Jump to content

Litt mer om aut nivåregulering av dempere bak 230 TE 1989


Guest Runar

Recommended Posts

Guest Runar

Har akkurat hatt eu-kontroll, og en av feilene var "defekte dempere bak".

Bilen er veldig høy bak, og det er som å kjøre gocart - veldig stiv.

 

Jeg har lest mye på dette forumet nå om nivåregulering, men finner egentlig ikke svaret på det jeg søker; kan disse "defekte demperne" handle om å etterfylle noe olje, eller justeringer, og hvordan gjør man nå egentlig det ?? Eller er det snakk om påkost i samme prisleie som verdi av bilen :(

Var heldigvis ikke mer feil av betydnig  :lol: men glad for litt respons på denne

 

Runar

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

Glemte det da ....

 

Om det har noe å si, så har den asd eller hva de tre bokstavene er.... med gul trekant i speedometeret som viser om antispin slår inn.

 

Runar

Link to comment
Share on other sites

Enten så er det noe galt med ventilen til nivåreguleringen. Hvis den står på fullt så jekker bilen seg maks opp i rompa og blir utrolig stiv bak. Ventilen finner mellom bakhjulene. Det går et stag fra stabilisatorstaget. Dette sitter det enda et justerbart stag på som igjen er forbundet med en arm på ventilen. Sjekk hvordan det ser ut bak her. Armen på ventilen skal stå sånn ca. 90 grader rett ut (det er et hull i armen som passer overens med et hull på ventilen når ventilen står i midtposisjon).

 

Eller så er det så enkelt som at gasskulene bak er gåene. Selve dempeeffekten sitter ikke i "demperen", men i gasskuler. Disse er utrolig kjedelig å bytte og mange verksteder bytter rørene som går til disse samtidig siden det er enklere. (Rørene koster noen få hundrelapper.) Hvor bor du? Kanskje vi kan anbefalle et verksted? (Ellers står det en god del om problemet her fra før av.)

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

Takk for svar.

Har ikke kikka under enda, men nå vet jeg hva jeg skal se etter.

Disse gasskulene - er de kjedelige å bytte, vanskelig eller dyre :-) Han som hadde EU kontrollen ringte for å sjekke prisen på demperne, og fikk vel et svar om ca 7000 (+mva?)

Bor forøvring på Tjøme/Tønsberg, så om du har et forslag til noen som kan dette på fingra, så kom gjerne med tips

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Har ikke kikka under enda, men nå vet jeg hva jeg skal se etter.

Disse gasskulene - er de kjedelige å bytte, vanskelig eller dyre :-) Han som hadde EU kontrollen ringte for å sjekke prisen på demperne, og fikk vel et svar om ca 7000 (+mva?)

 

Han som tok eu-kontrollen kan du be drite og dra, og vurdere å finne seg noe å gjøre som han KAN. Skru på gamle opler og japser eller noe sånt f.eks.

 

Det ENESTE som kan gjøre at du må skifte "demperne" er hvis det er lekkasje, eller det er ulyder i dem. Ulyder kan i en del tilfeller kureres med et repset til nesten ikkno penger.

 

Det høres ut som ventilen din ikke har det helt godt, så den står max åpen og pøser på fullt trykk. Jeg ville begynt med å sjekke den. Det kan jo være så enkelt som at noe har løsnet baki der.

 

HER  ser du en skisse som viser ventilen og litt av systemet for nivåreguleringen.

 

59 : ventilen

41 : staget fra ventilen til stabstaget. Dette er justerbart (lenger = bilen lenger ned , kortere = bilen lenger opp)

32 : armen som er festet i stabstaget. 41 festes i denne.

 

 

Det øverste bildet HER viser hydraulikkrørene. Ventilen sitter midt i bildet uten noe delenummer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg at de som tar eu testen tar feil.Hvis en demper er stiv skrives det defekt demper på kontrollseddelen.Så er det opp til andre å finne ut hvorfor den er stiv enten det er hydraulisk,elektrisk eller mekanisk feil som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

Tusen takk for nyttig informasjon.

Glimrende illustrasjoner. Skal se på det i løpet av uka... har hele mai før eu-godkjenning.

Godt det er noen som både har peiling og litt pedagogiske evner for oss med 5-6 tommeltotter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Siden den er veldig stiv så vil jeg tippe på gasskulene, selv om ventilen står på fullt åpen så skal den ha demping så jeg tror bilen din både er feiljustert og har gåne gasskuler..... :?

Du må ikke stole på mekanikere rundt om, og hvis du ikke klarer jobben selv så vil jeg råde deg til å gå et sted der de har byttet slike gasskuler før ellers så kan du få noen ubehagelige opplevelser, det er flere i klubben som har kastet ut mange penger på bytte av deler som ikke trengs desverre. :?

 

Som FrodeS er inne på, demperne skal ikke byttes uten at de spytter olje.!!

