når det er litt kaldt ute (rundt null) men kommer etter et par tre mil på veien.

Guest Trond Roald
Da er følgene eliminert: Bærebroforinger' date=' stabstagsforinger, hjullager, bærekule, endeledd og fjær. Det som gjenstår da er støtdemperen. Synes 60000km på to år er litt lite for Koni Sport demper. Kan det være calipperen tro? Når jeg tok tak i den og røsket litt i den, var den litt lealøs. Tror vel egentlig at den skal være slik :? Kan det være at "glideboltene" begynner å bli slitte? Tørner snart om jeg ikke finner ut av den jævlig klakkinga. Nå er den der hele tiden, bare det er litt ruglete i veien. En ting som er litt rart er at lyden er fraværende når det er litt kaldt ute (rundt null) men kommer etter et par tre mil på veien.[/quote']

Hei!

Kan være fra calipteret.

vis jeg ikke tar feil er det en stor bøyle på ytter siden av kalipteret mot felgen, som skal ta bort slik at det ikke er lealøst.

men,det skulle ikke være temperatur avhengig.

Har også vært borti slakk på foringene oppe på demperene.

den slakken kjennes ved å gynge på bilen, mens du holder oppe på demperen. disse leveres løst,slik at du ikke trenger å skifte selve demperene.lykke til,og hold oss oppdater....

Hei!

Kan være fra calipteret.

vis jeg ikke tar feil er det en stor bøyle på ytter siden av kalipteret mot felgen' date=' som skal ta bort slik at det ikke er lealøst.

men,det skulle ikke være temperatur avhengig.

Har også vært borti slakk på foringene oppe på demperene.

den slakken kjennes ved å gynge på bilen, mens du holder oppe på demperen. disse leveres løst,slik at du ikke trenger å skifte selve demperene.lykke til,og hold oss oppdater....[/quote']

Har ingen bøyle hos meg i hvertfall. Ang foring på demperen så skal det sjekkes first thing in the morning... Takker :)

Edit:

Har samme slarken på calipperen på venstresiden, med ingen klakkelyd :? :x

Guest amorino

Klonking er på linje med "Ikke i kveld, kjære - jeg har så vondt i hodet/halsen/ryggen m.m." (stryk det som ikke passer).

M.a.o.: klonking er noe av det kjipeste du opplever, og omtrent like DYRT som kona også!!