Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg var på hus-, hage- og hytte-messe i dag. Hadde planlagt å se etter messetilbud på høytrykkspyler, og det fant jeg også.

Jeg har en bitteliten driter nå, som i grunn funker greit med sine 110 bar/300 liter i timen (elns), kjøpt for 500,- på maxbo en gang i tida. Selve maskinen har jeg brukt opp en av, og av lansene har jeg brukt opp to. I tillegg har to turbodyser sluttet å rotere, de bare spyler rett fram. Den største ulempen har allikevel vært at den bare har 5 meter høytrykkslange, så den må bæres rundt bilen hele tida. Blir mye styr med høy-/lavtrykkslange og strømledning i tillegg til bøtte og svamp.

Vi tittet litt på Kärcher sine, men det lengste de kunne levere av høytrykkslange var 7,5 meter og da en ganske dyr modell. Litt dårlig service hos dem også, det virket rett og slett ikke som de ville selge noe, selv da jeg spurte.

Hos Foma hadde de noen ganske ålreite maskiner i min prisklasse. Jeg endte på en 747, 140 bar , 500 liter i timen 2,3 kw med 10 meter gummislange (3 år garanti, mot 6 mnd på plastslangene), vanlig lanse med stillbart trykk, turbodyse, "vinkeldyse" (til å ta inni hjulbuer og sånt) og to innebygde såpekopper. Eneste ulempe er at den mangler slangetrommel. Jeg fikk prutet ned denne hele 80(!!!) kroner, så sammen med terrassevasker kom den på 3000,- .

Greit kjøp?

Tanken er at med såpass lang slange, så kan den stå låst fast på gårdsplassen, og når det måtte passe seg, så er det veldig enkelt å bare blåse fort av bilen og få bort det aller meste.

Hva slags såpe/kjemi bør en bruke i såpetanken? Jeg prøvde med vanlig sonax bilshampoo, men det hjalp ikke noe særlig.

Posted

Hei Frode.

Selve spyleren skla jeg ikke utale meg om. Kjøpte i fjor en ny Alto, en sånn som Trond Erik/Alex har, husker ikke modell. Problemet var bare at jeg har kun 10 amp sikring, så den slo ut med en gang. den gamle 500 kroners driteren med 5 meter slange funker, men som du sier så er det littt pes å bære den rundt. Som du så når du var innom forrige uke så bygges det om hjemme, og da blir det litt mer futt i det nye sikringsskapet :lol:

Selv bruker jeg Sonax sin "høytrykkshampo". Funker veldig bra om sommer, da det stort sett er støv og innsekter man vill fjerne, men er ubrukelig i vinterhalvåret. Eneste som funker for å fjerne salt og drit om vinteren er oljebasert avfetting, som skal sprayes på tørr bil.

Vannbasert avfetting er desverre som regel bare penger ut av vinduet. (les fjerner bare voks) + litt til.

Posted

Her er det litt utfyllende informasjon på det beskrevne.... Priser er oppgitt fra leverandør.

Her er diverse informasjon og tekniske data på Foma 747 Høytrykksvasker:

--------------------------------------------------------------------------------

FOMA 747 er en kraftig og mobil vasker. Med gummiert håndtak og hjul er den lett å transportere. Det er god lagringsplass for ustyret på maskinen og den er ustyrt med to integrerte såpetanker med mengdejustering. Leveres klar til bruk med 10 meter stålarmert slange, servopistol med startlanse, multifunksjonslanse med trinnløs spredning, variolanse, turbolanse og to såpetanker. Turbolansen øker den praktiske vaskeeffekten til det dobbelte.