 

Så trinn 1 som både FrodeS og Alexander nevner er å justere høyden, det klarer du fint hjemme i gården, ta 2 omdreining og kjør litt og 2 til om den ikke er så lav som ønsket, husk at du bør ha litt vekt baki, feks et par kompiser...... :lol:

Går den bare opp igjen uansett justering når kompisene går utav bilen så er det mulig den hviler på fjærene bak, evt feil med ventil, sjekk at det ikke er rustet og ødelagt rundt justeringstag og stabstag og at alt sitter godt fast.

Trinn 2 bytt gasskuler hvis det ikke blir bedre etter justering av høyden.

Trinn 3 kjør inn å få den godkjent og be han mekanikeren om å ta litt lengre utdannelse med Mercedes som eget fag.... :lol:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg at de som tar eu testen tar feil.Hvis en demper er stiv skrives det defekt demper på kontrollseddelen.Så er det opp til andre å finne ut hvorfor den er stiv enten det er hydraulisk,elektrisk eller mekanisk feil som gjør det.

 

Når han ringer og sjekker pris på "demperne" (som i realiteten bare er en hydraulikksylinder), så vet han tydeligvis ikke hva han snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

Men det her med å bytte gasskuler....høres ut til å være en komplisert affære?? Er det dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Men det her med å bytte gasskuler....høres ut til å være en komplisert affære?? Er det dyrt?

 

Alexander spurte hvor du bor henn. Det bør du svare på, så det kanskje går an å anbefale verksted. Prisen vil variere, men det er noe jobb.

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

har nok svart på det litt lenger opp her  :D

men gjør vel ikkeno å gjenta ser det ut til ... TJØME som er et praktfullt sted i nærheten av Tønsberg. Skjønner ike vhorfor det ikke bir flere fast her på Tjøme--- må jo være det næemeste man kommer paradiset  :D

Link to comment
Share on other sites

har nok svart på det litt lenger opp her  :D

 

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

 

Prøv først å se hvordan det står til med dette staget (hvis du har noen paller eller noe sånt, så kjør den opp på de, og ta en titt). Det blir litt feil hvis du jekker den opp vanlig, for da blir den hengende. Den bør stå på hjula.

 

edit :

 

Noen bilder :

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

Ikke så godt å se hva som er hva, men du ser tydelig dette staget som kan skrus fra hverandre og sammen. Fastnøkkelen sitter på luftenippelen til hydraulikkoljen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Stefse

JEg byttet gasskule selv på min. De blir veldig stive når membranen i gasskula har gått av, da slipper gassen ut og du har i realiteten ingen fjæringsfunksjon, bare en trykkbeholder full med olje.

 

Selve kula kostet en drøy 1000 lapp, av og påmonteringen er relativt grei sålenge boltene ikke sitter fast. Til med passet ikke gjengene i den nye gasskula med gjengene på røret fra ventilen, så  rør og festebolt måtte byttes. sikkert derfor verkstedene likegreit bytter alle rørene, de kan jo ha rustet forsåvidt og. Har du en bukk å ha bilen på er dette en 1,5 timers jobb, men det lønner seg å spraye rustløser på dagen i forveien. Spesielt de 3 skruene gjennom vognbunnen kan sitte godt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Runar

Takk takk- mye flinke og hjelpsomme folk her. Nå tror jeg snart jeg skal klare dette. Først sjekker ventil og stag, så eventuellt kuler.

:D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvor sitter de gasskulene? 1000kr var ikke det billig? innbilte meg at de kostet mye mer...

 

Gasskulene sitter mellom baksetet og den fremre bagasjelokkplaten. Det sitter ei plate der som må skrus løs. Da ser man i hvertfall rett ned på dem, men jeg tror ikke man får dem ut den veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gasskulene må løsnes med tre muttere nedenfra, og løftes ut opp inne i bagasjerommet. Teppekledde plata som ligger over, har kanter inn under dekslene over hjulbrønnene, så disse må av først. For å få av disse må du av med den myke pelskledde kantlista som du finner i overgangen mellom lakk og teppe når du åpner en av bakdørene.

 

Jobben er enkel, men det tar litt tid. Autoroyal, MB-specialist, Autotrio mf har disse kulene.

 

Lurt å se under bilen først ja, hvis staget er ødelagt, ventilen eller små eller store rør.

 

 

e

Link to comment
Share on other sites

Jobben er enkel, men det tar litt tid.

 

Jeg kjøpte kuldene på ebay.co.uk. Fikk febi-kuler en del rimeligere enn her i landet.

 

At det tar tid er helt sikkert. Jeg brukte 6 timer. Helt enkelt er det vel ikke egentlig. En del av disse rørene sitter noe helt grusomt godt fast, og det er vanvittig trangt. Jeg anbefaler å ha tilgjengelig et godt utvalg av verktøy, og ikke minst en god wise grip-tang. Uten den hadde ikke jeg fått det til.

Et annet problem er at alle sett jeg har vært borti med bremserørverktøy mangler akkurat den dimensjonen som trengs på rørene til nivåreguleringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...