Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei entusiaster, Min 190e 2.6 1991 har gått i 14 år uten problemer, men nå har den begynt med samme feil som for 14 år siden. Den gang ordnet problemet seg uten at jeg vet hvorfor, plutselig var den i  orden. Problemet som nå har kommet tilbake gjør at motoren stopper når den er blitt varm. Prøver jeg å starte igjen så går det av og til, men det skyter og smeller både bak og foran gjennom luftinntaket med hvit røyk. Motoren forsøker å starte, men feiltenningen gjør at det er vanskelig. Med aktiv bruk av gasspedal lykkes det av og til, eller jeg må vente en stund til den er avkjølt litt. Jeg har avlest feilkoder 6, 8 og 9, som jeg har nullstilt (kvittering med rød lampe et par sekunder), men fortsatt er kodene der, så det er tydelig at ECU'en avleser kontinuerlig og at feilen er permanent, både ved varm og kald motor. (NB. Min bil har 8-pins port med jord i #1 mens pluss'en må hentes fra batteriet. Den eneste polen som gir respons er #6 som altså angir 6, 8 og 9 og går i evig ring). Dokumentasjon jeg har funnet på nettet angir 8-pins konnektor annerledes enn hos meg. Jeg har prøvet å holde motoren i gang når den begynner å riste ved varm motor og det går faktisk, men er jo helt ugreit å kjøre med. Tomgang fra kaldstart til varm-stopp er helt jevn på 750 o/sek. inntil et de siste 5-10 sekundene hvor motoren begynner å riste før den "staller". Det er kanskje noen entusiaster der ute med kunnskap om motorstyringen og/eller EZ-enheten som kan hjelpe og fint om noen har en liste med motorkoder og dokumentasjon av 8-pins testpluggen. Takknemlig for veiledning.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...