Produktfordeler

·  Kraftig og allsidig

·  Automatisk start/stopp fra høytrykkspistolen

·  Integrerte hjul

·  2 såpetanker med mengdejustering

·  God lagringsplass for vaskeustyret på maskinen

·  Bredt utvalg av ekstrautstyr for utvidet bruk er tilgjengelig

·  3 års motor- og pumpegaranti

·  3 års garanti på høytrykkslange og pistol

Trykk maks.                                140 bar     

Maks. vannforbruk                        500 liter/time     

Maks. temp. vanntilførsel               50°C     

Strømtilførsel                                230 Volt, 10A treg sikring     

Effekt                                           2,3 kW     

Høytrykkslange stålarmert              10 meter     

Vekt                                             16 kg     

Innebygget vaskemiddeltank          2 x 0,7 liter     

Automatisk start/stopp fra pistolen  Ja     

Art. nr. 142137  Pris 2.990,- inkl. mva.     

Standard utstyr                                    Art. nr.  Inkl. mva.   

1. Høytrykkslange 10 meter stålarmert  142194  kr. 1300,00   

2. Pistol                                             142285  kr.   449,00   

3. Multifunksjonslanse                         142467  kr.   421,00   

4. Turbolanse                                     142472  kr.   454,00   

5. Variolanse                                      142477  kr.   454,00 

Her er diverse informasjon og tekniske data på Foma Terrassevasker:

--------------------------------------------------------------------------------

FOMA Terrassevasker er det ideelle verktøy for effektiv vask av store plane flater. Terrassevaskeren leveres komplett og klar til bruk. Ingen ombygginger eller skifte av dyser er nødvendig. Egnet for alle FOMA høytrykksvaskere fra 100-140 bar.  Leveres med forlengerlanse som kan demonteres, slik at du kan bruke den håndholdt på f.eks. husvegg. Det store dekselet og børsten fanger opp alt av vannsprut, slik at du ikke blir våt. Et 2-armet dysesystem gjør at vibrasjonen blir minimal og brukerkomforten maksimal. Terrassevaskeren har 33 cm vaskebredde og leveres med såpetank for påføring av vaskemidler. Leveres med overganger til Kärcher, Alto (ikke Dynamic-serien), Bosch, Stihl og Lawor Wash.

Produktfordeler

·  Passer til alle FOMA modeller fra 330-870 f.o.m. 1995 med maks. trykk på inntil 140 bar

·  2-armet med 2 vaskedyser

·  Justerbart vasketrykk

·  Stor børste

·  Skjøtelanse

·  33 cm vaskebredde

Art. nr. 142425  Pris 590,- inkl. mva.

BILDE AV HØYTRYKKSVASKER:

Foma-747.jpg

BILDE AV STANDARD UTSTYR TIL HØYTRYKKSVASKER:

FOMA_747_Standardutsyr.jpg

BILDE AV TERRASSEVASKER:

Terrassevasker.jpg

Så da har du faktisk fått kr. 580,- i prisavslag i forhold til det leverandør har satt som utsalgspris....

Posted

Men hva om du heller tar steget opp en klasse - slik at du kjøper noe du VET du kan bli veldig, veldig fornøyd med? OK - det koster deg 1700,- ekstra, men slik JEG personlig ser det - så er det vel verdt investeringen....

Som du skrev....

Tanken er at med såpass lang slange, så kan den stå låst fast på gårdsplassen, og når det måtte passe seg, så er det veldig enkelt å bare blåse fort av bilen og få bort det aller meste.

Her har jeg en som er YPPERLIG til ditt bruk - som jeg å vurderer STERKT selv den dagen jeg får ny garasje (som jeg skal ha innlagt vann og alt i)......!!

Her er diverse informasjon og tekniske data på Foma 840 Pro Line (nyhet) Høytrykksvasker:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

FOMA Pro Line 840 representerer et helt nytt konsept for høytrykksvaskere til hjemmebruk. Mod. Pro Line 840 er en stasjonær maskin for fast montering på vegg. Fordelene til mobile enheter er her samlet i en enhet som i stedet monteres på veggen. En fastmontert maskin utsettes normalt for mindre skader enn mobile, og frigjør gulvplass. Monteringen er svært enkel, og krever ikke fagpersonell. Alt materiell for montering på murvegg medfølger. Vaskeren tilknyttes strøm og vann, og er klar til bruk. Høytrykkslange av beste kvalitet. Ved pålegging av vaskemiddel kan enten separat pumpekanne eller skumdyse benyttes.

