Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min nyinnkjøpte W124 E220 kom med veldig fine 18" felger og 225/40 dekk. Jeg har problemer med at de tar borti skjermene foran og bak. Bak er det minste problemet; der tar det kun borti såvidt når bilen krenger. Valse hjulbuer bak så problemet ute av verden. Foran derimot er det værre. Dekkene tar borti rett bak senter av hjulet - der sideskjørtet er brettet inn i skjermen. Bilen er senket ca 40 mm, men har de høyeste putene foran.

Jeg har tenkt på å kjøpe stivere støtdempere foran, men da jeg målte bredden på felgene viste tommestokken 9,5" i yttermål. Er felgen rett og slett for brei til å bruke uten å gjøre kirurgiske inngrep i bilen? For å unngå subbingen slik bilen er nå kan ikke fjærvandringen være mer enn 3-3,5 cm. Det er vel verken mulig eller ønskelig å oppnå?

Etter at jeg satte på de høyeste putene kom det seg. Nå kan jeg kjøre over fartsdumper i noe høyere hastighet enn krypefart, men kommer jeg uforberedt til en hump i veien skraper det i skjermen. Jeg kan jo selvfølgelig bare sette på smalere felger, men de jeg har nå er grisefine synes jeg.

Noen ideer? Bilder kommer senere.

Guest 2271
Posted

Skal plukke av i dag. Jeg trodde i min enfoldighet at felgene var 8" bred.. Inpresset kan ikke være annerledes da det bare såvidt er klaring på innsiden mot støtdemper.

Innpresset er DEFINITIVT annerledes.... På min E220T er det max 0,5 cm klaring på innside - og på utside trenger jeg ikke en gang å kommentere.....!! Der har jeg innpress ET15 (og standard ligger vel i leia 35-40 et sted - stemmer det?)

Posted

Skal plukke av i dag. Jeg trodde i min enfoldighet at felgene var 8" bred.. Inpresset kan ikke være annerledes da det bare såvidt er klaring på innsiden mot støtdemper.

Innpresset er DEFINITIVT annerledes.... På min E220T er det max 0,5 cm klaring på innside - og på utside trenger jeg ikke en gang å kommentere.....!! Der har jeg innpress ET15 (og standard ligger vel i leia 35-40 et sted - stemmer det?)

Standard på normal 124 er 49. Noen er levert med helt ned til 41.

Selve bredden på felgene har vanligvis ikke stort å si, da det er dekkene som subber, ikke felgene. Hvis felgene er veldig brede så vil dekksiden bli skeiv utover og det kan subbe.

Grensen for hva du får på fremme på umodifisert 124 ligger vel stort sett rundt 225-235 på 8-8,5" brede felger med ET 35.

Jeg har hatt 225/45-17 på 8" med ET38 på min. Det funka greit, kunne muligens gått ned til ET35 uten problemer, men ikke under det uten modifisering.

Posted

Hvis de ikke subber oppe i hjulbuen er det max 8,5" bredde på felgene dine og minimum ET35, lavere ET enn 35mm vil også subbe i topp uten valsing av hjulbue..... :lol:

NB! Noen av de første 124 200E(D)/230E/250D/260E har ikke valset bue fremme originalt og de klarer ikke så store felger uten modifikasjoner, eller minde dekk.... :lol:

Sett på et AMG kit, det hjelper MYE på subbing i bakkant på plasten.

Standard 124 har innpress 49mm...... 300-24 og større 124 har ET 48mm på 6,5" felgbredde.

Sportline har ET42mm...... 300-24 og større 124 har ET 41mmm, på 7" felgbredde.

Posted

Jeg mente at innpresset ikke kan være annerledes enn det er akkurat nå på min bil. Innsiden på felgen kan ikke være nærmere støtdemperen:)

Posted

Endelig mandag!

Jeg røsket av et hjul i helgen og det viste seg at jeg har tatt feil. Jeg trodde breddemålet på felgen er fra ytterkant til ytterkant, men det er det ikke. En av mine brødre jobber med dekk og felger (det er en dekkjobb!) og han sier at min oppdaglese er i tråd med gjeldende praksis. Mine felger måler fysisk ca 9,5 tommer, men er faktisk 18x8,5. Innpresset er ET35.

Det skal ikke være noen problemer med å få disse hjulene til å fungere på bilen. Jeg satser på stivere dempere, AMG-bredde-kit og valsing av hjulbuene.

Noen som har meninger om hva som er det beste valget av støtdempere? Gule Koni justerbare dempere har jeg hørt kan være litt svake hvis de strammes for hardt.. En av forhandlerne her i Bergen fører Sachs og skryter av sin "Performance series", men disse er ikke justerbare. Bilen er senket ca 40 mm på Max-Track-fjærer (såvidt jeg vet). Jeg har skiftet puter fra 1 til 4 "nupper" så senkingen er på ingen måte ekstrem.

[vedlegget ble slettet av en administrator.]

Posted

Et bilde til. Skaden er ikke akkurat total, men likevel irriterende nok.

Kan det være at foringene dine begynner å bli litt slitne?

8,5 med ET35 er nok veldig i grenseland, og som du har merket egentlig litt over.

Posted

Tror neppe foringene er dårlige. Bilen har bare 75.000 km på klokka. Den kjennes veldig stram og fin ut og har ingen ulyder eller vibrasjoner.

Husk at alder også har ganske mye å si på foringer.

Hvis det subber bare du legger over, så har det ikke med foringene å gjøre, men subber det ved nedbremsing, så er det noe slitent på gang.

Posted

Helt riktig Bernt. Bare å spørre meg det...... :? :lol:

Var litt uheldig med første MB jeg hadde,(230TE-88) kjøpte inn 8,5x17 med 225 ET35 bare å skru rett på sa forhndler av felger.... Yeah right.... måtte valse alle 4 skjermer, og ja... det sprakk etter en stund...

• 2 weeks later...