Guest joakim Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 hei!har planer om å bygge turbo på min 86' w124 300e;) men lurer nå på hvor mye kapasitet ke-jetronicen på bilen klarer å håndtere av hestekfreter. hvor mye hester trur dere standard oppsettet kan håndtere før det blir for lite bensin og tenningsbank osv? håper på gode svar mvh joakim bjerkmo Quote
Frank O Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Det er vel best å montere en tilleggssprut på innsuget så får du nok iallefall. Eg har to ekstradyser og det fungerer topp. Det beste er jo datasprut, men det er jo dyrere. Quote
Guest morten_a Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 0.3bar så stopper ke-jetronicen. Helst ikke mer enn 0.2 for å være sikker. kjører også 2 dyser over gasspjeld med styreenhet styrt av map sensor, holder til opp under 1 bar Quote
Guest joakim Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 hei!jeg er fortsatt veldig motivert for å ha turbo på bilen! håper dere to kan hjelpe meg på vegen som allerede har gjennomført dette.. hvilke deler brukte dere osv. evt bilder far deres biler! blir medlem snart så da håper jeg vi kan snakkes nærmere over pm;)vet jo at det alltid er en del skjær i sjøen når det gjelder turbo konvertering av gamel merc men har stor vilje til å gjennomføre dette både psykisk og økonomisk;) hadde vært super dupert om dere kunne legge ut en liste av deler jeg trenger og dere anbefaler til mitt prosjekt og hvilke løsninger på problemene dere har valgt når det gjelder de forskjellige vakum slangene og tillegsprut osv! mvh joakim bjerkmo Quote
Guest morten_a Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 hehe - deler som er brukt ja. går ikke ann å lage noen liste der..jeg har ikke funnet mye deler til turbo konvertering som er ferdig til å sette på bilen ihvertfall. har sveisa og lagt absolutt alt selv, inkl. manifolder. du nevnte å bygge om dine orginale manifolder, det tror jeg du kan glemme. ikke spesielt sveisbart materiale, ihvertfall ikke mot vanlig stål om du tenker det. har selv satt inn 2stk kkk k03 fra audi's 2.7bi, da jeg jobber som audi mekaniker selv tenk deg om før du begynner.. for å nevne noe du må tenke på.. hvor skal du hente ut oljetilførsel til turbo? retur? kjølevann til turbo? oljetemp motor, montere oljekjøler (?) og hvordan? bygge nytt eksosanlegg? eksosmanifolder? intercooler? mer bensin,tillegssprut? litt jobb og montere, mye jobb å justere. tenning, justere? senke komp. motor? tåler toppakning dette?1 turbo? 2 turboer? hvilke turboer som egner seg best? hvor mye ladetrykk? automatkassa? hvordan liker den overtrykk? understell? bremser? polyurethan? er en del i understellet på 124 som ikke er egnet for alt for mye effektøkning kan du såpass at du har løsninger på dette går det ann å tenke på å begynne prosjektet, men er mye annet som dukker opp også Quote
bska Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Er motoren er kjørt mer enn 150'km bør man gjøre noen forberedelser eller man kan gi blaffen. Topp-pakningen er spes utsatt¨på gamle motorer ved trykklading, dels pga høyere sylindertrykk, men mest pga detonasjon (om ikke trenninga dras av tilstrekkelig). Gamle rådelager har en lei tendens til å 'delaminere' (flaking) når de utsettes for høyere belasning enn det de er innkjørt på. Bytt dette så er du brukbart forberedt. Vakumstyringa på aut. kassa tåler fint litt ladetrykk. No problem. Ellers er lista til morten_a helt relevant. Alt lar seg løse men regn med det tar tid. Quote
Frank O Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Er motoren er kjørt mer enn 150'km bør man gjøre noen forberedelser eller man kan gi blaffen. Min hadde gått ca 260 da eg skrudde på propellene, har ikkje åpna motoren før montering. Så eg går for alternativ 2. Kjøre til det går til hel..... Hehe. Planen er å få tak i en motor til og bygge den opp fra bunn og putte den nedi. Men for øyeblikket så tillater verken tid eller økonomi dette, så da får vi bare se kor lenge motoren holder, trur (håper) faktisk den holder ei stund eg. Quote
Guest jaokim Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 stort sett kan man vel si at min turbo plan er av samme prinsipp ingen krise om det ryker en motor. hva slags deler har du brukt frank og hvor mye effekt har du ca?interesant å vite;) palnen er en single turbo og et så enkelt så mulig opsett for min del er stor fornøyd om jeg får 250 hk og motoren går noen tusen så kan jeg heller oppgradere senere;) mvh joakim bjerkmo Quote
Guest joakim Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 hei!som sagt lurer jeg på om jeg kommer til å trenge noe ekstra innsputning vis jeg bygger bilen med en single turbo som lade ca 0,4 bar. og har en ca 250 hester. har tenkt å bygge et så enkelt som overhodet mulig og bytte ut og oppgradere senere.. gik selger slike sett som er ferdige som de pastår er bare å poppe på plass som lader 0,4 bar. hvas trur dere om dette?? Quote
Recommended Posts