Modell Pro Line 840 leveres med 20 meter slange på trommel med slangestyrer og lang sveiv slik at det er enkelt å sveive inn slangen etter bruk. Leveres klar til bruk med smidig og lett vaskeutstyr som inneholder pistol, 0,7 liter skumdyse, variolanse med justerbar strålevinkel, 20 meter stålarmert slange, vannkobling og rensenål for dysen. Turbodyse (ekstrautstyr) øker den praktiske vaskeeffekten til det dobbelte.

Produktfordeler

· Fast montasje på vegg

· Automatisk start/stopp fra høytrykkspistolen

· Integrert slangetrommel med hele 20 meter slange

· Separat veggbrakett med god lagringsplass av vaskeutstyret.

· God lagringsplass av utstyret på maskinen

· 3 års motor- og pumpegaranti

· 3 års slangegaranti

Trykk maks.                               140 bar     

Maks. vannforbruk                       500 liter/time     

Maks. temp vanntilførsel               60 °C     

Strømtilførsel                               230 Volt 10A treg sikring     

Effekt                                          2,4 kW     

Høytrykkslange stålarmert             20 meter     

Vekt                                            30,0 kg     

Art. nr. 142165  Pris 4790,- inkl. mva.      

Standard utstyr                                   Art. nr.   Inkl. mva.   

1. Pistol med startlanse                       142451  kr. 690,00   

2. Variolanse med presisjonsdyse 1,25  142475  kr. 450,00   

3. Høytrykkslange 20 m. stålarmert       142453  kr. 2490,00   

4. Skumdyse                                       141112  kr. 136,00

BILDE AV HØYTRYKKSSPYLER:

FOMA840p.jpg

BILDE AV STANDARD UTSTYR:

Foma_utstyr___02-ekstra.jpg

Da kommer jo eventuelt turbolanse + terrassevasker i tillegg.... Prisen forsvarer jeg med å si at du får 20 meter slange i stedet for 10 meter - den koster 1200,- mer (10 meter slange koster som du ser i forrige innlegg 1300,-). Dessuten betaler du 500,- for en vegghengt "låst fast" sak, enn en mobil.... Det går også an å kjøpe ekstra slanger du kan koble på - så det praktiske rundt å ha en mobil "forsvinner" til en viss grad... Selvom det kan være et mot-argument å ha en mobil....

MIN erfaring er at går du til en butikk som selger dette (altså ikke messe) - så er det mye større sjanse for at du får en "bedre" pris, enn om du prøver deg på ei messe (bedriften hvor min far er avdelingsleder er forhandler av Foma - jeg kan ikke skaffe noe til redusert pris til enkeltpersoner - men tenker i de baner å høre med bedriften om de vil bli med på en samarbeidsavtale......!)

Posted

Lager heller flere innlegg jeg, enn ett LAAAAANGT et....

Er derimot ditt krav at du skal ha en mobil høytrykksvasker, så er DENNE den ideelle løsning for deg (selvom den koster 1500,- mer enn den du fikk tilbud om):

Her er diverse informasjon og tekniske data på Foma 825 Høytrykksvasker:

Med 150 bar maks. pumpetrykk kombinert med vannmengde på 550 l/time er FOMA 825 et alternativ for den som ønsker en kraftig vasker med høy kvalitet i alle ledd. Vaskeren kan tilkobles vanlig stikkontakt, men med 16A sikring. Modell 825 har integrert slangetrommel med 12 meter stålarmert slange og innbygget tank for vaskemidler med mengdejustering.

Leveres klar til bruk med 12 meter stålarmert slange, servopistol med startlanse, multifunksjonslanse med trinnløs spredning, turbolanse, såpetank med mengdejustering og vannkobling.

