Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har kjøpt en W211 med Airmatic og den siger bak over natten. Forrige eier har byttet mye (ventilblokk, pumpe, etc), men husket ikke om belgene bak var byttet. 

 

Jeg prøvde å bruke lekkasjespray for å sjekke de, men fant ikke noe. Det som forundrer meg er at belgene ser nye ut og har helt klart ikke vært med de 280K km på meteret. Så er mitt spørsmål før jeg begynner å bytte ting på måfå, er det mulig å teste belgene på bilen for å sjekke om dette er intern lekkasje eller linjene som lekker? Noen som vet om hvem som kan utføre noe slikt på østlandsområdet (innenfor Oslo/Gardermoen/Gran) rimelig?

Posted

Du klarer ikkje å sjekke belgane med lekkasjespray. Du kjem ikkje til sjølve belgen uten å ta av beskyttelsen rundt, og det bør du jo ikkje...

Du kan jo begynne med lekkasjespray på alle koblingane og slangane. Bak klips kan det oppstå gnag som er vanskeleg å oppdage.

Viss du må skifte 1 belg, bør du skifte begge, og dei må vere like. Ellers kan bilen bli skeiv.

 

Vanlig levetid på originalbelg trur eg ligg rundt 150 000 km.

Posted

Hei, tusen takk for kjapt svar. Men er det ingen måte man kan trykkteste systemet? Det er jo en ventilblokk og styring på dette. Eventuelt med et Star diagnosesystem eller lignende?

Posted

Når bilen siger, så er det lekkasje, så trykktest vil ikkje hjelpe..

Lekkasjen er sannsynlegvis etter ventilblokk, i ein slange, kobling eller belg.

Einaste måte å finne ut kor det er er å leite manuelt.

Du kan sjølvsagt trykkteste belgane, men då må du koble på eksternt utstyr direkte på kvar belg, for å kunne utelukke slangar, koblingar og ventilar.

Med Xentry har du litt moglegheiter for feilsøking, men du må uansett på leit manuelt for å finne lekkasjen.

Posted

Forstod ikkje heilt det spørsmålet.

Vil ikkje anbefale å koble fra slangar uten å kontrollert tømme systemet for luft først. Det er fleire bar trykk, og ved fråkobling vil alt trykk bli blåst ut, inkludert belgane..

Posted
14 hours ago, Simen Arntsen said:

Forstod ikkje heilt det spørsmålet.

Vil ikkje anbefale å koble fra slangar uten å kontrollert tømme systemet for luft først. Det er fleire bar trykk, og ved fråkobling vil alt trykk bli blåst ut, inkludert belgane..

Selvfølgelig tenkte jeg å koble slangene etter tømming av lufttrykk 😉
Meningen er at mye lettere å sjekke evt. feil på slangene, hvis man trekker nye slange utenfor, istedenfor å demontere masse ting, trekke nye slange der gamle sitter og banne etterpå, hvis ikke slangen som vært dårlig 🙂

Posted
29 minutes ago, utlending said:

Selvfølgelig tenkte jeg å koble slangene etter tømming av lufttrykk 😉
Meningen er at mye lettere å sjekke evt. feil på slangene, hvis man trekker nye slange utenfor, istedenfor å demontere masse ting, trekke nye slange der gamle sitter og banne etterpå, hvis ikke slangen som vært dårlig 🙂

Forstår ;) god idé, viss ikkje lekkasjesprayen avdekkar lekkasje. Ikkje alltid lett å finne, då lekkasjen kan vere veldig liten.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...