Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en 1991 E200 W124 med elektrisk takluke. Denne er dessverre defekt. Jeg hører at motorene jobber, men den åpner seg ikke. Er det noen some vet om et sted rundt Oslo-området som kan fikse slikt relativt rimelig? 

Posted

Hei, jeg slet med mitt soltak W116 1975. Endte opp med å demontere hele taket/kabel/motor, rense alt, smøre opp på nytt og montere. Det var ikke så vanskelig som det kanskje høres ut til. Det fungerer strålende nå!

Du har en nyere bil med "tilting sun roof". Har dessverre ikke erfaring med dette, men se videoen i link - den viser nettopp soltak for W201, W124 og W126 fra 1986-1995. Det vil nok være nyttig.

https://www.youtube.com/watch?v=wCNplcjFLiU&ab_channel=Mercedessource

Det at du hører motor men ingenting skjer kan være flere ting - og husk nå tar jeg utgangspunkt i mitt soltak som har en litt annen oppbygging men sikkert noen fellestrekk:

- "tennene" på wire som motor griper tak i er ødelagt - du trenger ny kabel (forholdsvis enkelt)

- gliderne og/eller noe mekanisk er såpass tilgriset og uten smøring at tak ikke beveger seg, dvs motor går og clutch slurer (enkel jobb er å smøre, men litt større jobb dersom tak må demonteres, rengjøres og smøres slik jeg gjorde)

- Ødelagte tannhjul til å gripe kabel (burde være smal sak å skifte tannhjul/motor men vet ikke hvor den er (min var i bagasjerom)

Som sagt dette er hypoteser basert på mitt litt eldre "non-tilting sun roof)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...