Produktfordeler

·  Høytrykkspumpe i messing

·  Automatisk start/stopp fra høytrykkspistolen

·  Integrert slangetrommel med 12 meter stålarmert slange

·  Store lettrillende hjul med «lettmetall» felger

·  Såpetank med mengde-justering

·  God lagringsplass for vaskeustyret på maskinen

·  Bredt utvalg av ekstraustyr for utvidet bruk er tilgjengelig

·  3 års motor- og pumpegaranti

·  3 års garanti på høytrykkslange og pistol

Trykk maks.                               150 bar     

Maks. vannforbruk                       550 liter/time     

Maks. temp. vanntilførsel              50°C     

Strømtilførsel                               230 Volt, 16A treg sikring     

Høytrykkslange stålarmert             12 meter     

Vekt                                            34 kg     

Innebygget vaskemiddeltank          3 liter     

Art. nr. 142138  Pris 4.490,- inkl.mva.     

Standard utstyr                                    Art. nr.       Inkl. mva.   

1. Høytrykkslange 12 meter stålarmert  TBAP93476  kr. 1613,00   

2. Pistol                                             142285       kr.   449,00   

3. Multifunksjonslanse                         142466       kr.   421,00   

4. Turbolanse                                     142472       kr.   454,00 

BILDE AV HØYTRYKKSVASKER:

Foma-825.jpg

BILDE AV STANDARD UTSTYR:

FOMA_825_Standardutsyr.jpg

Posted

Men hva om du heller tar steget opp en klasse - slik at du kjøper noe du VET du kan bli veldig, veldig fornøyd med? OK - det koster deg 1700,- ekstra, men slik JEG personlig ser det - så er det vel verdt investeringen....

Nå har jeg allerede handlet, da ...

Posted

:lol:

Posted

:lol:

Det var det jeg også så - etter å ha finlest litt - og snakket med deg Frode....  :shock:  :lol:

Gratulerer uansett da, med et godt kjøp (FOMA generelt vil jeg si fungerer meget godt til vårt bruk!!)

Posted

Og med 500 liter kapasitet i minuttet tror jeg du blir fornøyd. Har en sånn 1300,- kroners fra Bosch (380l/min), selv og synes den har bra trykk, men leverer for lite vann. Tar en evighet å skylle bilen sammenlignet med de proffe i vaskehallen. Hvis jeg skal ha meg en ny en skal den levere mer vann f. eks 500 l/min, nok trykk har selv de fleste rimelige vaskerne.

Jeg kjøper 4-liters kanner med såpa til Karcher til kr 99,- og bruker manuell trykksprøyte fra Gardena til ett par hundrelapper. 70% såpe og 30% vann på tanken. Det gir mye mer økonomisk bruk av såpa. Såpetanken på vaskeren slurper mye såpe og funker dårlig på min vasker ihvertfall. Jeg skyller bilen, sprøyter på såpe med trykksprøyta og høytrykksvasker etter et par minutter. Funker det, men savner mer vann i minuttet à la den du har kjøpt.

Posted

Og med 500 liter kapasitet i minuttet tror jeg du blir fornøyd. Har en sånn 1300,- kroners fra Bosch (380l/min),

SINNSSYKT!!!

selv og synes den har bra trykk, men leverer for lite vann. Tar en evighet å skylle bilen sammenlignet med de proffe i vaskehallen. Hvis jeg skal ha meg en ny en skal den levere mer vann f. eks 500 l/min, nok trykk har selv de fleste rimelige vaskerne.

Man bruker da ikke høytrykken til å skylle med?

Jeg testa hageslangen i går, og den leverte 10 liter på et halvt minutt. Dvs. 20 liter i minuttet, 1200 liter i timen. Det er med ganske dårlig trykk som jeg har. Vurderer å skaffe et t-kryss og en slangestump til, så jeg kan ha høytrykk og hageslange tilkoblet samtidig.

Jeg kjøper 4-liters kanner med såpa til Karcher til kr 99,- og bruker manuell trykksprøyte fra Gardena til ett par hundrelapper. 70% såpe og 30% vann på tanken. Det gir mye mer økonomisk bruk av såpa. Såpetanken på vaskeren slurper mye såpe og funker dårlig på min vasker ihvertfall. Jeg skyller bilen, sprøyter på såpe med trykksprøyta og høytrykksvasker etter et par minutter. Funker det, men savner mer vann i minuttet à la den du har kjøpt.

