Jump to content

Diesel pumpe justering!?

Guest Ronny

Recommended Posts

Guest Ronny

HEi

Er det noen som kan forklare meg åssen skrue jeg skal stille på for å få mer diesel ut av pumpa mi? Har en 93mod 250 som jeg akkurat har satt turbo på...

Mvh. Ronny.

Guest Stefse

Hehe, så da har fått montert turboen nå ja Ronny. Du byttet vel innsugsmanifolden og da? Kanskje du hadde giddet å tatt et bilde og lagt ut til oss?

For å stille på mer mating, må du av med dekselet bak på pumpa. 6 torks skruer. Deretter er det nederste skrue (den med kontramutter) som skal skrues ut for å øke matingen. Det renner olje ut når du fjerner dekselet, vær obs på det. Ellers er det vel bare å prøve seg fram.. ta først 2 omdreinginger ut(Da får du en helt annen bil) Deretter kan du prøve med en og en omdreining, hvor langt det går å skru den aner jeg ikke. :P Hvor i landet bor du forresten?

Guest Stefse

Forresten så kan jeg sikkert påta meg 'trimming' av OM 601-3 uten orginalt turbo i trøndelagsområdet hvis noen synes bilen blri for treg. Gir dog ingen garantier, men dette er jo solide motorer i utgangspunktet, så ellers friske motorer tåler nok fint en 10% effektøkning med kjøring på norske veier.

Det går vel til skogs med EU kontrollen når en øker på matingen.

Min bil ligger nærme grenseverdier på utslipp...jeg passerer vel grensa hvis jeg begynner å skru.

Det blir vel som å kjøre bak noen av de nye fine miljøvennlige CDIene...de ryker så svart at en får "sotede ruter" hvis en ligger for nærme :lol:

Det går vel til skogs med EU kontrollen når en øker på matingen.

Min bil ligger nærme grenseverdier på utslipp...jeg passerer vel grensa hvis jeg begynner å skru.

Det blir vel som å kjøre bak noen av de nye fine miljøvennlige CDIene...de ryker så svart at en får "sotede ruter" hvis en ligger for nærme :lol:

Noen som vet hva grenseverdiene er?

Jeg fikk 0,34 på EU, og bilen min lager ikke svartrøyk i det hele tatt (i hvertfall ikke i følge han som lå bak da jeg tømte 3. giret).

På forrige EU-kontroll tror jeg tallet var 1,28.

Guest Stefse

Sålenge det ikke ryker går det sikkert greit. Ingen OM60x motor er stilt slik at den begynner å ryke i utgangspunktet. Når så du svartrøyk fra en orginal 250 sist? Nettopp derfor går det greit å hente litt ekstra. Det største problemet med røyk her skjer ved ved raske turtallsøkninger, før luftstrøm og scavening har kommet skikkelig i gang. På 4000 rpm puster disse ganske godt, og pumpa er da også stilt slik at den ikke mater noe særlig før turtallet har passert 3000. Får å få fullt utbytte av turbo må en egentlig få fikset innmaten i pumpa slik at den mater mer på lavt turtall også. (En eller annen nevnte noe med sentrifugalvekter som regulerer dette, og her kunne denne manipuleres litt)

Dessuten er motoren utstyrt med resirk. ventil og denne hjelper nok ikke akkurat på sotingen hehe, men kan bidra til lavere utslipp. For effekt så bør man blende dette systemet og fjerne den trunken av en manifold foran innsuget. (OM601-3 uten turbo) Så setter man på en manifold som bedrer luftstrømmen istedet. Men bare ved å blende rgr ventilen og skru litt på spjeldet slik at motoren får mer luft er mye gjort mtp lufting.

Dessuten et tips hvis du har for høye utslippsverdier på en ikke-turbo: Steng dette innsugspjeldet nesten helt igjen slik at motoren får maks resirkulasjon. Den dustete EU kontrollen kjører motoren uten last, dermed vil resirkventilen åpne og motoren trekke mer av sin egen eksos :P

Guest Ronny

Hei Stefse

Jeg bor i Telemark, Bø. Har ikke byttet insugsmanifoilen, bruker den orginale luftfilter boksen, å kobler intercooleren min inn på den, blir sikkert litt luft lekkasje men, men. JEg torde ikke skru av det dekselet jeg, virkert som om det var fjærbelastet så var redd det skulle sprute ting å tang når jeg fjernet den siste skruen. Men da skal jeg skru av den i morra å vri på den skruen så jeg får masse diesel! :) Lurer på hvor lenge motoren vil holde ut jeg...?

Guest Stefse

OK, litt langt unna ja.

