Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen lar seg ikke starte i Park, men starter greit i NEUTRAL. Tidvis vanskelig å gire. Har opplevd å sette bilen i Park, for å se at ryggelys forsatt lyser. Noen som kjenner bil/ girsystemet på disse godt og har en formening om hva som er det underliggende problemet? Er det elektronisk eller mekanisk?

Det høres en liten "skrallelyd" på tomgang, uten at jeg tror dette er en del av problemet. Bilen har gått 240 000 km. 

Posted

Det høyres ut som det kan vere gearskifteren, dvs elektronisk. Kva årsmodell? Har du p-r-n-d-4-3-2-1, og då ingen indikator i instrumentet, eller har du p-r-n-d+/- og indikator i instrumentet?

Viss du har indikator i instrumentet, kva står det der når det er problem?

Posted (edited)

Hei, og takk for tilbakemelding. Det er en 1999 model (ce98169) Du har helt rett i fordeling av gir. Den går greit å gire av og til, og innimellom får jeg ikke skiftet gir (må lirke/ presse før den etter hvert kommer seg i nytt gir), selv om jeg holder bremsepedal inne. Ikke helt sikker på hva det står på displayet, men får opp hvilket gir den står i (f.eks. D) har ikke oppfattet at det står noe annet) 

 

Hadde antydning til samme problem på "sommerbilen" - en SL 500 2002 mod. Da fikk jeg beskjed om at dette ikke var uvanlig, og at hele girboksen måtte byttes, selv det bare var en liten "tapp" som ble ødelagt. På den bilen ble problemet bare borte, så det var nok sikkert mekanisk. Har ikke dukket opp igjen på tre år. 

 

Tror nok du har rett, at det p å w210'en er elektronisk..... Spørsmålet er da hvor den delen som regulerer gir og tillater start av bilen (gjør at den ikke lar seg start i DRIVE og REVERSE) og girskifter sitter? Er dette en dedikert styreenhet? 

 

Mvh Geir

Edited by GeBe Bergen
Posted

Spørsmålet er om det står f.eks R, når den står i P og ryggelysa er på. Viss det står R, er det mest sannsynleg gearskifteren, står det P, må det vere andre ting..

 

Gearskifteren er ein eigen styreenhet som kan diagnostiserast i DAS.

 

Viss alt er tilsynelatande rett med gearskifteren ville eg først ha sett etter tegn til olje i TCM, Transmission Control Module.

 

Rett under frontruta i motorrom på passasjersida, er det ein boks med 4 PH2 stjerneskruar. Inni der står det fleire styreenhetar. Klarer ikkje i farten å sei kva for ein som er tcm, men plugg ut og sjå om det er vått av olje i kontaktane.

Posted (edited)

Har sjekket opp i det du beskriver. Du har helt rett i forhold til displayet. Når jeg vrir om tenningen kan displayet vise "D", selv om den står i Park - og bilen vil ikke starte. Får etter hvert lirket girspaken over i Nøytral, men display viser "R" - og jeg får ikke startet. Holder nøkkelen vridd for å prøve å starte. Etter 2 sekunder endres display fra "R" til "N" og da starter også bilen.... Det er altså det som signaliserer hvilket gir den er i som også hindrer bilen fra å starte 🤔. Er dette elektronisk eller er problemet mest sannsynlig i girskifteren? Er det ett omfattende problem å fikse? Er ikke veldig kyndig, men gjør småting selv, når det ikke trengs omfattende utstyr, som bukk o.l.

Er dette ett overkommelig problem, eller mer omfattende å reparere....? 🙄

 

Mvh Geir

Edited by GeBe Bergen
Posted (edited)

Før du gjør noe som koster penger, sjekk motoren i motorrommet. Prøv og sikt som best du kan, og se om motor er lavere på en side enn den andre. Vi snakker venstre/høyre her.

 

Evt sjekk under på bunnpanne og sjekk om den er i vater med traversen

Edited by tommern57
Posted (edited)

?? Alt ser tilsynelatende greit ut i motorrommet i forhold til symmetri. Ikke noe som tyder på festeproblemer...... Ser ut som bunnpannen "henger" slik den skal.

 

Geir

Edited by GeBe Bergen
Posted

Det er gearskifteren som bestemmer kva gear bilen skal stå i, og dette skjer elektronisk ti linstrument og tcm. Det er og mekanisk overføring frå denne til gearkassen.

Nøyaktig korleis dette heng i hop mtp styring og visning i displayet kan eg ikkje svare på, men viss gearskifteren ikkje fungerer som den skal, vil du få symptom som du beskriver.

 

Når du setter gearskifteren i Park, og instrumentet fortsatt viser D eller R, går den fysisk i park, dvs blir parkeringslåsen lagt inn? Denne meiner eg er mekanisk direkte på gearstanga. Viss den går fysisk i park, men det fortsatt står D eller R, heller eg mot at det kan vere gearskifteren, men for å vere heilt sikker må du nesten få utført ein diagnose hos kompetent MB-verksted, eller berre få tak i ein brukt skifter og skifte (sikkert like billig, men du risikerer at det ikkje er den som er ødelagt). Den er enkel å skifte. Du må av med delar av midtkonsollen, skru ut skruane den er skrudd fast med, og så er den hekta på overføringa til gearkassen. Du kjem til koblinga på overføringa når du løftar den opp. Skift gear om posisjonen gjer at du ikkje får løfta den høgt nok opp.

 

Eg hugsar ikkje nøyaktig kor mykje av midtkonsollen du må ta ut, men sjå om du kjem til ved å løfte opp treverket rundt gearskifteren. Dette er berre å løfte rett opp i bakkant, plastramma rundt gearskifteren følger med.

Viss du må ut med midtkonsollen er den skrudd i framkant med 2 skruar og under "teppet" i oppbevaringskonsollen.

 

Men før du begynner å demontere og evt kjøpe nye deler, sjekk som sagt og styreenheten til gearkassen. Det er vanleg at det kjem olje opp i denne, og då kan mykje rart skje... Det er den som ser slik ut https://www.google.com/search?q=A0245458432&sxsrf=ALeKk03z2W2cHT8UgLyAtbgwfnQSIe4Jfg:1605214807498&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiu9Y2T8_3sAhUzi8MKHW07CBEQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1920&bih=937

 

Om du er nord for Sognefjorden har eg gearskifter du kan få prøve, og kjøpe rimeleg viss det viser seg å vere syndaren. Har og diagnoseutstyr.

Posted

Tusen takk for grundig og informativ beskrivelse!! 👍. Da har jeg litt å jobbe med og sjekke opp. Siden problemet dukket opp etter at bilen hadde stått en uke, tenkte jeg det kunne være noe fukt/ kondens e.l. ett sted, men vurdere å bare bytte skifteren hvis jeg får tak i en brukt ett eller annet sted. Må uansett bare ta eliminasjonsmetoden..... Nok en gang takk for veldig god hjelp! 

 

Mvh Geir Bergo

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...