Blir den -ren- da, eller er det fortsatt et grått belegg, og hvordan går det med evnt. polish som ligger på bilen?

Posted

Jeg kjøpte en såpe fra Krefting, lurer på om den het supervask, multivask elns. Brukte den til alt mulig vask både utvendig og innvendig med forskjellig blandingsforhold. Brukte 1:10 til utvendig vask. Da var den ikke hard mot polishen. La på med lavtrykksprøyte, ventet et minutt eller sånn og spylte av med høytrykkspyleren. Det ble ofte igjen en liten hinne hvis jeg ikke tørket med pusseskinn. Såpe via høytrykkspyleren funka ikke hos meg iallefall. Hadde noenlunde samme som den du har kjøpt. Det er viktig å vaske på riktig måte. Vent litt så såpen får virke og spyl av nedenfra og opp. Ser stadig mange rundt på selvvaskeanlegg som starter med å spyle av taket. ](*,)

Posted

Jeg kjøpte denne for ett par år siden 8) KÀRCHER K 7.85 M PLUS!! Anbefales på det sterkeste. 12m slange gjør at jeg kan la den stå på fast plass inne i kjelleren. Bare drar ut slangen, å løper rundt bilen når jeg skal vaske.

Veldig praktisk vinterstid, da den står frostfritt, samtidig som jeg kan dra ut slangen å spyle av det værste innemellom, når det ikke er for kaldt ute. Bra trykk og stor vannmengde.

Koster noen kroner,men har bare god-ord å si om denne. Tror jeg betalte ca 5000kr, på ett kampanjetilbud. Finnes også en menge eksta-utstyr å få kjøpt. Fulgte med vanlig pistol, rotor-pistol og vaskekost. Får kjøpt pistol med 180 graders bøy, for underspyling og hjulkasser. :P Vi kara som vasker "litt", må jo ha utstyret i orden :lol:

Mere info her: http://www.karcher.no/no_new/Products/Private/Privat_utendrs/K7_Hytrykksvaskere/13986010.htm

Posted

Og med 500 liter kapasitet i minuttet tror jeg du blir fornøyd. Har en sånn 1300,- kroners fra Bosch (380l/min),

SINNSSYKT!!!

selv og synes den har bra trykk, men leverer for lite vann. Tar en evighet å skylle bilen sammenlignet med de proffe i vaskehallen. Hvis jeg skal ha meg en ny en skal den levere mer vann f. eks 500 l/min, nok trykk har selv de fleste rimelige vaskerne.

Man bruker da ikke høytrykken til å skylle med?

Jeg testa hageslangen i går, og den leverte 10 liter på et halvt minutt. Dvs. 20 liter i minuttet, 1200 liter i timen. Det er med ganske dårlig trykk som jeg har. Vurderer å skaffe et t-kryss og en slangestump til, så jeg kan ha høytrykk og hageslange tilkoblet samtidig.

Blir den -ren- da, eller er det fortsatt et grått belegg, og hvordan går det med evnt. polish som ligger på bilen?

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: F*** så pinlig. Sinnsykt er riktig ord. Jeg lover å aldri skrive før jeg tenker mer... pr. time, ja.......... Nå har jeg bra vanntrykk riktig nok, men...  :D

Bilen blir rein hvis den er "sommerskitten". Ellers blir den skjoldete der såpa har siget. Til vintervask/vårrengjøring duger bare svampevask/Supervask etter at spesialsåpa i vaskehallen har jobbet litt. Det jeg ikke har fått av da, tar jeg med avfetting på svampen. Sliter sikkert på polishen men har ikke "tørr" lakk, vannet perler seg og min venn Autoglym brukes jevnlig.

Og ja. når jeg står der med høytrykksvaskeren brukes den til å skylle med også, gidder ikke koble om. Må kanskje få meg en splitt til vannslangen jeg og.