Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

gjør en liten motorjobb nå, og trenger å få vasket noen deler for olje/fett og litt korrosjon på enkelte metalldeler. Er det noen som kan anbefale et vidundermiddel jeg kan legge delene i?

 

Posted
11 hours ago, Simen Arntsen said:

Sitronsyre og zalo, men viss det er aluminium må du vere veldig forsiktig, då den blir oppeten av ei slik syre-baseblanding

Hei Simen, takk for tipset. Hvilket blandingsforhold bruker du? Det er ikke noe aluminium som skal vaskes, denne gangen. :)

Posted

Du kan prøve deg litt fram, avhengig av kor skitne delane er.

1-2 posar sitronsyre og 1ss zalo kan vere ein grei start på 10l vatn. Blir det for svakt er det berre å ha i meir.

Dette kan som sagt bli ganske aggresivt, så begynn heller litt forsiktig.

 

Sjølvsagt greitt å ta ein grovvask for å få vekk det verste først.

 

 

Posted

Ja, slike små posar frå santa maria, gimsøy e.l. men dei er vel ikkje 100g, 20g kanskje.

 

Fruen var skeptisk til felgrensen, men vart no veldig glad for at le creusetgryta og vasken var skinnande rein 😆

Posted
On 11/19/2020 at 11:48 AM, Simen Arntsen said:

Ja, slike små posar frå santa maria, gimsøy e.l. men dei er vel ikkje 100g, 20g kanskje.

 

Fruen var skeptisk til felgrensen, men vart no veldig glad for at le creusetgryta og vasken var skinnande rein 😆

Hei Simen, takker for tipset. La alle stag og div holdere/braketter til gass-spjeldet i et sitronsyrebad, og etter 24 timer nå så er det borte vekk med alle uhumskheter. Og det var ikke lite. Brukte et blandingsforhold på ca 10 gram pr liter, sant en dæsj Zalo. Veldig fornøyd 🏆🤸‍♂️

Posted (edited)
8 hours ago, Erik560 said:

Veldig fornøyd

 

thisThreadisUseless.png.87ea4ab6bf7be9f705eb040e120e4246.png

 

Jeg så i en annen sammeheng at kombinasjonen eddik og salt danner en kjemisk kombinasjon som tar rust.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Edited by Olaf
Posted
10 hours ago, Erik560 said:

Hei Simen, takker for tipset. La alle stag og div holdere/braketter til gass-spjeldet i et sitronsyrebad, og etter 24 timer nå så er det borte vekk med alle uhumskheter. Og det var ikke lite. Brukte et blandingsforhold på ca 10 gram pr liter, sant en dæsj Zalo. Veldig fornøyd 🏆🤸‍♂️

👍

Ikkje alltid nødvendig med dyre spesialstoff for å få jobben gjort 😊

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...