Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei!

 

Jeg spurte om det samme for en tid tilbake, men fikk ikke noen respons. Nå gjør jeg et nytt forsøk:

 

Min 2000 modell S320 (147 500 KM) har en litt merkelig lyd ved dreiing på rattet. Dette høres best når motoren går på tomgang og/eller på lavt turtall. Lyden høres ut som en slags during, og det kunne ha vært en foring som ga lyd, hvis ikke lyden hadde vedvart også når jeg ikke lenger dreier på rattet, men holder det stille i et svingpunkt, slik at styringa fortsatt har motstand. Utover dette fungerer styringen bra. Det er ny servoolje på tanken (Febi Bilstein etter MB spesifikasjoner), og det er påfylt riktig mengde.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Edited by AndyP
Posted

Eneste jeg kan tenke meg er at det muligens er litt luft i systemet, men jeg aner ikke hvordan sånne nye greier luftes. 

Er reima skikkelig stram?

Posted

Ja, reima er stram, og ser ny ut :-) 

Systemet er selvluftende, ved å dreie rattet fra ytterpunkt til ytterpunkt, presses eventuell luft ut. Det hjelper forøvrig ikke på lyden. . . 

Posted

Kan du ta en runde med stetoskop å se om du kan identifisere hvor lyden kommer fra. Det kan jo være et strammehjul eller lageret på pumpa.

 

Posted

Erfaringsmessig skrangler strammehjulene en del når de er slitt, men her er alt stille. Et slitt lager i pumpa vil vel høres hele tiden når hjulet går rundt? 

 

Lyden ved belastning på styringen kan til en viss grad sammenliknes med den elektriske lyden en T-bane eller et elektrisk lokomotiv lager når det begynner å kjøre. . . Eller en svak utgave av "utluftingslyden" som høres når man svinger helt til stopp til en av sidene. Når styringen ikke belastes, er det ingen lyd verken fra lagere eller fra strammehjul. Lyden kommer kun ved dreiing eller belastning ved å holde rattet i ro i sving. 

 

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...