Guest joakim Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 hei som sagt har jeg store planer for min 300e med en turbo konvertering og forventet effekt på 270 til 300 hester. men har funnet ut at det er en vakumslange som går i innsuget manifoilen en plass i min haynes rep. bok men det står ikke noe om hva denne brukes til. bortsett fra det er det vel mer eller mindre bare å plugge turboen på innsug spjeldet. men da blir det kanskje konflikt med den vakumslangen så lurer som sagt på hva den brukes til.. mvh joakim bjerkmo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Det er flere vakumslanger på innsugingsmanifoilen din, den ene går til bremsekraftsforsterkeren, den andre går til tenning og til automat hvis du har det. Om du kjører turbo på dette så vil ikke det "ødelegge" noe, du har jo vakum når du ikke har ladetrykk..... Men, skal du igang med et turboprosjekt så må du først sette deg inn i det tekniske aspektet, dvs du bør kjøpe et par bøker om emne, Maximum Boost av Corky Bell, 4 stroke performance tuning er et par bøker du kan starte med. Det vil forklare deg en masse, og du slipper å finne opp kruttet selv med alt du skal gjøre og du slipper ubehagelige ødeleggelser slik som blåst motor etter første oppstart...!!.. Og du vil ikke kunne finne alle svar her, desverre. Har du kjøpt sveiseapparat.? Har du noen til å TIG sveise manifoilene for deg.? Har du fått laget flenser, kjøpt inn rør, funnet ut hvordan du skal kunne overvåke A/F, tenningsbank...? Hvor skal du ta dyno, hvilken turbo/turboer skal du bruke, holder K-jet følge, muligheten for å justere K-jet....osv osv Til slutt: har du satt av ca 6 mnd der bilen må stå parkert under arbeidet...?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest joakim Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 kjører ikke opp før oktober så den skal stå til da. har et mekanisk verksted til rådighet og kan å sveise. har haynes rep bok og har satt meg inn i tekniske i bilen veldig dypt har pratet med en som har bygget turbo på ke- jetronic før med gode erfaringer ,skal forsterke understell osv. rørbend kjøper jeg hos det mekansike verkstedet og skal handle turbo og intercooler hos GIK det blir en garret gt2560r. så har jeg en del turbo-karer som har peil som skal hjelpe meg med prosjektet. så tror det skal gå bra etterhvert her;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 Grunnen til at jeg nevner disse tingene er at det er mange som har satt på turbo på KE-Jet, men ofte er det bare ren flaks at det går godt i og med at de ikke har kontroll på A/F og tenning..... KE-jet er vanskelig å få justert, går ofte veldig magert noe som sliter veldig på motor...... Du har sikkert alt under kontroll, men de bøkene jeg nevner burde ligge på alles nattbord, spesielt de som vil bygge litt nedi motorrommet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest joakim Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 joda!jepp trur det blir bra jeg altså flott at jeg har dere vis det er noe jeg lurer på mvh joakim bjerkmo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest morten_a Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 har selv montert bi turbo i bilen min. m103 motor med automat. ville ikke satt igang med dette med mindre du har meget god greie på hva du driver med. er mange utfordringer på veien... og det er langt mer en 1stk vakumslange på innsugsmanifolden, men den som kan skape mest krøll for deg er den som går ned til automatkassa hvis du har det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 3, 2007 Share Posted May 3, 2007 @joakim Jeg ville ikke valgt såpass liten turbo til en 3000cc sekser http://www.boostxtreme.co.nz/product-range/turbo-chargers/garrett-gt2560r-turbocharger.cfm Dessuten, på en sekser singel turbo bør du installere split turbinhus slik at eksospulsene ikke jevner hverandre ut. Og for all del, hold deg vekk fra GIK blodsugerene. Med ett unntak har jeg kun dårlige erfaringer derfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest morten_a Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 enig med bska. tenker du singel turbo? du sier 270-300hk. det får du lett med 2 små, og det vil spinne fortere igang enn 1 stor.. jeg har fullt trykk rett over 2000 omdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MB Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 Har flere kamerater som har bygd om til E500.Det hadde jeg gjort i stedet for turbo.Helt rått.Med chip og "lystgass" med små dyser så er du rimelig fornøyd med 400hk en stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 totalt uenig med MB kjør gjerne lystgass, men du får ingen gatevennlig løsning dessuten skal det ikke mye boost på en sekser før E500 er frakjørt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest joakim Posted May 4, 2007 Share Posted May 4, 2007 hei!nei planen min er en efekkt økning på ca 70-80 hk ikke noe turbo beist! har tenkt å ha lade trykk på ca 0.4 bar. ikke noe mye mer da tenker jeg heller på å oppgradere etterhvert vis jeg har lyst på mer effekt. dette er første gangs bilen min så 250 - 300 hk duger så det monner. har tenkt på et budsjett til ca 15-17 tusen kr. ca 10 på turbo 2-3 tusen på lade luft kjøler og da evt tilskudd insprøytning. resten fikser jeg selv med sviesing osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.