Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en E-class 220 W211 2002 modell.

Det meste fungerer fint på den og er veldig fornøyd. Spesielt glad har jeg allerede etter en liten uke blitt i REST funksjonen, mens man venter på fergen og denslags - så deilig med god temperatur i kupeen. Denne funksjonen fungerer som den skal.

Så til problemet: Jeg vet ikke om REST funksjonen har sammenheng med TIMER funksjonen i Settings menyen i displayet bak rattet, men det er uansett en funksjon som heter 'auxiliary heat' der inne, hvor jeg kan sette opp til 3 klokkeslett på timer, eller skru av timer, så jeg går ut fra at det skal være en slik funksjon montert i bilen siden menyen dukker opp. Jeg har tysk instruksjonsbok og kan ikke for alt i verden finne ut hva jeg skal gjøre for å -aktivere- den valgte timeren! Jeg har lest over alt hva jeg har funnet av instruksjonsbøker til lignende modeller på engelsk og på alle slags forum på flere språk, men de fleste nevner en knapp jeg ikke kan se å finne på min bil - og videre snakkes det om en oransj lampe på denne knappen.

Er det en annen metode enn disse som gjelder på min bil (er det kanskje ingen lampe som skal lyse opp når funksjonen aktiveres på min modell)?

Jeg har også lest noen steder at det må være under 8 grader for at dette skal fungere. Stemmer dette?

Noen som har tips til å få startet timeren?

IMG_20200929_182152.jpg

IMG_20200929_182200.jpg

IMG_20200929_182203.jpg

IMG_20200929_182218.jpg

IMG_20200929_182231.jpg

Posted

Kunne ikkje sjå dieselvarmerknapp, men usikker på kor den skal vere på 211.

Timer aktiverast med å trykke ok på den du vil bruke, reknar eg med. Det er ikkje stsrttid, men den tida bilen skal vere varm. Dvs varmeren vil starte ei stund før oppgitt tid, kanskje 30 minutt.

Posted

Tusen takk for svar!

Ja, det ser ut til at tiden blir aktivert, da den står på den riktige tid, når jeg går inn på menyen i etterkant. 

Hodet mitt var meget innstilt på at den tid var start-tid, og det har vært relativt varmt ute når jeg har testet, så kanskje den allerede har varmet opp før jeg kommer ut i bilen (som har vært et ca 10 minutter -etter- tiden jeg hadde satt - jeg skal forsøke å sette at den skal være varm til litt etter at jeg har kommet bort til bilen neste gang og se om det er noen aktivitet :)

Jeg melder tilbake når jeg har fått testet det. 

Takk igjen!

Posted (edited)

OPPDATERING: Så har jeg fått testet litt og det ser ikke ut til å skje noen ting uansett om jeg skrur av tenningen med menyen oppe, eller om jeg lukker den først og kan verifisere at tiden er valgt, om jeg går tilbake inn i menyen. Kan konkludere med at kabinen og motoren ikke har blitt varmet opp overhodet.

Jeg har de siste dagene (med kun småturer) funnet ut at mitt multimedia batteri er dødt (målt 11.4 Volt og 14.3 Volt når bilen kjører). Så jeg skal til å bytte dette. Vet ikke om dette batteriet har noe med heating løsningen å gjøre, men det er nå uansett noe å teste :) Har stadig ikke vært under 8 grader her, så hvis det er et kriterie, er det jo ikke så rart om det ikke fungerer.

Edited by Kaare
la til at dette er en oppdatering
Posted

Hei Simen,

Takk for ditt svar.

Det gir god mening og stemmer godt med hva jeg opplever. Manuel Rest funksjon fungerer så lenge motoren er varm. Så da må jeg kanskje vente til det blir litt kaldere før jeg kan være sikker på om tilleggsvarmer fungerer på timer.

Kan man gå ut fra at tilleggsvarmer er installert når man har har timer funksjonen tilgjengelig i displayet?

Posted

Rest er berre sirkulering av varm kjølevæske inn i varmeapparatet, og har ingen samanheng med parkeringsvarmeren.

Eg kjenner ikkje 211, men kan ikkje forstå at du har tidsur viss du ikkje har varmer. Samtidig har dei andre modellane eg har vore borti ein fysisk knapp for tilleggsvarmer.

Kan sjekke rammenummeret ditt, om den er levert med Webasto/Eberspächer tilleggsvarmer, og om den har parkeringsvarmefunksjon.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...