Adrian Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 Hei. Har en Mercedes C 180 2012 mod (w204) som lekker kjølevæske. Jeg har måttet fylle på ca 5-6 dl kjølevæske i løpet av en periode på rundt 2-3 måneder, og nivået fortsetter bare å synke. Har vært innom 2 forskjellige verksteder uten at de klarer å finne ut hvor det lekker fra. Er ingen synlige tegn på lekkasje noen plasser. Har også blitt sjekket rundt vannpumpa og radiatoren. Ble anbefalt å bruke et tettningsmiddel (evt Bars leaks) som man fyller på radiatoren. Men er litt usikker på dette da jeg har hørt så mange skumle historier om slike middel. Lurer bare på om noen har erfaring med bruk av dette på en slik bil? Er det trygt? Kan man fylle det direkte på ekspansjonstanken, eller må man løsne div slanger på radiator? Og kan man fylle det på uten å flushe kjølesystemet først?
Simen Arntsen Posted October 27, 2020 Posted October 27, 2020 Viss det er 100% sikkert at det ikkje er ekstern lekkasje er det 2 plassar den kan gå, motor og gear. Hadde du fått 5-6 dl i gearkassen vil eg tru du hadde merka det. Viss du har kvit eksos går det til forbrenning. Viss det går til motorolja burde det vere synleg i påfyllingslokket, men det burde et kompetent verksted ha sett og kanskje utelukka. Eg ville latt heilt tørr bil stå og gå på tomgang, over tørt underlag, og sjå om den legg atte flekkar eller tegn til lekkasje i motorrom. Motor må vere driftsvarm. 5-6dl på 2-3 månader er jo ikkje så mykje, så kan vere vanskeleg å sjå.. Tetningsmiddel hadde eg i alle fall ikkje fylt på min bil. Og uansett er det lite truleg at det er permanent, viss det berre tettar lekkasjen..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now