Jump to content

-88 R107 M117 US versjon. Blende av EGR og kullfilter?


Recommended Posts

Posted

I henhold til US utslippskrav monterte MB på åttitallet inn et eksos kullfilter, plassert i venstre fremre hjulbue. Har noen erfaring med å koble ut / blende av dette kullfilteret? Ser ikke for meg noen nytteverdi av filteret nå, så lite som denne bilen kjøres. Vil det ha noen effekt på motoren, evt gi noen problemer på noe vis? Kan det gjøres i kombinasjon med å blende EGR ventilen også?

 

Takker for svar.

Posted

Kullfilteret står der for å samle all bensindamp fra bensintanken. Når motor går, og er varm, suges den oppsamlede dampen inn i innsuget, og forbrennes i motoren. Evt, effekttap pga dette systemet er i decimalverdier, så jeg ser lite grunn til å gjøre noe med dette.

Når det gjelder egr, er det å ta endel av eksosen og kjøre den igjennom motoren en gang til, så det er en helt annen story.

Du kan jo f.eks tenke deg å spise/drikke avfallstoffer som kroppen avgir, for å oppnå en bitteliten miljøgevinst. :evil4:

Posted

Før i tia, hadde biler ventilasjon på tanken. Det vil si at bensindamp (hydrokarboner) slapp ut i lufta. Det er jo egentlig et helt unødvendig utslipp. Ingen har vel en bensinkanne i garasjen med lokket av?

Det var vel i begynnelsen av syttitallet da California gikk inn for å stoppe utslippet av hydrokaboner i lufta.

Dette systemet er årsaken til at mange folk får litt panikk når de cruiser inn på bensinstasjonen og hører at det er vacuum på tanken når de skal åpne for å fylle. Etter en kjøretur vil undertrykket i tanken være tilnærmet snittvacuum i innsugsmanifolden. Så det er ingen grunn til panikk, det skal være slik.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...