Thomas Madsen Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Noen som har noen formening om hva som er best ??? Quote
CHARLIE Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Skjønner ikke spørsmålet ditt helt. Det er Pure Wheels som importerer og er grossist på Larzon-felger. Lurer du på hva som er best av grossisten og felgene?? Quote
Thomas Madsen Posted May 4, 2007 Author Posted May 4, 2007 Hmm vel, jeg har sett 2 nesten like felger, eene heter purewheel Benz og den andre heter Larzon Benz Så hvis det er noe mer du lurer på så si ifra Purewheel har 4 skruer pr "eike" og er samme typen som Trond Erik har Den andre har 3 skruer pr "eike" Vet ikke hvem som importerer hva og hvem av dem jeg men det er ihvertfall hva forskjellen er mellom disse 2 og hvem som er best Quote
CHARLIE Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Begge er kopier av Brabus felgene. Dette ser helt konge ut, og er et godt valg. Hvilken felg som er den beste er vanskelig å vite, men i utgangspunktet er det vel stort sett navnet på produsenten av replica-felgene som er forskjell. Quote
Sven Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Vurderer liknende felger til min S211 4 matic. Er det felger man kan få via Dekk 1 i Oslo-området og dra nytte av samarbeidsavtalene? Vingler litt mellom 17 eller 18" - i instruksjonsboken står det i tillegg til 16" kun oppført 8J x 17 ET 38 eller 8,5J x 17 ET38. Jeg hadde tenkt meg dekk 245/45 95W. Har sett på muligheten for en smule bredere dekk bak gjennom bruk av /40 men Autostern tror da 4 matic'en går til helvete pga 2 - 3% forskjell i rulleomkrets. Erfaringer med 4 matic og forskjellene? Quote
CHARLIE Posted May 21, 2007 Posted May 21, 2007 Vurderer liknende felger til min S211 4 matic. Er det felger man kan få via Dekk 1 i Oslo-området og dra nytte av samarbeidsavtalene? Selvsagt Sven!! Ring til Stian hos Dekk 1 Bærum (tidligere Dekk Companiet Bærum A/S) og si at du er medlem i MBE. Hils ifra meg og si at jeg har lovet deg gull og grønne skoger :lol: Adresse: Dekk 1 Bærum Rudsletta 80 1351 RUD telefon 67 15 06 50 Quote
Frode Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Har sett på muligheten for en smule bredere dekk bak gjennom bruk av /40 men Autostern tror da 4 matic'en går til helvete pga 2 - 3% forskjell i rulleomkrets. Erfaringer med 4 matic og forskjellene? Det blir vel det samme som med antispinn, forskjellen i rullediameter må være innenfor 1% eller mindre.... hvis du ønsker forskjellige bredde fremme og bak så er alternativene feks 235/45-17 foran og 265/40-17 bak det skal være omtrent likt, det samme er 225/45-17 foran og 255/40-17 bak osv, osv så skal du ha 245 dekk fremme så må du ha 275 bak.... tror det går fint på 211... Gå for 18, det er passelig på en 211, og leveres originalt på biler med sportsunderstell.... dekk dim 245/40-18 fremme og 275/35-18 bak..... Her er en fin dekk kalkulator, så kan du regne litt på det selv: http://www.jkarlsen.com/dekk.php Quote
TEH Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Selv Brabus og AMG i tillegg til Mercedes fraråder dette på det sterkeste. Har du 4-matic MÅ du ha samme dimensjon foran og bak. Du vil sakte men sikkert rive i stykker 4-maticen. Quote
Thomas Madsen Posted May 22, 2007 Author Posted May 22, 2007 Selv Brabus og AMG i tillegg til Mercedes fraråder dette på det sterkeste. Har du 4-matic MÅ du ha samme dimensjon foran og bak. Du vil sakte men sikkert rive i stykker 4-maticen. Dette er hva jeg har hørt også, har tilogmed hørt att skal man være 100% så skal dekkene være like rundt om også, samme fabrikant osv.... Selv tror jeg vel det er å dra den litt langt men... Quote
TEH Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Selv Brabus og AMG i tillegg til Mercedes fraråder dette på det sterkeste. Har du 4-matic MÅ du ha samme dimensjon foran og bak. Du vil sakte men sikkert rive i stykker 4-maticen. Dette er hva jeg har hørt også, har tilogmed hørt att skal man være 100% så skal dekkene være like rundt om også, samme fabrikant osv.... Selv tror jeg vel det er å dra den litt langt men... ...men med tanke på hvor mye et slikt system vil koste å reparere, er det sikkert greit å følge rådene Quote
