Trøsviken Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Har en suselyd, vakumlyd ved oppstart som nesten er blitt permanent nå. Hører lyden inne i luftinntaket i midten av dash. Er dette en vakum/trykk feil. Trodde først den kom fra vifta men det er kun susing, ikke neoen stygge lyder. Forslag? Gjelder E 220 94 mod. Quote
Thomas Madsen Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Er det ikke vakum som styrer åpning og lukking av midtre spjeld da ? Kan vel være vakumslangen som er lekk, evnt falt av Quote
FrodeS Posted May 3, 2007 Posted May 3, 2007 Har en suselyd, vakumlyd ved oppstart som nesten er blitt permanent nå. Hører lyden inne i luftinntaket i midten av dash. Er dette en vakum/trykk feil. Trodde først den kom fra vifta men det er kun susing, ikke neoen stygge lyder. Forslag? Gjelder E 220 94 mod. Jeg har dette på min, og jeg har bil med AC. Det som skjer, er at når jeg skrur av ac (EC lyser), så åpnes et spjeld som fører luft utenfra (altså ikke oppvarmet/nedkjølt) til dysene i midten, og et annet spjeld som fører luft gjennom varmeapparatet til dysene i midten stenges. Når ac er på (EC lyser ikke) er det motsatt. Når EC er slukket, har jeg denne suselyden. Jeg antar det er vakumdåsa som åpner/stenger for oppvarmet/nedkjølt luft som lekker. I hvertfall suser det, og det kommer ingen luft i midten. Jeg mister også høydejustering av lyktene. Jeg har dratt av slanger og holdt igjen med fingern i fordelingsboksen ved hanskerommet (ta ut det, så sitter boksen på venstre side), og kom fram til at det må være ifbm. den jeg nevnte. Det er ganske mye jobb å plukke ut varmeapparatet. Denne vakumdåsa sitter (selvsagt) inni varmeapparatboksen, så hele greia må ut og åpnes. Quote
Trøsviken Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Jeg har også a/c på min. Har ikke fått testet dette med å skru av EC men det blir verre når jeg skrur temperauren ned på maks kulde så det er vel en sammenheng her. Quote
Trøsviken Posted May 3, 2007 Author Posted May 3, 2007 Da har jeg testet og funnet ut at det er akkurat som Frode sier. Da må varmeapparatet ut. Quote
Trøsviken Posted May 4, 2007 Author Posted May 4, 2007 ER detten såpass stor jobb at du ikke har giddi å gjort noe med det, Frode S? Tas varmeapp.huset ut fra motorommet eller fra kupeen? Quote
FrodeS Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 ER detten såpass stor jobb at du ikke har giddi å gjort noe med det, Frode S? Ja Håper å få gjort det i sommer. Jeg vurderer å bare sette spjeldene i den posisjonen de har når ac er på. Bare tull med friskluft i midten. Tas varmeapp.huset ut fra motorommet eller fra kupeen? Kupéen Quote
Guest 1042 Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Trenger ikke ta av hele varmeapparathuset.. Holder med hele dashbordet. Kan da skru av fordelingene på hver side og komme til der. Quote
FrodeS Posted May 4, 2007 Posted May 4, 2007 Trenger ikke ta av hele varmeapparathuset.. Holder med hele dashbordet. Kan da skru av fordelingene på hver side og komme til der. Hvis du viser meg, så kan jeg stå med fotoapparatet, knipse som en gal, og lage en DIY Quote
Trøsviken Posted May 5, 2007 Author Posted May 5, 2007 Har luftet problemet for MercedesJensen i Drammen som ikke er helt med på dette. De vil at jeg sjekker om det er nok gass på A/C anlegget. Har uansett nyrensa gass og sporstoff så jeg får la de sjekke opp dette. Quote
FrodeS Posted May 5, 2007 Posted May 5, 2007 Har luftet problemet for MercedesJensen i Drammen som ikke er helt med på dette. De vil at jeg sjekker om det er nok gass på A/C anlegget. Har uansett nyrensa gass og sporstoff så jeg får la de sjekke opp dette. På min bil har det garantert ikke med at det er lite gass å gjøre. Jeg vet forresten hvordan det høres ut også. Du vil da på et PPPSSSSSSJJJJJJJjjjjjjjj j jj j j jjj j j ........ hver gang AC slår inn. Det PSJJJer bare et lite høyebilkk hver gang det slår inn. Har du denne suselyden konstant, så er det ikke pga. gassen. Du kan uansett teste det ganske enkelt på en av to måter : 1. sett begge temp-hjulene på MAX (over klikket), da vil ikke AC jobbe. 2. napp av en av ledningene på lavtrykkvakta, da starter ikke AC uansett. Får du suselyden fortsatt, så er det garantert ikke pga. gasstrykket. Quote
Trøsviken Posted May 6, 2007 Author Posted May 6, 2007 Ok, alt dette er logisk. Jeg har susing i 10-20 sekunder ved oppstart av motor, men jeg er usikker på om den er svakt i bakgrunn. Sidebn jeg kjenner dem på Mercedes-Jensen så sjekker dem gasstrykket gratis. Greit å få det utelukket. Quote
FrodeS Posted May 6, 2007 Posted May 6, 2007 Ok, alt dette er logisk. Jeg har susing i 10-20 sekunder ved oppstart av motor, men jeg er usikker på om den er svakt i bakgrunn. Sidebn jeg kjenner dem på Mercedes-Jensen så sjekker dem gasstrykket gratis. Greit å få det utelukket. At det blir borte etter noen sekunder tyder på at det kan være for lavt gasstrykk, men det finner du ut ved å prøve det jeg skrev over. Quote
Trøsviken Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 Da er ac testet. ingen lekkasjer på maskinen finner. Det var det ikke for 1 år siden heller da gassen ble fornyet. Spørsmål: Didde spjeldene som er beskrevet før på denne tråden, er de styrt elekrisk eller av vakum? Har forresten fummet at jeg mangler luft i høyre luftspjeld på dash. Quote
Guest 1042 Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Spjeldene som styrer friskluft/varmluft i midtre dyser og resirkulering styres vha vakum, spjeld til luftretning (opp/ned/side) styres av vaier og stag Quote
Recommended Posts