halvliter Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 (edited) Chassisnummer: WDB2032041F191463 Førstegangskjøpere av bil her! Har søkt endel på nettet, men fant ingen brukerhåndbok/manual på norsk eller engelsk for min bil, og da min bil er bruktimportert er brukerhåndboka som følger med på tysk. Finnes det en god database for slikt ? Grunnen til at jeg leter etter brukerhåndboka er flere småfeil som jeg har oppdaga og at jeg liker faktisk å lese brukerhåndbøker på ting jeg kjøper. 1. Det fulgte med en DAB-radio i bilen, men selger fikk den aldri til å fungere. Prøvde litt selv, og det ser ut til at 12-volts uttaket ikke fungerer. Tenkte kanskje det kunne være en sikring? Er det andre ting jeg burde sjekke ? [LØST - Sikring] 2. Nøklene vil ikke låse/låse opp ved å trykke på knappene lenger. De fungerte da jeg holdt nøkkelen tett inntil dørhåndtaket på førersida, men slutta å fungere dagen etterpå. Viss jeg låser ved å ta ut metall-delen i nøkkelen vil ikke sentrallåsen låse resten av dørene. [LØST - Bruker IR i stedet for radio, se etter rødt lyd og IR-mottaker] 3. Finnes det en måte å demontere bagasjeromsbeskyttelsen? Det er en slags gardin som er festa på baksetene, men ønsker å demontere denne for å få plass til et hundebur. [LØST -Måtte bruke makt for å få den ut.] Er det andre ting jeg trenger å opplyse om ? Tusen takk for all hjelp! Edited November 18, 2020 by halvliter
Simen Arntsen Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 Gratulerer med bil frå verdens beste bilmerke 😄 1: tenning må sannsynlegvis vere på for å få spenning. Sikringsoversikt finn du kanskje på tysk, med engelsk på baksida i ein sikringsboks. Det er normalt 15A. Evt søk i google etter fuses w203. 2: har du skifta batteri i nøkkel? Bilen kan startast uten strøm på nøkkel. Nøkkelen har 2 funksjonar. RF som skal fungere opp til ca 10m, og Ir som skal fungere på kort avstand retta mot dørhandtak framme. Når du rettar nøkkelen mot dør og held inne låseknappen vil og rutene og evt soltak lukke. Held du inne opneknappen vil dei opne. Metallnøkkelen aktiverer ikkje sentrallås, den er berre for å komme seg inn i bilen viss nøkkelen er tom for strøm. 3: kjenner ikkje 203, men på 210 er det å legge ned seteryggane og dra den sideveis ut døra, så ikkje utenkeleg at det er likt. Alternativt ein låseknapp på eine enden for å vippe den opp og bak. Brukerhåndbok på dansk kan du kanskje finne hos høgger.. Norsk trur eg ikkje var laga i denne tidsperioden, engelsk er nok sjelden vare her til lands.
halvliter Posted October 11, 2020 Author Posted October 11, 2020 Tusen takk for raskt svar! Og ja, har alltid hatt et godt øye til Mercedes, så jeg var glad denne ble tilgjengelig innenfor mitt budsjett! 1. Ja, prøvde med tenning på og bilen i gang. 2. Ah, selvfølgelig, det skal jeg prøve først! Takk for tips! 3. Det skal også prøves! Dersom jeg ikke får det til kan jeg ta noen bilder, kanskje vi blir klokere da. Tipset om brukerhåndbok var også bra! Det finnes ingen hemmelig database på nett ? Hvordan ser dere/vet dere disse kodene for modelltypen (antar eg)? 203, 210 osv. Har sett flere tråder med dette i emnetittelen.
Simen Arntsen Posted October 12, 2020 Posted October 12, 2020 203 er C-klasse, den du har. Nyare er 204, 205 210 er E-klasse frå same periode, nyare er 211, 212, 213 S-klasse 220, 221, 222 Og så maaange fleire 🙃 W framfor er vanlegvis standardutgaven, dvs sedan for C og E. S framfor er stasjonsvogn. Og nokre modellar har A, då er det cabriolet, eller C som er coupe. R er roadster. Så er det nokre som har X, som angir ulige variantar av samme modellserie. F.eks X166 som er GLS (tidlegare GL) og W166 som er GLE (tidlegare ML). Og ut frå ditt rammenummer ser eg at du har ein S203. Etter dei 3 bokstavane er det 3 siffer som angir modellserie (203) 4. siffer angir karosserivariant (2=stasjonsvogn, 0=sedan), 5. og 6. angir motor. Resten er berre produksjonsnummet, der bokstaven F angir at bilen er produsert i Bremen.
halvliter Posted October 21, 2020 Author Posted October 21, 2020 Tusen takk for eit meget oppklarande svar! Tipset ditt om at det var IR gjorde at eg slapp å skifte batteri, eg måtte berre holde nøkkelen i ein spesiell vinkel. Har ikkje fått somla meg til å leite etter riktig sikring for 12-volts uttaket i midtkonsollen endå, men er ikkje det viktigste. Kontakte den lokale forhandleren, dei ville ha 700 kr for ein dansk manual. Syns den prisen var litt stiv ? Har tatt nokon bilder og lagt dei ut her, om nokon blir klokare enn meg: https://imgur.com/a/F8uCqWc
Simen Arntsen Posted October 22, 2020 Posted October 22, 2020 Er ikkje denne berre å dra sideveis, mot passasjerdør på venstre side? Er i alle fall slik på E-klassen, der det og heng på setet. Men den ser litt annleis ut.
halvliter Posted October 23, 2020 Author Posted October 23, 2020 Alt satt bom fast, uansett i kva slags retning eg prøvde å dra i, dessverre. Eg fant problemet med 12-volten, det var berre ein sikring, tusen takk!
halvliter Posted November 18, 2020 Author Posted November 18, 2020 Då er alle problemer løyst, tusen takk for god hjelp! On 22.10.2020 at 17.00, Simen Arntsen said: Er ikkje denne berre å dra sideveis, mot passasjerdør på venstre side? Er i alle fall slik på E-klassen, der det og heng på setet. Men den ser litt annleis ut. Dette var måten å gjør det på, eg måtte berre bruke makt. Satte ein treklosse på høgre sida og dunka forsiktig til den løsna. Tusen takk skal du ha!
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now