Frode Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Så det du egentlig sier Trond Erik er at hvis du feks bare bytter 2 dekk hvis de er utslitt, bruker forskjellige merker dekk fremme eller bak, eller sliter mer dekk fremme eller bak så ødelegger du 4-maticen... .. drar du den ikke vel langt nå..... Det som er kluet er å ha samme rulleomkrets, fremme og bak, det virker nokså utsøkt at dekkbredden skal ødelegge noe som helst, det er jo ikke 100% sperre mellom fremme og bak under kjøring, så jeg kan ikke se problemet... Quote
Thomas Madsen Posted May 22, 2007 Author Posted May 22, 2007 Jeg også syntes det høres rart ut, men har snakket med flere med 4wd og hva alle systemene nå heter, quatro, awd, 4wd,4matic osv... og verkstedene sier att de må bytte all 4 hjul om 2 skal byttes.. Tror ikke det er noe dem bare sier for morro men.... nå er jo 4matic systemet veldig bra, kan være det er bedre og att det ikke er fullt så kresent, men med tanke på hva ett nytt 4matic system koster, evnt reperasjon av utvekslingssystemet vil koste så lar jeg heller være å kjøre forskjellige dekk... pst.... tror det var "søkt", som i "litt søkt" du skulle si det var.. utsøkt er når noe er deilig,godt, smakfult osv Quote
Frode Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Ha, ha..... selvfølgelig.... nå har jeg ikke peiling på 4WD systemene slik at jeg godtar fint det dere sier, men det høres bare litt rart ut.... Quote
TEH Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Så det du egentlig sier Trond Erik er at hvis du feks bare bytter 2 dekk hvis de er utslitt, bruker forskjellige merker dekk fremme eller bak, eller sliter mer dekk fremme eller bak så ødelegger du 4-maticen... .. drar du den ikke vel langt nå..... Det som er kluet er å ha samme rulleomkrets, fremme og bak, det virker nokså utsøkt at dekkbredden skal ødelegge noe som helst, det er jo ikke 100% sperre mellom fremme og bak under kjøring, så jeg kan ikke se problemet... Jeg drar ingen steder jeg... Bare videreformidler det jeg har lest i diverse kataloger. Og som Thomas sier, dette gjelder alle 4WD systemer... Quote
Thomas Madsen Posted May 22, 2007 Author Posted May 22, 2007 Sjekket akkurat opp med BOS jessheim nå, og like hjul rundt om med 4matic var Veldig Veldig Veldig viktig som han sa... Hvis du har noe forskjell så vil 4matic systemet gå rett vest pga det vil slå inn, og ut hele tiden for å justere noe den ikke klarer å justere... Quote
Sven Posted May 22, 2007 Posted May 22, 2007 Da har jeg snakket med Stian hos Dekk1 på Rud og han sender meg tilbud på 18" felger med dekk. Så er det bare å vente og se om det blir gull og grønne skoger. Apropos like dimensjoner på 4x4 så er det en kjent sak i Land Rover miljøet at ulik rulleomkrets foran og bak (faktisk også pga ulik slitasje) tar knekken på systemet. Quote
Sven Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 Det lar seg åpenbart ikke gjøre å skaffe Larzon Benz felgene - kunne ta flere mnd hvis jeg skulle ha 18". Ser at det er et sted på Vestlandet som selger samme felg 19" men det blir for ukomfortabelt for meg som kjører på endel grusveier. Ser ut som jeg må finne meg en annen felg eller legge hele greia på is. Quote
Thomas Madsen Posted May 28, 2007 Author Posted May 28, 2007 Det lar seg åpenbart ikke gjøre å skaffe Larzon Benz felgene - kunne ta flere mnd hvis jeg skulle ha 18". Ser at det er et sted på Vestlandet som selger samme felg 19" men det blir for ukomfortabelt for meg som kjører på endel grusveier. Ser ut som jeg må finne meg en annen felg eller legge hele greia på is. Ikke Pure Wheels heller ??? Quote
Rolf Åge Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 svigerfar har en 300te 4matic 87 mod, er det like vikti med like dekk der og? eller er det litt mindre følsomt? tengte på alder/utvikling... Quote
Alexander Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 Det er like viktig på gamle 4-maticer også. Faktisk er 4-matic systemet på 124 langt mer avansert enn det som satt på 210. Quote
Rolf Åge Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 hvordan er det mer avansert? virker ulogisk? bare nysjerri Quote
Thomas Madsen Posted June 7, 2007 Author Posted June 7, 2007 Så vidt meg bekjent er 4matic på 124 mekaniskt.... mao mye mer som kan feile... På 210 så sliter det bare mer på bremser Quote
Recommended Posts