Du koblet deg altså på inntaket til luftfilteret? hmm.. her vil du nok få lekkasjer både her og der ja :shock: Jeg vet det selges slike manifolder til ettermontering, mulig det også går an å ta manifolden fra en OM605, (250 94-) ???  Ville vurdert en trykkmåler så du ser hvor mye trykk du greier å lade med.

Lokket er ikke fjærbelastet, men motoren må være av når du tar det av. Det skal ikke komme noe ut der såvidt jeg vet, annet enn olje da.

Motoren holder sålenge du greier å holde den kald. Fjern termostaten så du har full kjøling av motoren hele tida. Likegreit, selv om dette ikke er nok på varme dager og full last over tid, gir det iallfall litt mer slingringsmonn. Dessuten hjelper det litt på vannstrømmen i forhold til om den hadde stått der og vært helt åpen.

Guest Ronny

OK, veit du hvor en kan kjøpe slike innsug da? Hvordan kobler man ut termostaten da? Bare tar den vekk eller?

Guest Stefse

Det er det sikkert andre som vet bedre enn meg. Det her danske Gørløse autoimport.dk eller hva det heter har det kanskje.

Du plukker bare ut termostaten ja. Bør være en grei jobb.

Fått av dekselet nå eller?

OK, veit du hvor en kan kjøpe slike innsug da? Hvordan kobler man ut termostaten da? Bare tar den vekk eller?

IKKE ta ut termostaten. Det vil gi deg helt kokko motortemperatur. Motoren vil ikke bli skikkelig varm unntatt kanskje når du kjører den skikkelig hardt. Du vil få høy temp opp lange bakker, og veldig lav temp ned igjen. Det vil bli helt meningsløst å kjøre med.

Det du heller kan gjøre, er å prøve å få endret på viscosevifta, så den slår inn tidligere (slår typisk inn først ved drøyt 100C motortemp), eller bygge om til/legge til ekstra elektrisk vifte dersom varme skulle bli noe problem.

Guest Stefse

FrodeS har rett i at temperaturen vil svinge kraftig, spesielt hvis det er kaldt ute. Dessuten vil du ikke få skikkelig varme i varmeapparatet heller. Det er vel langt fra ideelt slik sett, og termisk belastning vil sikkert øke men det gir allefall større slingringsmonn når du begynner å gasse på. Dette her er jo aldri noe som en normal motormekaniker ville  gjort, kun ment som et nødknep for å avhjelpe overoppheting, det er iallfall dette som knekker motoren først. Motoren vil også få lavere arbeidstemperatur, som heller ikke er etter boka i et langsiktig perspektiv, men som gir lengre tid til kritisk temp når du kjører opp en lang bakke. Å få viskosevifta til å ligge innpå mer hjelper sikkert også litt, men har egentlig bare betydning i lave hastigheter.

Et bedre valg er kanskje å skifte til en termostat som åpner tidligere, f eks ved 80 grader. Også burde du absolutt hatt oljekjøler, og sikkert en masse andre dyre tiltak som jeg ikke tror Ronny er spesielt interessert i. Jeg tror han bare har en rimelig gammel bil han har lyst til å ha det litt moro med og jeg bare tipser han slik at bygget kan berge lengst mulig. Trimmet selv en Escrot hvor jeg brukte dette 'trikset' og den holdt iallefall selv om det tok lang tid å få varme i bilen. :P

Guest Ronny

Har hatt mange turbo bensin biler fra før,så er ikke ut etter å råå kjøre med denne, men ha bedre drag i bakker og forbikjøringer, så var det jo en god erfaring å bygge om til turbo også.

Dekselet kommer av i morra det, så da regner jeg med at bilen vil gå ganske mye bedre og at jeg får bedre utbytte av turboen pga mer brensel i forhold til all den luften den trykker inn i innsuget nå. Hadde vært morro en gang å fått tak i en orginal turbo motor og trimmet den opp mot 300hk ganske, så en 250 Turbo Diesel på en finsk nett side igår den hadde opp mot 400hk.

• 15 years later...
2 hours ago, Mjelde said:

Heisan. Har ein Mercedes c220 cdi 1998 og lurer på hvor jeg skrur opp pumpa, ønsker å få litt mer power.

CDI har ingen pumpe å skru opp. Den har høgtrykksinnsprøyting, og meir effekt får du ved å ha lenger opningstid på dysene og meir luft frå turboen. Det er elektronisk styrt, så da er det datatuning "chip" som gjeld.

7 hours ago, Simen Arntsen said:

CDI har ingen pumpe å skru opp. Den har høgtrykksinnsprøyting, og meir effekt får du ved å ha lenger opningstid på dysene og meir luft frå turboen. Det er elektronisk styrt, så da er det datatuning "chip" som gjeld.

Ja ikkje sant, er heilt ny på merc og det greiene, så da må den bli chips for å lure noke power ut av den